Tips på billig actionkamera..

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min SOny har fått en smäll, ev överlever den.
Men jag tittade lite på div Gopro och frågan är hur gammal man kan köpa och fortfarande få en bra kamera.
I butikerna finns Hero 8, 0 och 10 och på säljsiterna får man en Hero 7 med div tillbehör för småpengar.
Så, när är de tillräckligt bra för att filma en stilla åktur på landet eller möjligen en sväng på bana i medelsnbbt tempo?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Min SOny har fått en smäll, ev överlever den.
Men jag tittade lite på div Gopro och frågan är hur gammal man kan köpa och fortfarande få en bra kamera.
I butikerna finns Hero 8, 0 och 10 och på säljsiterna får man en Hero 7 med div tillbehör för småpengar.
Så, när är de tillräckligt bra för att filma en stilla åktur på landet eller möjligen en sväng på bana i medelsnbbt tempo?
Från Hero 7 är bildstabilisatorn mycket bra. Jag filmar mycket och är nöjd med min Hero 7 black. De senare är nog lite bättre på det mesta, men dras även med överhettningsproblem.
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Skulle nog köra på hero 7 då jag hade 8 som överhettades flera ggr o slutade filma... Och verkar vara så på senare modeller också vad jag läst men ej testat själv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kollade just klipp från Isle of man TT

Godkänner motorcykelförbundet hjälmmonterade kameror under tävling så antar jag att dom inte anses vara skadliga i alla fall...

I Sverige förutsätter jag att allt kul är olagligt.

En MTB cyklist jag känner lånade och provfilmade en massa olika actionkameror i olika ljusförhållanden och köpte slutligen en med tillräckligt bra filmkvalitet av ett okänt märke.

Den var skitbra.

Tills han satte den på cykeln och din inte alls klarade av vibrationer och stötar och hela filmen blev skit.

Rond två av testerna var att testa vilka som funkade monterade på cykeln, något han inte hade velat göra då han hade lånat kameror
 

MotoNordico

Motovlogger
Gick med
24 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Honda x2
Jag kan varmt rekommendera GoPro 7 Black, Hypersmooth vill du inte vara utan på en hoj.
Angående ljudet löser man det enklast med att köpa en "Windslayer", ett skumgummiöverdrag som hindrar vinden från att komma rakt in i mikrofonerna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
GoPro är designat för genomsnittsanvändaren.
Genomsnittsanvändaren som filmar snuttar som till 75 % är kortare än 1 min och 10 sek !

Med andra ord är GoPro inget för den som vill filma i 20 minuter eller 60 minuter eller 2 timmar.
GoPron är inte gjord för det !
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
GoPro är designat för genomsnittsanvändaren.
Genomsnittsanvändaren som filmar snuttar som till 75 % är kortare än 1 min och 10 sek !

Med andra ord är GoPro inget för den som vill filma i 20 minuter eller 60 minuter eller 2 timmar.
GoPron är inte gjord för det !
Lustigt, det där är inte ett problem jag har stött på vare sig med mina Sony actionkameror eller mina systemkameror. Jag trodde GoPron var störst, bäst och vackrast?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gopro har väl lyckats bli ett starkt varumärke.
Om ett tag hänvisas det till Gopro,er när man talar om actionkameror generellt.
Som Jeep, Vespa m fl.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lustigt, det där är inte ett problem jag har stött på vare sig med mina Sony actionkameror eller mina systemkameror. Jag trodde GoPron var störst, bäst och vackrast?
Verkar snarare vara liten, bra, varm och avstängd från och med GoPro 8 !
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min Osmo Action har aldrig haft promlem med överhettning.
När de lanserade Osmo Action 2 så var det just överhettning som var det stora problemet.
Så det är inte bara GoPro som blivit sämre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag bytte upp mig till en Hero 10, det var rätt stor skillnad från min 10 år gamla Sony! ? Jag är väldigt nöjd iaf!
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag har kvar min gamla Gopro 3 och den funkar fortfarande ypperligt på hojjen, hjälmen, västen och på hunden :) :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top