Nu är ju problemet att det inte hjälper alltid, beroende på hur skarp belysning motparten har så hjälper det ju knappt ens om du så tittar rakt ut åt sidan. Och jag kan ju undra lite över säkerhetstänket hos den som genom sitt agerande tvingar mötande att titta åt ett annat håll, de ser dig garanterat inte om de tittar någon annanstans än där du är
En sak man garanterat får lära sig, nu som då, är trafikregler, och i dem ingår hur och när fordonets helljus får och inte får användas:
Beskriver bilens belysning (halvljus, helljus, dimljus, blinkers med mera). Även förbjudna ljuskombinationer och hur du ska blända av helljusen.
korkortonline.se
"I följande fall är det
förbjudet att använda helljus:
- När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
- När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
- När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor."
Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...
Var jag fäster blicken vid möte under mörkerkörning handlar inte om att det är min skyldighet att värja mig mot mottrafikanters aktiva missbruk av helljus, det ska vara en extra säkerhetsåtgärd för att skydda mig för den händelse att de råkar göra fel. Hade de åtminstone strävat efter att göra rätt från början så hade jag förhoppningsvis inte behövt vidta några ytterligare åtgärder alls för det mesta.
Som det gamla välkända ordspråket lyder: "Öga för öga, extraljus för extraljus, tills vi alla är blinda och panka"