Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det är tydligen en

Qingqi QM 200 GY​

En gul motorcykel av årsmodell 2006 som är avställd. Motorn är på 15 hk och drivs med bensin.

vad det nu är för nåt men lär väl vara nåt från Kina.
Och enligt annonsen så har den även ”Hastighet 100 k/h”.
Vad kan gå fel liksom?!
 
Hade en sådan 2007. Körde 700 mil på den. Kopia på Suzuki DR200. Gav väl ung. så där mycket för den i princip ny...
 
Hade en sådan 2007. Körde 700 mil på den. Kopia på Suzuki DR200. Gav väl ung. så där mycket för den i princip ny...

Kopia på, eller försöker att likna?

Om det är en kopia bör den ju vara så pass bra att den är värd det.

Försöker den bara likna (enligt kines-standard) så är det pengar i sjön oavsett pris.

Den borde ju gå ungefär som en 125'a, men vara billigare i försäkring eftersom 16 åringar inte får köra den
 
Och enligt annonsen så har den även ”Hastighet 100 k/h”.
Vad kan gå fel liksom?!
Det står ju att den motorcyklar bra, så då är det väl köpläge.
Hade varit trist om den bara cyklat bra.
 
Kopia på, eller försöker att likna?

Om det är en kopia bör den ju vara så pass bra att den är värd det.

Försöker den bara likna (enligt kines-standard) så är det pengar i sjön oavsett pris.

Den borde ju gå ungefär som en 125'a, men vara billigare i försäkring eftersom 16 åringar inte får köra den
Suzuki var/är tydligen delägare i Qingqi, och gjorde alla Suzukis lågkubikare. Så motorn lär vara ok. På bild såg modellerna likadana ut. Men ingen aning gällande skillnader i dämpare och gaffel, när det begav sig...

image_16840.jpg
 
Last edited:
Suzuki var/är tydligen delägare i Qingqi, och gjorde alla Suzukis lågkubikare. Så motorn lär vara ok. På bild såg modellerna likadana ut. Men ingen aning gällande skillnader i dämpare och gaffel, när det begav sig...
Näe, det är ju sånt som är så jäkla svårt att veta.

Jag såg någon jämförelse på Enfields modeller export vs asienversionen och det var ganska mycket som skiljde, så pass mycket enligt dom som hade provkört båda utföranden sa att det kändes som olika hojar.

Bland annat just fjädring, men även hela svingen var betydligt kraftigare på exportmodellen, vilket gjorde att den indiska varianten hade finneser som "randomiserat spårval" och "sidledsdämpning" och "fram och bakhjulen väljer ofta olika spår för bästa bärighet i lösa underlag"

Jag såg även krocktesterna av Renaults småbil som blev Dacias Elbil, dom jämförde den indiska varianten med den som skulle säljas i europa (dock var det bensinvarianter dom krockade).
Det kanske är för att minska befolkningsökningen i dom länderna dom struntar i krockbalkar och förstyvningar på hemmamarknaden.
 
Jag provade en gång i tiden en Lifan i 8 mil och sen dess är jag extra skeptisk till kinesiska hojar men är det en Suzuki i praktiken så kan det vara en annan femma
 
Jag provade en gång i tiden en Lifan i 8 mil och sen dess är jag extra skeptisk till kinesiska hojar men är det en Suzuki i praktiken så kan det vara en annan femma
Nja, den var inte särskilt upphetsande. Inte ens för mig med nytaget kort ?...
 
Kinahojarna är förmodligen producerade för att fungera som bruksfordon och att vara så billiga som möjligt. Saker som kvalitetskänsla och roliga köregenskaper kommer långt ned på önskelistan.
 
Kinahojarna är nog bara producerade med fokus på att de ska produceras billigt. Kvalitet borde vara högprioriterat på hojar som används som bruksfordon 365 dagar om året men så är ju dessvärre inte fallet. Inte heller tror jag bränsleförbrukningen direkt imponerar.
 
Innan man gjorde om försäkringsklasserna -82 var det 250cc som var normen.
?????

Har småhojar någonsin varit populära i Sverige?

Jag kan inte minnas någonsin att hojar under 750cc har varit populära i det här landet?
Var tog alla dom hojarna vägen då?
Varför ser man aldrig dom?

Nä just det, dom står ju hos alla dom där tusentals "samlarna" som jag aldrig heller har träffat på, du vet dom där som överbetalar för allt på blocket för att sedan ställa det i garaget så att dom aldrig mera syns till.
 
Kinahojarna är nog bara producerade med fokus på att de ska produceras billigt. Kvalitet borde vara högprioriterat på hojar som används som bruksfordon 365 dagar om året men så är ju dessvärre inte fallet. Inte heller tror jag bränsleförbrukningen direkt imponerar.

Håller med. Bruksfordon i dessa länder är Honda och Yamaha, 100-200cc typ YBR125 eller AN125.
 
?????

Har småhojar någonsin varit populära i Sverige?

Jag kan inte minnas någonsin att hojar under 750cc har varit populära i det här landet?
Var tog alla dom hojarna vägen då?
Varför ser man aldrig dom?

Nä just det, dom står ju hos alla dom där tusentals "samlarna" som jag aldrig heller har träffat på, du vet dom där som överbetalar för allt på blocket för att sedan ställa det i garaget så att dom aldrig mera syns till.

De var väldigt vanliga där slutet 70 början 80. Instegshoj för många nya hojåkare var 250, året efter 400. Den stora ”sportklassen” 500/550 där det fanns massor av dåtidens fräna hojar. RD350 ypvs ansågs vara en riktigt frän hoj. Kawa Z650 var vanlig, 750 var en stor hoj.

De utomjordiska värstingarna typ CBX, Katana, Gpz1100 var mycket få och såldes inte i tusental ens.
Touringrävarna åkte GoldWing, XJ900 och kanske CB900F2, i den mån de inte åkte BMW.
 
De var väldigt vanliga där slutet 70 början 80. Instegshoj för många nya hojåkare var 250, året efter 400. Den stora ”sportklassen” 500/550 där det fanns massor av dåtidens fräna hojar. RD350 ypvs ansågs vara en riktigt frän hoj. Kawa Z650 var vanlig, 750 var en stor hoj.

De utomjordiska värstingarna typ CBX, Katana, Gpz1100 var mycket få och såldes inte i tusental ens.
Touringrävarna åkte GoldWing, XJ900 och kanske CB900F2, i den mån de inte åkte BMW.

Dom enda småhojar jag minns var tvåtaktarna och geggmopeder.

Då måste ju småhojarna ha skrotats bort när dom var ~10 år gamla redan för under 90-00talet såg man inte till dom alls?
 
Runt 1980-83 eller så brukade jag cykla till närliggande BP-macken som sålde Kawasaki. Det de hade bra utflöde på, som jag minns det, var Z250, KE125 och crossmaskiner.
 
Dom enda småhojar jag minns var tvåtaktarna och geggmopeder.

Då måste ju småhojarna ha skrotats bort när dom var ~10 år gamla redan för under 90-00talet såg man inte till dom alls?
Som du redan fått till dig såldes enorma mängder 250-550cc hojar i mc-boomen i början av 80-talet, en boom påeldad av bla "körkort på köpet" för de, framför allt arbetarna, som köpte dessa hojar för att pendla till jobbet.

Sen blev det för kallt att pendla som många insåg, ekonomin tillät en bil och hojarna blev ointressanta och svårsålda.

Sen stod de i carporten fram tills nyligen, då de släpades fram och såldes för några tusenlappar och fick kapad bakram och kinasadel.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top