Tips på billig actionkamera..

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Tänkte filma nån vända på favoritvägarna i sommar och behöver lite tips o info om vad jag bör inhandla.
Vill och behöver inte ha något avancerat och dyrt.
Så frågan är, finns det något mellan 0-1500kr cirkus som är vettigt? Nytt eller begagnat..
Och ska kunna fästas på hjälmen..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lyckas du få tag på en DJi Osmo Action så kommer du bli nöjd. Skall du ha en liknande GoPro får du gå upp till 8 eller 9. Youtuba lite på tester på den.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sonys actioncams är finfina, och eftersom man ”måste” ha en Gopro är just Sonys kameror billiga på Tradera. Min är nog från 2013 men fortfarande funkis. Visst, ingen 4K eller superduperstabilisering, men jag skulle inte skämmas att lägga upp det på tuben.

Kanalen Harrys Garage filmar det mesta med ”gamla” Sony 4K kameror tex.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sonys actioncams är finfina, och eftersom man ”måste” ha en Gopro är just Sonys kameror billiga på Tradera. Min är nog från 2013 men fortfarande funkis. Visst, ingen 4K eller superduperstabilisering, men jag skulle inte skämmas att lägga upp det på tuben.

Kanalen Harrys Garage filmar det mesta med ”gamla” Sony 4K kameror tex.
Jag har också en äldre Sony som är helt OK.
Det är GPS som inte hänger med, bara 1Hz uppdatering och jag är så himla snabb.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Sonys actioncams är finfina, och eftersom man ”måste” ha en Gopro är just Sonys kameror billiga på Tradera. Min är nog från 2013 men fortfarande funkis. Visst, ingen 4K eller superduperstabilisering, men jag skulle inte skämmas att lägga upp det på tuben.

Kanalen Harrys Garage filmar det mesta med ”gamla” Sony 4K kameror tex.
Kollar det med?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Finns det något universalfäste för hjälm eller?
Beror på vilken kamera du väljer.
De flesta har fästen som är GoPro-kopior så man kan köpa storpack från Kina med diverse.
Ska du ha på hjälmen så är ju frågan var? Framme under visiret eller på sidan eller uppepå?
Och skulle jag sätta ett kamerafäste på hjälmen så skulle jag satsa på något som lätt går sönder vid ev islag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror på vilken kamera du väljer.
De flesta har fästen som är GoPro-kopior så man kan köpa storpack från Kina med diverse.
Ska du ha på hjälmen så är ju frågan var? Framme under visiret eller på sidan eller uppepå?
Och skulle jag sätta ett kamerafäste på hjälmen så skulle jag satsa på något som lätt går sönder vid ev islag.
Ska du sätta den på hjälmen, skulle jag välja att sätta kameran uppe, längst upp.
Eller framtill under visiret.
1) Michael Schumacher hade sin GoPro på sidan av skidhjälmen när han slog GoPron i en sten.
2) Jag rullade på asfalten i min värsta vurpa , den enda oskadade delen av hjälmen var längst upp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska du sätta den på hjälmen, skulle jag välja att sätta kameran uppe, längst upp.
Eller framtill under visiret.
1) Michael Schumacher hade sin GoPro på sidan av skidhjälmen när han slog GoPron i en sten.
2) Jag rullade på asfalten i min värsta vurpa , den enda oskadade delen av hjälmen var längst upp.
Och ju längre upp på hjälmen, desto större brytkraft mot nacken om det hakar i något. Jag skulle inte vilja ha något som tar fartvind där uppe heller. Jag har kameran på hojen, då slipper man antingen hålla huvet maniskt blickstilla, eller få en film som mer påminner om en dålig tripp än en cool hojtur.

Jag röstar också på Sonys kameror, klart bättre pris än GoPro, mer aerodynamiska och bra bildkvalitet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och ju längre upp på hjälmen, desto större brytkraft mot nacken om det hakar i något. Jag skulle inte vilja ha något som tar fartvind där uppe heller. Jag har kameran på hojen, då slipper man antingen hålla huvet maniskt blickstilla, eller få en film som mer påminner om en dålig tripp än en cool hojtur.

Jag röstar också på Sonys kameror, klart bättre pris än GoPro, mer aerodynamiska och bra bildkvalitet.
Jag håller med. När det gäller Mountainbikare verkar det dock vara vanliga monteringen.
EN sätter kameran på sidan av hjälmen vid tinningen där tydligen Schumacher hade sin GoPro.
Hittade senare den här
Har själv kameran på hojen......
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller med. Har min på styret. GoPro dock av gammal modell. Dessutom är det väl egentligen olagligt att smacka på nåt på hjälmen? Inte för att pålisen bryr sig speciellt, men ändock.
Är inte det där lite av en myt? Samma med att det skulle vara förbjudet med klistermärken på hjälmen? Hittar ingen lag som säger att det är förbjudet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Faktiskt inte . Det är ju Sverige vi pratar om. Lag paragraf 1.2
Fast den där du länkar är ju bra gammal - här är en nyare med en betydligt friare författningstext:

"6 § En skyddshjälm får inte användas om den utsatts för åtgärder som kan försämra hjälmens egenskaper. Åtgärder som vidtas ska då överensstämma med hjälmens typgodkännande.
Allmänna råd
Exempel på åtgärder som kan försämra skyddshjälmens egenskaper är dekaler som satts på, utskjutande föremål eller överdrag, håltagning i hjälmskalet samt om hjälmen målats."

Det vill säga att en dekal vars klister inte skadar hjälmen bör vara ok - och om tillverkaren säger att klistermärken är ok - då gäller typgodkännandet fortfarande.

https://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Trafik och politik 2017/TSFS 2017_94 HJÄLM.pdf
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har DJI Osmo action. Upplever kontrollen av den lite fippligare än GoPro men kvalitet på film bättre. De flesta GoPro-tillbehör passar DJI. Ljudet på motorcykel är bara att glömma. Har provat olika metoder att tysta vindljud men det går inte. Tom extern mic inne i hjälmen. Blir bara vindtjut. Lösningen för det är nog separat proffsig ljudinspelare
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag håller med dig om dekaler men TS frågade ju om en actionkamera monterad på hjälmen o där tycker jag att lagen är hyfsat tydlig att det inte är tillåtet. Men vad vet jag, jag är ingen jurist. :)
Fast det är en stor skillnad - om hjälmtillverkaren säger ok och att typgodkännandet gäller, då är det ok. Sen har jag svårt att tänka mig att någon tillverkare gör det om en utstickande kamera. Vill bara inte att vi ska stirra på 35 år gamla lagar... :) Jag är heller ingen jurist. :D
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
när vi ändå pratar om att montera saker på hjälmen. Är det i så fall ett lagbrott att montera en intercom enhet på hjälmen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
när vi ändå pratar om att montera saker på hjälmen. Är det i så fall ett lagbrott att montera en intercom enhet på hjälmen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag är återigen ingen jurist, men det första jag lärde mig när jag läste 15p juridik var de tre gyllene juridikorden: ”det beror på”. Min tolkning är att om hjälmtillverkaren hävdar att typgodkännandet gäller även med en intercom monterad så är det inte ett lagbrott.

Oavsett, att bli lagförd för det känns som en mindre chans än att vinna på Eurojackpot två helger i rad.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag är återigen ingen jurist, men det första jag lärde mig när jag läste 15p juridik var de tre gyllene juridikorden: ”det beror på”. Min tolkning är att om hjälmtillverkaren hävdar att typgodkännandet gäller även med en intercom monterad så är det inte ett lagbrott.

Oavsett, att bli lagförd för det känns som en mindre chans än att vinna på Eurojackpot två helger i rad.

Jo känns lite så, jag kör både intercom och kamera på hjälmen och jag tror inte polisen säger nått om det. Finns ju hur mycket filmer som helst med folk som blir stannade av polisen och filmen kommer från en hjälmkamera men inte sett en där de sagt nått om kameran mer än att de inte vill bli filmade


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top