Fler gammal-Ducati-frågor, Monster 900 1997

Jag har kört den och den går riktigt illa, drar rätt bra vid fullgas efter en stund, hackar och går illa på mellangas och i början vid fullgas. Bra tomgång.

det enda som inte är bytt är tändspolarna de ligger ca 20k ohm mellan kabel och ena stiftet och ca 5 mellan stiften
Kan det vara de som är körda?

jag har testat att möblera om på sladdar på pickuperna men de verkar sitta rätt.
 
Jag har kört den och den går riktigt illa, drar rätt bra vid fullgas efter en stund, hackar och går illa på mellangas och i början vid fullgas. Bra tomgång.

det enda som inte är bytt är tändspolarna de ligger ca 20k ohm mellan kabel och ena stiftet och ca 5 mellan stiften
Kan det vara de som är körda?

jag har testat att möblera om på sladdar på pickuperna men de verkar sitta rätt.
Kan vara så. Hjälper inte det hade jag gått på förgasarna igen.
 
Nu kan jag inte Ducati och vet om det är möjligt, men har du testat att skifta rubbet (d.v.s tändspole, tändstift...) mellan cylindrarna för att se om felet följer med? Jag såg att du har mätt spolarna, men jag har råkat ut för trasig spole trots att mätvärdet var rätt.
 
Jag tankar 98, så det borde väl inte vara ett problem. Det är nåt annat, kanske nåt som blev fel när jag rengjorde förgasarna. Jag sätter dit nya tändspolar och plockar ner förgasarna igen...
 
Lite uppdatering för er som vill veta...
Nya spolar monterade, går fortfarande illa, måste byta stift då dessa blivit körda på kort tid, ena var helt dött. Kommer att plocka ner förgasarna nästa vecka, väntar på en packningssats. Sen misstänker jag även bränslepumpen, hade isär den och membranen är slitna och jag hittar ingen reparationssats, så en sån är också beställd. Snart är det bara ramen kvar att uppgradera :)
 
Vad innebär renovering av förgasare?

Jag har en granne med en lika dan. När jag renoverade förgasarena på den blev den bra!
Det var troligtvis emultionsrören som blivit ovalslitna.
Stiften slocknade på löpande band. Men efter det går den hur bra som helst.
 
Får kolla på emulsionsrören också, tack för tipset!
Efter som att det är fallförgasare hänger nålen i trotteln och mer eller mindre sågar sig in i emulsionsrören.
resultat… går fett upp till kvarts gas. Vilket är lite lurigt på vaccumförgasare. Både varvtal och gaspådrag avgör hur mycket trottlarna lyfter.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top