Ökat utblås - effektförlust?

- Borra upp lite grand i slutburken menar du? Ja jo, det lär kanske bli så ändå. Fast egentligen är det ju vrid i låg- och mellanregister jag uppskattar mest.
Jag tror den firman du länkade till enbart pratar topp effekt o max nm inte körbarheten. Det är en 950cc twinn dom är naturligt starka i botten pga konstruktionen.

Hur tror du alla HD kan funka med raka rör typ vansinneshines, visserligen har du ju mera hp än många av dom gamla liken.
 
- Borra upp lite grand i slutburken menar du? Ja jo, det lär kanske bli så ändå. Fast egentligen är det ju vrid i låg- och mellanregister jag uppskattar mest.
Och där är det andra saker än maximalt fritt blås som är viktigt, du vill ha ett lagom mottryck (läs på om tex EXUP), och ett avgassystem som är anpassat för där du vill ha effekt och vrid. Det är så mycket mer som spelar in än bara storleken på sista utblåset, där avgaserna dessutom har svalnat en hel del och därmed krympt, och därmed inte behöver samma diameter. Ska du bara ha trattar måste allt anpassas för det, från insug till kammar och förbränningsrum, men du får också en extremt toppig karaktär, som funkar skitbra på en dragster, men inte på en gatmoppe.
 
Och där är det andra saker än maximalt fritt blås som är viktigt, du vill ha ett lagom mottryck (läs på om tex EXUP), och ett avgassystem som är anpassat för där du vill ha effekt och vrid. Det är så mycket mer som spelar in än bara storleken på sista utblåset, där avgaserna dessutom har svalnat en hel del och därmed krympt, och därmed inte behöver samma diameter. Ska du bara ha trattar måste allt anpassas för det, från insug till kammar och förbränningsrum, men du får också en extremt toppig karaktär, som funkar skitbra på en dragster, men inte på en gatmoppe.
- Ja jag är med på allt ovanstående, även om jag har andra erfarenhet av just EXUP-ventilerna då, som gjorde mest nytta effektmässigt borttagna i samband med luftburksrensning o mappning.

Men egentligen undrade jag initialt om så små förändringar som jag gjort och tänkte göra, verkligen påverkar mottrycket såpass att det skulle sänka effekten märkbart på lågvarv.
I mitt fall då hämtas insugsluften från fartvinden isf mellan två heta cylindrar, samt då kanske öppna utblåset en aning med några extra hål.
 
Om jag öppnar upp ljuddämparen - ex. borrar upp hålen längst bak en aning - kommer det påverka effekten negativt på en 950-kubikare? (XV950 Bolt)
Jag vet att mopeder går sämre när de får minskat motstånd utan andra korrigeringar, men har hört att det har med kubik att göra...eller 4-taktningen kanske?

I mitt fall är inte orsaken att jag vill ha mer eller annat ljud ur hojen, utan för att jag ökat inflödet av luft via luftboxen o tänker att det kanske är gynnsamt att minska motståndet i slutburken en smula? Vill inte byta avgassystem än, så detta är en variant om det funkar.
Jag går alltid efter grundregeln att om insugsluften ökats en aning så behöver det borras ett hål i ljuddämparen med diametern roten ur två aningar för att kompensera för den aning som insuget ökat, samt den extra skvätt bränsle som därmed måste till för att rätt blandningsförhållande ska fås. Den extra tjocka röken som bildas vid trimmad förbränning motsvarar konstanten roten ur två enligt Sweinsteins fjärde stökiometriska teori.

Ett problem med den typen av kompensation är att det ofta genererar illasinnade leenden från korvkioskkommitén när man varvar ur för att visa sitt nya sound och snärtiga rökpuffar. Ett alternativ som brukar ge högre antal korvmojj-likes är annars att montera ett fräsigare slipon, eller rent av ett bröligare helsystem.
 
Jag går alltid efter grundregeln att om insugsluften ökats en aning så behöver det borras ett hål i ljuddämparen med diametern roten ur två aningar för att kompensera för den aning som insuget ökat, samt den extra skvätt bränsle som därmed måste till för att rätt blandningsförhållande ska fås. Den extra tjocka röken som bildas vid trimmad förbränning motsvarar konstanten roten ur två enligt Sweinsteins fjärde stökiometriska teori.

Ett problem med den typen av kompensation är att det ofta genererar illasinnade leenden från korvkioskkommitén när man varvar ur för att visa sitt nya sound och snärtiga rökpuffar. Ett alternativ som brukar ge högre antal korvmojj-likes är annars att montera ett fräsigare slipon, eller rent av ett bröligare helsystem.
- Undrar om inte hela ditt svar var en smula stökiometriskt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top