Bakhjulsinställningens påverkan på motorcykelns färdriktning

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Alltså, om bakhjulet inte står absolut rakt i förhållande till framhjulet - hur påverkar det riktning på hojen om man bortser från att föraren styr emot?
I mitt fall misstänker jag att bakhjulet inte är alldeles rakt då jag måste luta mig själv åt vänster för att den ska gå rakt fram alternativt trycka på vänster handtag och dra i höger.
Märkte det nu när jag satte dit ett throttle lock. Vilket håll ska jag då justera bakhjulet för att hojen ska gå rakt?
Och ja jag vet att vägen lutar utåt och har tagit hänsyn till det. Hojen är alldeles ny med 240 mil och har aldrig lagts och har fortfarande original däck. Jag har spänt kedjan en gång men litar inte hundra procent på markeringarna på svingen.
 
Alltså, om bakhjulet inte står absolut rakt i förhållande till framhjulet - hur påverkar det riktning på hojen om man bortser från att föraren styr emot?
I mitt fall misstänker jag att bakhjulet inte är alldeles rakt då jag måste luta mig själv åt vänster för att den ska gå rakt fram alternativt trycka på vänster handtag och dra i höger.
Märkte det nu när jag satte dit ett throttle lock. Vilket håll ska jag då justera bakhjulet för att hojen ska gå rakt?
Och ja jag vet att vägen lutar utåt och har tagit hänsyn till det. Hojen är alldeles ny med 240 mil och har aldrig lagts och har fortfarande original däck. Jag har spänt kedjan en gång men litar inte hundra procent på markeringarna på svingen.

Ta ett måttband eller en linjal och mät avståndet mellan centrum på svingaxeln och centrum på hjulaxeln på bägge sidorna. Se till att ha samma mått när kedjan har rätt spänning.
Du behöver inte ta hänsyn till vägens lutning.
 
Ta ett måttband eller en linjal och mät avståndet mellan centrum på svingaxeln och centrum på hjulaxeln på bägge sidorna. Se till att ha samma mått när kedjan har rätt spänning.
Du behöver inte ta hänsyn till vägens lutning.
Låt oss säga att bakhjulet är lite till vänster, drar då hojen till höger? Om man har en hoj som är rätt i övrigt och för på styret på vänster sida/drar på höger går den ju till vänster och vice versa.
Som jag tänker är det så ang. bakhjulet men jag kanske tänker fel?
 
Låt oss säga att bakhjulet är lite till vänster, drar då hojen till höger? Om man har en hoj som är rätt i övrigt och för på styret på vänster sida/drar på höger går den ju till vänster och vice versa.
Som jag tänker är det så ang. bakhjulet men jag kanske tänker fel?
Du måste förtydliga vad du menar med "är lite åt vänster" om du inte har ett bakhjul med politiska böjelser :)

Om avståndet mellan hjul- och svingade är kortare på t ex vänster sida (sett bakifrån) så är hjulet vridet åt höger och då kommer hojen att svänga lättare åt vänster. Precis som på bilar med bakhjulsstyrning.
 
Tänk inte så mycket på höger o vänster, se till att hjulet linjerar, metoden som Niklasinorr föreslår fungerar bra annars kan du använda ett snöre som du lägger runt bakhjulet och drar fram ändarna parallellt med framhjulet i upprätt ställning då ser du hur det stårtill.
 
Jag är medveten om hur hjulinställning fungerar och hur man utför den. Det jag var ute efter var om det kunde fastslås hur motorcykeln beter sig i förhållande bakhjulets linjering mot framhjulet.
 
Jag är medveten om hur hjulinställning fungerar och hur man utför den. Det jag var ute efter var om det kunde fastslås hur motorcykeln beter sig i förhållande bakhjulets linjering mot framhjulet.
Och där har du helt rätt. Står hjulet åt höger svänger hojen lättare åt vänster och tvärtom.(y)
 
Du har väl inte bara centreringen att ta hänsyn till utan även hur axeln ligger i spåret som man spänner kedjan med (i brist på vad sjutton det kan heta men de skruvar man använder för att flytta bakhjulet fram och bak). Om de skruvarna inte är lika långt in på swingen så kommer ju hjulet peka åt höger eller vänster och om bakhjulets framkant pekar åt höger kommer hojen dra åt vänster. (om jag inte gör världens tankevurpa nu, är generellt glad åt att ha enkelswing :))
 
Du har väl inte bara centreringen att ta hänsyn till utan även hur axeln ligger i spåret som man spänner kedjan med (i brist på vad sjutton det kan heta men de skruvar man använder för att flytta bakhjulet fram och bak). Om de skruvarna inte är lika långt in på swingen så kommer ju hjulet peka åt höger eller vänster och om bakhjulets framkant pekar åt höger kommer hojen dra åt vänster. (om jag inte gör världens tankevurpa nu, är generellt glad åt att ha enkelswing :))
Det är därför man måste mäta mellan sving- och hjulaxel på varje sida. Svingen är inte alltid exakt lika lång på bägge sidor, märkena kan vara felstansade och skruvarnas infästning kan vara något felplacerad jämfört med den andra sidan.

Att mäta är att veta - Gammalt djungelordspråk :)
 
Du har väl inte bara centreringen att ta hänsyn till utan även hur axeln ligger i spåret som man spänner kedjan med (i brist på vad sjutton det kan heta men de skruvar man använder för att flytta bakhjulet fram och bak). Om de skruvarna inte är lika långt in på swingen så kommer ju hjulet peka åt höger eller vänster och om bakhjulets framkant pekar åt höger kommer hojen dra åt vänster. (om jag inte gör världens tankevurpa nu, är generellt glad åt att ha enkelswing :))


Japp.
Du tänker fel.

Ställer du bakhjulet snett, så att bakhjulet "pekar höger" i färdriktningen så kommer cykeln också att styra åt höger med rumpan och som en vidare följd att kasta sig in i vänsterböjar, medans sväng till höger kräver övertalning,hugg och slag.

Ett annat missförstånd, vanligt bland ickemotorcyklister, är att en cykel som inte spårar pga att man ställt bakhjulet fel skulle slita däck i onödan.

Så är det inte. Däcken kommer rulla helt parallellt med varandra - men längs olika spår.

Konfliktpunkten och det ökade slitaget uppstår där drevet möter kedjan.
Båda komponenterna slits ned i förtid.
 
Japp.
Du tänker fel.

Ställer du bakhjulet snett, så att bakhjulet "pekar höger" i färdriktningen så kommer cykeln också att styra åt höger med rumpan och som en vidare följd att kasta sig in i vänsterböjar, medans sväng till höger kräver övertalning,hugg och slag.

Ett annat missförstånd, vanligt bland ickemotorcyklister, är att en cykel som inte spårar pga att man ställt bakhjulet fel skulle slita däck i onödan.

Så är det inte. Däcken kommer rulla helt parallellt med varandra - men längs olika spår.

Konfliktpunkten och det ökade slitaget uppstår där drevet möter kedjan.
Båda komponenterna slits ned i förtid.
Skriver inte du och jag samma sak, pekar bakhjulet åt höger och framhjulet rakt fram så kommer hojen dra åt vänster, blir lite truck över det hela. Om du däremot kompenserar med högerstyrning så kommer de gå parallellt.

F.ö. så fattade jag precis vad svingaxel är, tänkte något helt annat :D och ja då blir det som jag försökte beskriva.
 
Skriver inte du och jag samma sak, pekar bakhjulet åt höger och framhjulet rakt fram så kommer hojen dra åt vänster, blir lite truck över det hela. Om du däremot kompenserar med högerstyrning så kommer de gå parallellt.

F.ö. så fattade jag precis vad svingaxel är, tänkte något helt annat :D och ja då blir det som jag försökte beskriva.


Jo, ja, uttrycker man det så, så stämmer det.

Jag har redan kompenserat och styrt hojen rakt - immer geradeaus i mitt sinne.
Rumpan kommer dra ut åt höger e f t e r det att man kompenserat med styret, när cykeln initialt ville vänster pga bakhjulsstyrningen.

Mycket ord för att beskriva något som man inte ens tänker på när man tJör...
 
Så bakhjul vänster = hoj vill till höger och vice versa. Ska hem efter jobbet och mäta hur det egentligen står till med bakaxeln.



Sitta och dra lite höger hela tiden sliter på musklerna i ryggen märkte jag. Kör tolv mil om dagen till och från jobbet så efter ett par veckor har jag nu jobbat upp en fin smärta på ett litet ställe på ryggen. Trodde det var för att jag satt och höll på gasen hela tiden men tror nu att det är just linjeringen av bak/fram som ställer till det.
 
Jag hade samma fenomen, visade sig att jag satt lite mer till vänster på hojen. Så vikten gjorde att hojen lutade lite åt ena hållet och jag fick motstyra hela tiden.

Tog hjälp av en kompis som åkte bakom och såg att det var ca 4-5 cm jag satt åt vänster.

Hamnar där ibland även idag.....märks tydligt när man slår på farthållaren och släpper styret....
 
Om bakhjulet sitter snett enligt bild och föraren släpper styret utan att kompensera med kroppen, vill hojen dra åt något håll då och i så fall vilket?

1665075383701.png
 
Sen kan ju framgaffeln vara skev också. Då hjälper det inte att bara linjera in bakhjulet mot svingen.
Man måste då också lossa på toppmutter samt klämbultarna till nedre styrkronan. Helst även allt nedanför nedre styrkronan också. Så att allt blir löst och ledigt. Sen riktar man in genom att pumpa gaffeln ett antal gånger. Som HLR typ. Då brukar gaffeln linjera in sig, och man får en hoj som går rakt med styret rakt med hjulen i linje.
Har fått justera detta på flera av de hojar jag köpt. Verkar som att många åker runt med skeva hojar i onödan…..
 
Sen kan ju framgaffeln vara skev också. Då hjälper det inte att bara linjera in bakhjulet mot svingen.
Man måste då också lossa på toppmutter samt klämbultarna till nedre styrkronan. Helst även allt nedanför nedre styrkronan också. Så att allt blir löst och ledigt. Sen riktar man in genom att pumpa gaffeln ett antal gånger. Som HLR typ. Då brukar gaffeln linjera in sig, och man får en hoj som går rakt med styret rakt med hjulen i linje.
Har fått justera detta på flera av de hojar jag köpt. Verkar som att många åker runt med skeva hojar i onödan…..
Ja, kanske får ge mig på det, för att justera bakhjulet gjorde ingen skillnad alls. Den beter sig exakt likadant.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top