Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ja det finns säkert siffror på det, och jag säger absolut inte att du har fel, men jag såg aldrig några småhojar under 80-90 talet, och så jävla många är det ju inte som blir sönderkapade och får framdäcken felvända.

Det kan ju vara regionalt också, att det såldes jämförelsevis lite småhojar lokalt häromkring?
 
När jag började köra -81 var det 500 -750 som dominerade.
Sedan kom rätt många fräna 550-650 och tog marknadsandelar och resten gick till 900cc och upp.
400cc såg man sällan, men i o f s så tittade jag inte så noga. Brudarna hade 550 - 750 oftast, kom någon på en 400,a så var de sällan intressanta.
 
När jag började köra -81 var det 500 -750 som dominerade.
Sedan kom rätt många fräna 550-650

Ja, det var lite så jag upplevde det också, med övervikt åt 750.
När effekterna började rusa på sporthojarna kom efter ett tag 600cc segmentet.

Under 500cc tycker jag inte att jag såg så mycket av.

Det kan ju IOFS vara en följd av att här uppe är motorcykel inte speciellt användbart som nyttofordon, eftersom sommaren är så kort.
Någonstans där man kan köra hoj 11½ månad om året kanske en 250cc kan ses som familjens andrabil som gubben kan ta dom dagar frun behöver volvon.
 
Enda fördelen är att du kan hugga till med ett fantasi pris så den aldrig säljs.
Den andra frågan som jag kom på när fick se den. Varför ta bort det ena broms oket och skivan på framhjulet?
Målgruppen kör vanligtvis glidare med sunkiga bromsar och vill inte ha bättre och tycker 190 däck svänger av sig själv så fläskar man dit ett 330 brett och förlänger svingen så börjar det likna nåt :tummenupp
 
Ja, dom är inte vackra... på något sätt

Är trenden med tyskröv äntligen död?
 
330 bakdäck, lång sving och bara en bromsskiva är väl helt enkelt design för dragracing. I USA har ju vissa byggt om så en tid.
Hur man nu kan vilja köra en sån på gatan eller om byggaren ens förstår vad han gjort kanske krävs en psykolog för att besvara.
 
Hmmmmm.... hur löser man frigång kedja-däck med sådant groteskt bakdäck? Sitter hjulet offset?:va
Sitter ofta en extra axel på svingen som har en kort kedja till framdrev som via axeln sido förflyttas till den andra kedjan som går till bakdrevet.

Hen del bla Yamaha, s 50cc road racing hade detta system men dessutom 2 mellandrev typ växellåda så med den enkla grejen så får man 6*2=12 växlar
 
Det är ju just det det gör.
Ironi är svårt :rolleyes:
330 bakdäck, lång sving och bara en bromsskiva är väl helt enkelt design för dragracing. I USA har ju vissa byggt om så en tid.
Hur man nu kan vilja köra en sån på gatan eller om byggaren ens förstår vad han gjort kanske krävs en psykolog för att besvara.
Exakt. Brooks har ju tagit upp det i en video jag postade här för länge sen. Tror det var samma som de diskuterade 520 kedja istället för 535 pga. mindre motstånd och man bytte ändå efter varje racehelg.
 
Back
Top