Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kan ju vara att vi var nära havet och det brukar blåsa där vet ju bara vad han sa och han var kanske ovanligt frusen av sej .

Nej, han hade precis som alla andra garanterat bara sämre med kläder när han befann sig i Skåne.

Det är ju inte direkt så att det aldrig blåser i Norrland.

Snart så.
Mmm. Såna där "genobrott" har man väl läst om med jämna mellanrum sedan början av 90-talet. Alltid 30-40 år bort. Även "för första gången lyckats framställa mer energi än..." snackade de om för ganska länge sedan, även om man då säkert bara pratade om magnetfältet som höll plasman men inte lasern som tände, tiden var kortare etc.

Fusionskraft är häftigt, men jag har med åldern blivit skeptisk till att jag kommer se fungerande kommersiella fusionskraftverk under min egen livstid, främst för att jag själv blivit så hiskeligt mycket äldre än när jag först läste om det :gnissla Självklart ska vi forska på det, men det för kommande generationer, kanske mina barnbarn om jag någonsin får några. Eller deras barn.

ITER som är nästa jätte super-duper anläggning ska tas i full drift 2035. Om tidplanen håller. Och som mest gå plus (500-300=200MW) under 10 minuter. Till en enorm kostnad. Och fortfarande inte färdigt att användas på riktigt på många år.

Det var väl bara reportern som var hemma? Resten var gästarbetare, influgna för att göra jobb som de lokala inte hinner med.

Förändring är den enda konstanten.

Det är ungefär så det ser ut i Skellefte nuförtiden. Och i Boden, hela Malmfälten och Pajala…Batterier och grönt stål ska fram.

Jag noterar för övrigt att debattörer och självutnämnda experter långt ut på politikens högerkant nu börjar opponera sig mot den energiåtgång som är under uppbyggnad. Så klart, är man populistiskt lagd så har man nog mer att vinna på att tjata vidare om ett elområde och marginella kostnadssänkningar söder om Mälardalen…

Det är ungefär så det ser ut i Skellefte nuförtiden. Och i Boden, hela Malmfälten och Pajala…Batterier och grönt stål ska fram.

Jag noterar för övrigt att debattörer och självutnämnda experter långt ut på politikens högerkant nu börjar opponera sig mot den energiåtgång som är under uppbyggnad. Så klart, är man populistiskt lagd så har man nog mer att vinna på att tjata vidare om ett elområde och marginella kostnadssänkningar söder om Mälardalen…
Vet inte om det handlar om populism. Ett statligt bolag med statliga bidrag ska göra ”stål utan kol” som man inte ens vet om man kan sälja sedan och som kräver enorma mängder el som vi inte har. Tror det kan vara sunt att granska ett söndersubventionerat projekt som det.

Två decimeter är i alla fall definitionen på SNÖSMOCKA, enligt den statliga televisionen...

Vet inte om det handlar om populism. Ett statligt bolag med statliga bidrag ska göra ”stål utan kol” som man inte ens vet om man kan sälja sedan och som kräver enorma mängder el som vi inte har. Tror det kan vara sunt att granska ett söndersubventionerat projekt som det.

Dom kan ju om inte annat parkera Hybrit brevid Stålverk 80.

Vi hade kunnat tillverka Hybritstål, och med lämpliga politiska styrmedel tvingat svensk industri att köpa stålet och på så sätt få avsättning för det.
Vi hade kunnat klappa oss för bröstet att vi är miljövänligare än alla andra.

Men det kräver massor med billig energi, och/eller tvingande lagar för industrin att använda ett stål som är så dyrt att deras produkter blir osäljbara.

Två decimeter är i alla fall definitionen på SNÖSMOCKA, enligt den statliga televisionen...

Det blåser 28 sekundmeter nere i söder, borde inte elpriset droppa som en het potatis?
Nä visst ja, det fanns inte ens vindkraftverk... ;)

Jag tror att detta är den enda positiva saken med dagens elmarknad - att priserna generellt rusar i SE3 & SE4.
Hade det varit SE1 som varit drabbad så hade den politiska debatten skitit en hel hög i det, för norrland får klara sig själv.
Det är ändå bara några bönder och en same som bor där.
Men nu när centrum för den politiska kärnan drabbas, tillsammans med stor del av befolkningen, då blir debatten lite intressantare.
Så nu är helt plötsligt energiproduktion intressantare än att konstnärerna inte får tvångsförsälja sina verk till myndigheter och landsting.
Cash is king - as always! :tummenupp

Nja, inte ens det:

"– Jag har inga officiella siffror men det är absolut en dryg decimeter på sina håll. Men det är svår att mäta när det blåser. Det snöar ju åt sidan, säger Henriks Reimer."

Äsh, energikrisen är löst:

15000 solpaneler som är täckta av rimfrost och skuggar varandra.....
Men när vi inte behöver elen (till sommaren), då jävlar ska dom leverera...

Men under tiden:

140 000 liter tjockolja i timmen vid full drift, och då levererar dom hälften av en reaktor i Oscarshamn...

Last edited:
Äsh, energikrisen är löst:

1500 solpaneler som är täckta av rimfrost och skuggar varandra.....
Men när vi inte behöver elen (till sommaren), då jävlar ska dom leverera...

Men under tiden:

140 000 liter tjockolja i timmen vid full drift, och då levererar dom hälften av en reaktor i Oscarshamn...
Hört från en säker källa att snö och is glider av panelerna utan problem. Boom, ström rakt in i Teslan.

Hört från en säker källa att snö och is glider av panelerna utan problem. Boom, ström rakt in i Teslan.
Varför gör man inte bilfönster i samma material? :unsure:
Jag har snöat av mina (nästan) vertikala bilfönster varje dag i någon vecka nu och det vore skönt att slippa.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back