Bilfråga - 4 av 5 hjulbultar..

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
På med pannlampan ikväll och lossa så vi får veta vad som hänt...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Så kan det bli om man inte använder skruven som skall hålla bromsskivan på plats. Ta loss bromsskivan och återmontera den riktigt med skruven som håller den på plats. Skruven går ofta av när man byter bromsskiva. Då är det frestande att strunta i skruven istället för att borra ur den gamla och rensa med gängtapp.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så kan det bli om man inte använder skruven som skall hålla bromsskivan på plats. Ta loss bromsskivan och återmontera den riktigt med skruven som håller den på plats. Skruven går ofta av när man byter bromsskiva. Då är det frestande att strunta i skruven istället för att borra ur den gamla och rensa med gängtapp.
- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?
Och ändå, hur kan samtliga andra 4 hål hamna helt rätt och lättskruvade skruvar i dem om bromsskivan faktiskt roterat snett?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?
Och ändå, hur kan samtliga andra 4 hål hamna helt rätt och lättskruvade skruvar i dem om bromsskivan faktiskt roterat snett?
Ta av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ta av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.
Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålen
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålen
Det kan ju bero lite på exakt hur det ser ut. På förra bilen så vet jag att det gick att snurra skivorna lite så att dom blockerade hålen. Men där var det ett runt hål för varje bult som skulle ligga bakom motsvarande hål vilket betydde att antingen var alla öppna eller så var inget öppet.
Men det kan ju teoretiskt sett vara så att det finns fler hål eller att dom är annorlunda utformade på TS bil så att man kan råka ut för att om skivan roterar lite så kan den hamna i ett läge där den blockerar bara ett eller två av hålen.
Jag håller det iofs inte för sannolikt men det är ju en teoretisk möjlighet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
bulthål.jpg

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
Jag hade nog plockat loss hjulet bara för att vara säker på att det inte är något knas där. Tar ju inte många minuter extra när du ändå drar fram alla verktyg.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är sällan hål försvinner av sig själva och sen återuppstår så det låter som att det var nån form av smuts som var i vägen för skruven. Eftersom ytan mellan fälg och nav ska vara ren skulle jag ha demonterat hjulet och kollat. Är det skräp där kan det röra sig när hjulet krossat kornen. Har hjulet väl börjat röra sig lite grann så rör det sig ganska snart lite till.
Min erfarenhet av att tappa hjul på bilen visar att de kan hamna inihelvete långt från bilen och även om det gnistrar vackert av bromsskivor mot asfalt så funkar det sämre än med hjul.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Hmm, det här var ju en spännande tråd. ;-)

Nu är jag kanske helt fel ute, men nog liknar det en avbruten hjulskruv längst in?
Baserat på att jag inte ser någon gänga i hålet i mitten (även om det är lite svårt att
avgöra vad som är vad på bilden).

/ Mikael
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bulten avbruten?

Jag körde till jobbet med endast två bultar i. Det gick bra tills den ena lossnade och körde om mig i sjuttio. Då började det skramla lite. Anledningen till detta var såklart att jag glömt spänna bultarna efter byte till sommardäck. Efter detta kontrollerar jag alltid alla bultar minst två gånger... ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000

Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
Ja det kanske löser sig, bara skruva i den återstående hjulskruven.
Men själv hade jag med gott om tid skruvat av fälgen av ren nyfikenhet (är mycket nyfiken) för att ta reda på vad det är som ibland täcker för hålet......
Och kolla insidan av fälgen, det kan ju vara på fälgen det där stoppet sitter...
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det låg snett....
När Micke kört så har det centrerat sig då skruven som sitter med spänning på är koniska.
Egentligen så duger det att skruva i sista och efterdra de andra.
Men iom att det är ett 5-minuters projekt att plocka av hjulet och kolla att inget mot förmodan är knas när man ändå är ut så skulle jag bestämt rekommendera det.
Jag hade inte kört så mycket utan att göra detta då fyra troligen inte sitter så tajt mer. (igen, 5 minuter, chop chop)

Rakhyveln fungerar troligen här också varför göra det så krångligt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Dåligt med tid och gott om regn o mörker resulterat i att jag hoppade ur bilen när jag kom hem och kollade om bulten gick att skruva i nu när hålet magiskt återuppstått utan handpåläggning. Ungefär som när Maria fick barn utan att Josef varit där med sin pillevick.
Hålet som nu uppenbarat sig är perfekt och runt men...för litet!
Alltså hålet är nu inte stort nog för bulten , trots att det ser ut att vara helt centrerat och runt o fint??

Ingen obalans i någon hastighet och inga missljud. Inväntar vettigt väder för närmre besiktning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är sällan hål försvinner av sig själva och sen återuppstår så det låter som att det var nån form av smuts som var i vägen för skruven. Eftersom ytan mellan fälg och nav ska vara ren skulle jag ha demonterat hjulet och kollat. Är det skräp där kan det röra sig när hjulet krossat kornen. Har hjulet väl börjat röra sig lite grann så rör det sig ganska snart lite till.
Min erfarenhet av att tappa hjul på bilen visar att de kan hamna inihelvete långt från bilen och även om det gnistrar vackert av bromsskivor mot asfalt så funkar det sämre än med hjul.
- Inte bara försvunnet och återuppståndet. Även förminskat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hmm, det här var ju en spännande tråd. ;-)

Nu är jag kanske helt fel ute, men nog liknar det en avbruten hjulskruv längst in?
Baserat på att jag inte ser någon gänga i hålet i mitten (även om det är lite svårt att
avgöra vad som är vad på bilden).

/ Mikael
- Samtliga bultar som jag lossade när jag bytte från sommar- till vinterhjulen är intakta, och alla 5 satt alltså i sina respektive hål från början. Inga spacers. Originalhjul.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dåligt med tid och gott om regn o mörker resulterat i att jag hoppade ur bilen när jag kom hem och kollade om bulten gick att skruva i nu när hålet magiskt återuppstått utan handpåläggning. Ungefär som när Maria fick barn utan att Josef varit där med sin pillevick.
Hålet som nu uppenbarat sig är perfekt och runt men...för litet!
Alltså hålet är nu inte stort nog för bulten , trots att det ser ut att vara helt centrerat och runt o fint??

Ingen obalans i någon hastighet och inga missljud. Inväntar vettigt väder för närmre besiktning.
I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.
- Ahhh...kan det vara den omsusade skruven. Men då 4 av 5 bultar är på plats och hjulet sitter dikt an utan några vibrationer, så är väl då saken biffstek egentligen? Funkar väl bra som det är nu då?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top