Gamla enstånkor

LV står för landsvägsregad, du tänker på E-regad där du måste ha Licens för att för köra kortaste sträckan till banan och eventuella transportsträckor
Ok, blandade ihop begreppen. Men den såg fan ut som en crosshoj. Varken sadel eller däck såg ut att vara avsedda för långturer.

Vi får nog be Sporthoj att lägga in en graf för växelkursen till Tammer om den ska hålla på att ändras.

Men det är ju en jäkligt konstig inställning att en hoj får vara hur tråkig och ful som helst bara den inte kostar mer än en Tammer.

Det är ju liksom att bli sugen på en räkmacka, men den kostar 50:- och finns på ICA en kilometer bort.
Men grannen kan bajsa på en husmans för en femma.

En husmans med bajs på känns ju inte direkt prisvärd ändå?

Ok, blandade ihop begreppen. Men den såg fan ut som en crosshoj. Varken sadel eller däck såg ut att vara avsedda för långturer.
Bara för att förtydliga offroad-världen då:
TTR600 som jag tidigare körde upplevde jag som komfortmässigt likvärdig med XR600an. Och med den var mina normala offroadhelger runt 70-80 mil. Likaså för kompisen som körde just en XR600. Så svaret är "det går utmärkt". Men det krävs lite tillvänjning.

Bara för att förtydliga offroad-världen då:
TTR600 som jag tidigare körde upplevde jag som komfortmässigt likvärdig med XR600an. Och med den var mina normala offroadhelger runt 70-80 mil. Likaså för kompisen som körde just en XR600. Så svaret är "det går utmärkt". Men det krävs lite tillvänjning.
Och en röv utan divalater ?

Vi får nog be Sporthoj att lägga in en graf för växelkursen till Tammer om den ska hålla på att ändras.

Men det är ju en jäkligt konstig inställning att en hoj får vara hur tråkig och ful som helst bara den inte kostar mer än en Tammer.
Jo, men det är ju fler som tycker så. Har något rätt pris (=tillräckligt billigt) så säljer det, oavsett vad det är för oattraktiv hoj. Ligger det ute 3 st Virago 535 för 18000kr, och så lägger nån ut sin för 12000 - då är den såld inom ett par timmar. Och det är ju bara det jag påpekat i några dagar nu...

Han får det där med att "byta shims" att låta så enkelt.

Men, jag tror han fått något om kickfoten:

Om den stackars hojen står på nollspel så borde det varit tvärt om.

Den där modellen är ovanlig nu. Känsliga på olja.

Jag brukar reta mig på hojar som försäljningplåtas i vattenpölen från sin egen tvätt, men detta är änna next level:

Screenshot_20220511-203620_Samsung Internet.jpg

Jo, men det är ju fler som tycker så. Har något rätt pris (=tillräckligt billigt) så säljer det, oavsett vad det är för oattraktiv hoj. Ligger det ute 3 st Virago 535 för 18000kr, och så lägger nån ut sin för 12000 - då är den såld inom ett par timmar. Och det är ju bara det jag påpekat i några dagar nu...
Behöver man sälja på ett par timmar är man desperat och har det alternativet eller att sambon får gå på gatan att välja på ;) Brukar sälja efter att jag handlat och inte för att få loss till att handla men aldrig varit desperat att bli av med på ett par timmar heller för då är lyxfällan nära .
en Tammer är alltså även en som säljs på Max ett par timmar:hojharley

Jag brukar reta mig på hojar som försäljningplåtas i vattenpölen från sin egen tvätt, men detta är änna next level:
Haha, du också?

Det och motortvättade bilar som fortfarande luktar avfettning under huven...

Man kan ju i alla fall sparka undan hinken innan man fotar

Vilken av dom gamla dunderklumparna är det man ska ha då?

Hondan kanske är slö och trist, men det är ju en Honda så den måste ju gå 20000 mil med bara oljebyten?
Suzukis DR har jag bara hört gott om, men han var ju märkesfantiker ÅAS...
Yamahas modeller? Måste man lägga till en rulle eltejp för att klara 20000 mil med dom?

Jag hade en kollega som hade bott i Afrika, där doktorerna körde MC för att ta sig ut till byarna, dom hade några riktiga as till långmilare som aldrig hade sett asfalt sedan dom rullades ut ur fabriken. Dom körde Honda och Yamaha

Vilken av dom gamla dunderklumparna är det man ska ha då?

Hondan kanske är slö och trist, men det är ju en Honda så den måste ju gå 20000 mil med bara oljebyten?
Suzukis DR har jag bara hört gott om, men han var ju märkesfantiker ÅAS...
Yamahas modeller? Måste man lägga till en rulle eltejp för att klara 20000 mil med dom?

Jag hade en kollega som hade bott i Afrika, där doktorerna körde MC för att ta sig ut till byarna, dom hade några riktiga as till långmilare som aldrig hade sett asfalt sedan dom rullades ut ur fabriken. Dom körde Honda och Yamaha
Transalp anses nog vara i det närmaste outslitlig. Läste för några år sedan om ett gäng som gått som budhojar i London. 500.000 km utan större fel. I London...

AT är fin, byt bränslepumpen i förebyggande syfte bara. Men den är stor.

Suzuki DR är encylindriga och i åtminstone min värld håller inte Suzuki Hondakvalitet även om den är bra nog. Men ofta hårt körda...

Yamahas stånkor 600/660 är robusta men tunga. Tenere 750 är pigg men törstig som fan och har gasats med på helt andra vis...

I Afrika kör man typ Honda Innova 125 och liknande. De håller länge IRL.

Det har diskuterats mycket om prislappen på gamla stånkor här, jag går i tankarna att sälja av denna. En SR500 något ombyggd. Allt pulverlackerat, M-unit elsystem, elektronisk tändning, antigravity batteri, M-unit hastighetsmätare med digital tripp etc. stor förgasare, K&N filter, RF-avgassystem, protaperstyre, YSS-stötdämpare, nytt drivpaket, nya däck, skattebefriad/bes-befriad. Vad betingar denna tingest i pris enl. allmänheten?

Bifogat

• YamahaSR500_02_.jpg
    YamahaSR500_02_.jpg
    429.6 KB · Visningar: 46
Det har diskuterats mycket om prislappen på gamla stånkor här, jag går i tankarna att sälja av denna. En SR500 något ombyggd. Allt pulverlackerat, M-unit elsystem, elektronisk tändning, antigravity batteri, M-unit hastighetsmätare med digital tripp etc. stor förgasare, K&N filter, RF-avgassystem, protaperstyre, YSS-stötdämpare, nytt drivpaket, nya däck, skattebefriad/bes-befriad. Vad betingar denna tingest i pris enl. allmänheten?
Grymt snyggt bygge - stort vill-ha-begär på denna hoj!
:tummenupp :Bugar

Jag har inget pris, jag ville bara påpeka att den var grymt snygg

Smakfull.

40’ as is, 50’ med ekerfälgar.

Är du redo att exportera kan du lägga på ytterligare 20’ till ovan priser.

Ja, jag räknar lite lågt, men du kommer ändå inte bli nedringd.
Kundunderlaget är inte jättestort.

”Rätt köpare” som förälskar sig i just ditt bygge kan dock betala mer.

Så mycket mer att du skulle kunna lägga ut en intressekoll på 90.000.-

Chansen finns ju alltid att någon nybliven lottomiljonär snabbt vill återfå balans i sitt liv...

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda