Bakhjulsinställningens påverkan på motorcykelns färdriktning

Ok, så lösningen på mitt problem verkar ha varit att högra gaffelbenet satt en knapp millimeter högre upp i kronan än vänster.
Kanske, om det är hopskruvat utan att göra rätt, gör man rätt är det inte lika viktigt att gaffelbenen är exakt lika i höjd men skruvar man ihop med hjulet i luften, eller om man bara lyfter imed stöd under benen, när man drar klämskruven så kan det hamna snett om benen sitter olika högt.

Tumregel är att hjulaxeln ska gå att trycka i med lätthet utan våld eller verktyg, går inte det är något riktigt fel, går det lätt går man vidare med resten an monteringsrutinerna.


Efter en avåkning, hur lindrig den än varit, lossar jag allt fram och börjar med att hänga upp benen i gaffelkronan sen styrkronan innan jag drar muttern över styrkronan igen.

När benen sitter rakt är det dags att hänga dit hjulet igen, innan jag drar klämskruvarna så sätter jag ner hjulet och gungar några gånger innan jag drar de med hjulet i backen.
Då har man eliminerat de vanliga felkällorna efter en avåkning.

Gott det funkar igen. ?
 
Kände faktiskt på axeln när jag gick över det andra. Kanske lite trögt men inget jag reagerade på. Detta är inte en USD gaffel så den har inga klämmor och liknande där nere. Men hela alltet känns som någon var på väg hem på fredag eftermiddag när de monterade den. En del bultar dragna till alla Nm och en del nästan bara med fingrarna. Men nu har jag väl gått över det mesta i bult/mutterväg. Vidare mot nya äventyr!! ?
 
Du får gärna skriva om du hittar problemet. Min hoj drar också till höger en aning. Försökt sitta annorlunda och justerat bakhjulet men hjälpte inte. Jag pumpade framdäcket en aning när jag märkte att det var aningen lågt lufttryck. Det gjorde skillnad, även om det inte hjälpte helt.
 
Du får gärna skriva om du hittar problemet. Min hoj drar också till höger en aning. Försökt sitta annorlunda och justerat bakhjulet men hjälpte inte. Jag pumpade framdäcket en aning när jag märkte att det var aningen lågt lufttryck. Det gjorde skillnad, även om det inte hjälpte helt.
Jag skrev om det. Höger gaffelben var en knapp millimeter högre upp i kronan jämfört med vänster. Blev direkt bättre.
 
Det var någon här på sporthoj som hade en ny BMW S 1000 RR, har jag för mig det var, som drog åt ena hållet. Efter många turer på verkstaden visade det sig till slut att det var kopplingsvajern (eller någon annan vajer) som drog i styret.
 
Det var någon här på sporthoj som hade en ny BMW S 1000 RR, har jag för mig det var, som drog åt ena hållet. Efter många turer på verkstaden visade det sig till slut att det var kopplingsvajern (eller någon annan vajer) som drog i styret.


Mycket nöje:

 
Min hoj, dagen efter jag hämtat den från handlaren, drog fullgas när jag svängde vänster. Det var gasvajern som hakat på en kant på styrkronan
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top