Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ursprungsannonsen:




? Är det en scammer?

Hur lyckas man besikta in en importhoj som är helt ombyggd? Jag trodde det var skitsvårt att regga in fordon som inte längre är standard. Jag ratade en finskimporterad och fortfarande finskreggad El Camino för några år sedan bara för att dom hade bytt motor i den.
 
? Är det en scammer?

Hur lyckas man besikta in en importhoj som är helt ombyggd? Jag trodde det var skitsvårt att regga in fordon som inte längre är standard. Jag ratade en finskimporterad och fortfarande finskreggad El Camino för några år sedan bara för att dom hade bytt motor i den.


Tja, det står att den är importerad, reggad och godkänd att ta köra i trafik.

Jag tror mer på korrupt/inkompetent besiktningsstation.
 
Tja, det står att den är importerad, reggad och godkänd att ta köra i trafik.

Jag tror mer på korrupt/inkompetent besiktningsstation.


Har ett svagt minne av att det var några liknande groteska motorcyklar på blocket för något år sedan.
Då var det den där suspekta firman (kommer inte ihåg namnet nu) från Göteborg som även har mycket trimmade bilar tex evo/supra
Om jag inte är helt ute och cyklar så var det samma snubbe som skulle stila på något parkeringshus och dök över räcket och dök ner en våning
 
Kan det vara någon form av tvåstegsimport?

Man importerar den först till ett EU land med slappa regler, och sedan till Sverige.
Jag vet att Tyskar har utnyttjat andra EU länders mera avslappnade regler tidigare för att importera modifierade bilar.
Ibland bilar som dom själva har exporterat ett år tidigare. :va

Eller så besiktades den in med en annan sving och bakdäck i Sverige
 
Kawas klassiska trepip. Ryktet sa att accet var sån att det var svårt att hålla sig kvar på hojen. Man fick hålla i sig ordentligt, knipa tag med knäna runt tanken och luta sig framåt. Med ram som en moped gjorde varje åktur till ett äventyr.
Ryktet möjligen.
Eftersom jag kört en sådan på 1960-talet så kan jag intyga att det inte var några problem för mig att hålla mig kvar.
Å andra sidan klättrade jag på den tiden uppför ett rep med bara händerna och kunde göra armhävningar stående på händer med fötterna som stödda mot en vägg.
Så det var väl 3 ggr bättre löd i nyporna än idag.
 
Ryktet möjligen.
Eftersom jag kört en sådan på 1960-talet så kan jag intyga att det inte var några problem för mig att hålla mig kvar.
Å andra sidan klättrade jag på den tiden uppför ett rep med bara händerna och kunde göra armhävningar stående på händer med fötterna som stödda mot en vägg.
Så det var väl 3 ggr bättre löd i nyporna än idag.
Ja, en Kawa Mach IV med sissy bar vill man ju inte behöva uppleva.
 
Ja, en Kawa Mach IV med sissy bar vill man ju inte behöva uppleva.
Dessutom var motoreffekten på 500cc 3-pipen om jag minns rätt 60hk, dvs lite mindre än Kawasaki ER6 eller Suzuki SV650 med idag ~70hp.
Och vi är väl inte rädda flyga av dagens ~70 hk hojar ?!
Men det var mer effekt jämfört med min BMW R60 30 hk och polisens BMW R69S 42 hk.
Fick låna den över en helg av min kusin efter motorn dött ute på landet och han bogserats hem av en kompis. Om jag fick igång den. Jag misstänkte tändningsfel och började med att plocka av sidokåpan med pickupspolen. Och det var rätt. Pickupspolen hade vibrerat loss.
Och sedan på med skinnstället och så drog upp från Lund till Kristiansstad där en riktig pingla bodde hemma hos föräldrarna på helgerna.
 
Last edited:
Dessutom var motoreffekten på 500cc 3-pipen om jag minns rätt 60hk, dvs lite mindre än Kawasaki ER6 eller Suzuki SV650 med idag ~70hp.
Men den hade ju lite tvåtakts ketchupeffekt för sin tid i alla fall.

Men vi har helt klart blivt bortskämda med mer effekt och mindre vikt med åren.

På hojarna... Med oss själva är det tvärtom
 
Men den hade ju lite tvåtakts ketchupeffekt för sin tid i alla fall.

Men vi har helt klart blivt bortskämda med mer effekt och mindre vikt med åren.

På hojarna... Med oss själva är det tvärtom
Jo, effekten hos en tvåtaktare upplevs lite annorlunda. Råare, mer påtaglig på nåt sätt.
 
Kompisens fyrväxlade Husqvarna 500 tvåtaktare kändes mycket brutalare än brorsans urtråkiga 510 fyrtakt.
 
2t 500 var väl inget för enduroskogen på den tiden, Jösse Jönsson körde ju en 250 borrad till 260 i enduro 500-klassen.

Det är dit jag vill komma - toppeffekt vs användbar effekt.

488 Auto var det flera som åkte.
3 växlar och frihjul mellan varje utbrott.
Jösses vad man slog sig.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top