"Det här köpte jag idag!"-tråden

DankWheelies

Guest
Bor i lägenhet och har inte tillgång till vatten i mitt garage, så i går köpte jag mig en Greenworks GDC60, en portabel och batteridriven högtryckstvätt med integrerad vattentank på 20 l och ett maxtryck på 70 bar, vilket räcker gott och väl för att rengöra hojen. Batteriet räcker i 20 min, men vattnet räcker bara till 5 min aktiv tvätt. Det räcker dock precis till för att skölja av hojen, spruta på skumtvätt och skölja rent. Är mer än nöjd. Kostade mig 3000 kr inkl batteri och laddare.

I klippet används 40-volts modellen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bor i lägenhet och har inte tillgång till vatten i mitt garage, så i går köpte jag mig en Greenworks GDC60, en portabel och batteridriven högtryckstvätt med integrerad vattentank på 20 l och ett maxtryck på 70 bar, vilket räcker gott och väl för att rengöra hojen. Batteriet räcker i 20 min, men vattnet räcker bara till 5 min aktiv tvätt. Det räcker dock precis till för att skölja av hojen, spruta på skumtvätt och skölja rent. Är mer än nöjd. Kostade mig 3000 kr inkl batteri och laddare.

I klippet används 40-volts modellen.

Ta med en dunk extravatten så har du lite extra om det behövs
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bor i lägenhet och har inte tillgång till vatten i mitt garage, så i går köpte jag mig en Greenworks GDC60, en portabel och batteridriven högtryckstvätt med integrerad vattentank på 20 l och ett maxtryck på 70 bar, vilket räcker gott och väl för att rengöra hojen. Batteriet räcker i 20 min, men vattnet räcker bara till 5 min aktiv tvätt. Det räcker dock precis till för att skölja av hojen, spruta på skumtvätt och skölja rent. Är mer än nöjd. Kostade mig 3000 kr inkl batteri och laddare.

I klippet används 40-volts modellen.
Hur påverkas grundvattnet av dina tvättar ?
För många år sedan blev det förbjudet att tvätta fordon utanför sin bostad eftersom det saknas avskiljare.
 

DankWheelies

Guest
Ta med en dunk extravatten så har du lite extra om det behövs

20 l räcker som sagt till hojen.

Hur påverkas grundvattnet av dina tvättar ?
För många år sedan blev det förbjudet att tvätta fordon utanför sin bostad eftersom det saknas avskiljare.

Utanför mitt garage sluttar det neråt på ena sidan vilket gör att vattnet inte rinner ner direkt i dagvattenbrunnen utan rinner ut i gräset, vilket gör att en del av föroreningarna hinner brytas ned i innan de når grund- och ytvatten. Använder också milda, miljömärkta och biologiskt nedbrytbara rengöringsmedel.

VIsst, det är inte optimalt för miljön men jag tycker att man ska oroa sig mer över Kinas 1100 kolkraftverk, och att det byggs ett nytt varje vecka. Eller för alla miljoner bilar vi har i Sverige som släpper ut olje- och bränslerester, väg- och däckpartiklar, tungmetaller och liknande.

Angående lagen så står det mig veterligen inte i miljöbalken att det är förbjudet att tvätta ett fordon på tomten eller på gatan, utan det står bara att det är förbjudet att släppa ut orenat avloppsvatten. Det finns heller inte något bemyndigande inom ramen för miljöbalken för en kommun att generellt införa lokala regler som förbjuder detta.

Är det olagligt att köra en bil när det regnar? Nej.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur påverkas grundvattnet av dina tvättar ?
För många år sedan blev det förbjudet att tvätta fordon utanför sin bostad eftersom det saknas avskiljare.
Jag och resten av Sveriges körande befolkning betalar drygt 20kr/L för drivmedel medan 140 gånger så många kineser betalar ca hälften. Jag källsorterar mitt skräp, återvinner, pantar och så vidare medan 1.4 miljarder indier använder Gangesfloden som sopnedkast. Ledsen, men det finns ingen miljömupp i världen som kan få mig att känna ångest och ha dåligt samvete över min miljöpåverkan, även om jag då och då tvättar fordon på uppfarten, när resten av världen lever fullständigt rövare med miljön. Den som ändå försöker skuldbelägga mig tycker jag kan ta och sluta andas och ta ansvar för sitt personliga utsläpp av koldioxid, vilket sker fullkomligt i onödan och inte är till glädje för någon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag och resten av Sveriges körande befolkning betalar drygt 20kr/L för drivmedel medan 140 gånger så många kineser betalar ca hälften. Jag källsorterar mitt skräp, återvinner, pantar och så vidare medan 1.4 miljarder indier använder Gangesfloden som sopnedkast.
"En ny studie visar att upp till 95 procent av all plast som förorenar världshaven kommer från bara tio floder, varav åtta i Asien. Anledningen till att just de här tio floderna står för nästan all plast som läcker ut i haven är bristfällig avfallshantering."

  • Yangtzefloden (Kina)
  • Hai He-floden (Kina)
  • Pärlfloden (Kina)
  • Gula floden (Kina)
  • Mekongfloden (Sydostasien)
  • Amurfloden (Sibirien)
  • Indus (Pakistan)
  • Ganges (Indien)
  • Nigerfloden (Västafrika)
  • Nilen (Östafrika)
Notera att Umeåälven inte är med i listan.
Ändå måste jag suga i mig min läsk (kanske tre om året) genom ett papperssugrör som smakar illa
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
"En ny studie visar att upp till 95 procent av all plast som förorenar världshaven kommer från bara tio floder, varav åtta i Asien. Anledningen till att just de här tio floderna står för nästan all plast som läcker ut i haven är bristfällig avfallshantering."

  • Yangtzefloden (Kina)
  • Hai He-floden (Kina)
  • Pärlfloden (Kina)
  • Gula floden (Kina)
  • Mekongfloden (Sydostasien)
  • Amurfloden (Sibirien)
  • Indus (Pakistan)
  • Ganges (Indien)
  • Nigerfloden (Västafrika)
  • Nilen (Östafrika)
Notera att Umeåälven inte är med i listan.
Ändå måste jag suga i mig min läsk (kanske tre om året) genom ett papperssugrör som smakar illa
Just pappsugröret är ju för att PETA då och då kör upp ett plastsugrör 20cm upp i näsan på en havssköldpadda för att sedan dra ut det med dramatisk effekt så att de på något snedvrängt vänster kan proklamera att det är plastsugrören som dödar världshaven, och sen får vi västerlänningar (havssköldpaddor lever i tropiska vatten, inte i östersjön direkt) ta ansvar med våra pappsugrör... :huvet :dummer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just pappsugröret är ju för att PETA då och då kör upp ett plastsugrör 20cm upp i näsan på en havssköldpadda för att sedan dra ut det med dramatisk effekt så att de på något snedvrängt vänster kan proklamera att det är plastsugrören som dödar världshaven, och sen får vi västerlänningar (havssköldpaddor lever i tropiska vatten, inte i östersjön direkt) ta ansvar med våra pappsugrör... :huvet :dummer

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, sätt hela miljöpartiet på en flotte mitt i Great pacific garbage patch med varsin håv, sen får dom komma hem en efter en när dom har dragit upp en svensk Ica-kasse.

Under tiden avskaffar vi plastpåseskatten och återinför plastsugrören.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
1661382585458.png
Till slut gav sig min Hugin-brödrost som var äldre än jag själv. Beställde en Philips HD2650.

1661383001224.png
WD Black SN850 2TB. Man kan aldrig få för mycket disk.

1661383125270.png
nvme -> pcie adapter. Jag har slut på m.2-slottar på moderkortet, men det löser sig med en sån här.

1661383196476.png
En extra batterilucka till actionkameran. Ska borra hål i denna så att det går att koppla in laddare medan luckan är stängd. En sådan lucka blir inte lika vattensäker så klart, men vill kunna filma i mer än en timme när jag är ute.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Blev lite lättare o snyggare prylar t S:en. Främsta motivering - behöver längre avstånd mellan fotpinne o växel"pinne"
1661421198703.jpeg
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top