Elbil eller inte?

Intressant för mig som ännu inte har elbil.
Det är några "gupp" här i gatan, för att minska farten. Och ganska vanligt att jag hör skrap när bilar passerar. Tydligen inte bra att skrapa i gatan / eller skrapa annat med elbil.......
 
Last edited:
Dyrt att ladda i söder.

Energikrisen i Europa pressar upp priserna i södra Sverige.

Nu är elen 850 procent dyrare i söder än i norr.

– Det kommer vara höga priser ett bra tag till, säger analytikern Christian Holtz.
 
Dyrt att ladda i söder.

Energikrisen i Europa pressar upp priserna i södra Sverige.

Nu är elen 850 procent dyrare i söder än i norr.

– Det kommer vara höga priser ett bra tag till, säger analytikern Christian Holtz.

Dom ska ju dra kabel nu så det blir nog snart till att sätta igång vedspisen i norr också.
 
Installerar solceller, pronto. Bedömt avbetalda på två år
Vi kör en lite annan väg (just nu). Bergvärme på gång och därmed minska elbehovet rejält för hela fastigheten (inkl två boningshus). Så det finns mer utrymme för el till annat. Men solceller vore onekligen ett trevligt tillskott, om än utanför vår budget just nu.
 
Vi kör en lite annan väg (just nu). Bergvärme på gång och därmed minska elbehovet rejält för hela fastigheten (inkl två boningshus). Så det finns mer utrymme för el till annat. Men solceller vore onekligen ett trevligt tillskott, om än utanför vår budget just nu.
Satte in lvvp för 4 år sen. Värmer upp 240kvm och varmvatten för 4, 5400kWh/år.
 
Vi räknar med att ha sparat in kostnaden på bara två-tre år pga hur mycket el vi nu använder. Men månadskostnaden med höjt bolån kommer inte bli högre iom att det gick att lösa ut äldre dyra lån. Win-win... Slipper dessutom vedhantering som både kostat och tagit tid (uppvärmning av ena huset).

Elbilen som är beställd är ett led i att minska utgifterna. Leasingavtalen är väldigt förmånliga nu. Laddboxen har jag redan kopplat in och ska låna hem någon EV att testa med så allt är funkis.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
93E812BD-EB1A-46E8-BD4F-DF7451672C5E.jpeg
Sådärja, +50 kW incoming. Kan man inte fightas med förbrukning får man hålla sig till effekt och snitthastighet?

På tal om solpaneler - denna månad betalar vi nog sista elhandelsräkningen på sex månader, 13.5 kWp har vi igång. En elbil inkluderad, intjäningen har helt klart ökat under det senaste året även här i SE1.

Kommunen här hemma verkar säga nej till havsbaserad vindkraft, tycker man gjort sitt i och med Markbygden. Det är nog dags att några kommuner i söder föregår med gott exempel och säger ja, gillar inte riktigt nuvarande polarisering i debatten…
 
Last edited:
Kommunen här hemma verkar säga nej till havsbaserad vindkraft, tycker man gjort sitt i och med Markbygden. Det är nog dags att några kommuner i söder föregår med gott exempel och säger ja, gillar inte riktigt nuvarande polarisering i debatten…
Havsbaserad vindkraft är aldrig lönsam.
Dessutom förstör det enorma mängder natur.
Vill miljömuppar ha mer ostabil kraft i nätet får dom bygga det någonannanstans.
Vattenkraften i norr har fullt upp att agera svängmassa åt markbygden.

Markbygden är ju redan det en enorm jävla fail, som norrbotten kommer att få dras med länge.
Men kinesrna tjänar i alla fall pengar på att förstöra norrlands natur.
 
Havsbaserad vindkraft är aldrig lönsam.
Dessutom förstör det enorma mängder natur.
Vill miljömuppar ha mer ostabil kraft i nätet får dom bygga det någonannanstans.
Vattenkraften i norr har fullt upp att agera svängmassa åt markbygden.

Markbygden är ju redan det en enorm jävla fail, som norrbotten kommer att få dras med länge.
Men kinesrna tjänar i alla fall pengar på att förstöra norrlands natur.
I beg to differ, vi har pratat om det tidigare och i min värld är vindkraft - kanske särskilt havsbaserad sådan - uppenbarligen intressant för investerare och dessutom relativt snabb att bygga. Att drömma om kärnkraft medan vi drabbas av effektbrist i samhället är enligt mig inte rätt väg, jag är tyvärr mer pragmatisk än så :)

När det gäller uppdateringen via OTA - jorå. 300 till 350kW gör skillnad, nu är batteriet bara halvfullt men ser fram emot att prova med fulladdat batteri...
 
I beg to differ, vi har pratat om det tidigare och i min värld är vindkraft - kanske särskilt havsbaserad sådan - uppenbarligen intressant för investerare och dessutom relativt snabb att bygga. Att drömma om kärnkraft medan vi drabbas av effektbrist i samhället är enligt mig inte rätt väg, jag är tyvärr mer pragmatisk än så :)

När det gäller uppdateringen via OTA - jorå. 300 till 350kW gör skillnad, nu är batteriet bara halvfullt men ser fram emot att prova med fulladdat batteri...
Mja. Problemet är att oavsett vart du placerar vindkraften så är den inte stabil och reglerbar. Det förändras ju inte för att du ställer den ute till havs.
Och tyvärr så är det ju så att effektbrist uppstår framför allt på vintern då vi behöver mycket energi och det generellt sett blåser mindre. Därav dom högre elpriserna under vinterhalvåret.

Vindkraften löser bara problemet med genomsnittligt producerad energi under året men där har vi ju idag ett överskott men trots det så får vi problem med tillgång till el under vinterhalvåret.

Havsbaserad vindkraft har dessutom nackdelen att den påverkar en lång rad sjöfåglar negativt. Många arter som är känsliga för störningar slutar häcka när man smäller upp vindkraftverk. Något man redan sett i form av att ett antal fågelarter försvunnit från vissa delar av Sverige.
Men det är väl ingen miljöintresserad som bryr sig om vi utrotar lite fåglar och förstör lite ekosystem. (vilket utrotande av arter faktiskt i längden är)

Det finns dessutom en hel del som talar för att livslängden på havsbaserad vindkraft är avsevärt kortare än man räknat med (Även för landbaserad vindkraft har det visat sig att reparationsbehoven ökar fortare än man kalkylerat med). Det betyder att kostnaderna då blir relativt höga i relation till den mängd energi man får ut.

Och faktum är att oavsett vad man anser om olika energislag utan bara räknar på genererad koldioxid mot producerad energimängd så är vindkraften inte ett dugg bättre än kärnkraft. Den är i slutändan inte heller billigare. Faktum är att miljöpåverkan om man tittar på hela livscykeln är likvärdig och om man hade gett fan i att subventionera vindkraften så massivt samtidigt som man straffbeskattar kärnkraften så är kärnkraft kostnadsmässigt klart konkurrenskraftig.

Faktum är att vår kärnkraft bara framstår som dyr för att vi har en regering som på helt ideologiska grunder sett till att genom straffskatter och avgifter sett till att göra kärnkraften till relativt dyr.
Men deras ideologi kring energiförsörjning har ju å andra sidan resulterat i att vi förra året slog nytt rekord i och med att vi fick elda upp 50 000 ton olja i karlshamn för att undvika att elnätet kollapsade.
Så det verkar ju som att dom gillar att man bränner fossila bränslen helt i onödan också vilket kan göra att man undrar lite hur dom är funtade.
 
I beg to differ, vi har pratat om det tidigare och i min värld är vindkraft - kanske särskilt havsbaserad sådan - uppenbarligen intressant för investerare och dessutom relativt snabb att bygga. Att drömma om kärnkraft medan vi drabbas av effektbrist i samhället är enligt mig inte rätt väg, jag är tyvärr mer pragmatisk än så :)

När det gäller uppdateringen via OTA - jorå. 300 till 350kW gör skillnad, nu är batteriet bara halvfullt men ser fram emot att prova med fulladdat batteri...

Bullshit, på världens kanske bästa plats för havsbaserad vindkraft måste dom ha subventioner på 236öre per kWh

Redan på 70-80 talet kunde vi bygga ett kärnkraftverk på fem år.

Hur många år tar det att bygga vindmöllor som levererar lika mycket, lika säkert som ett kärnkraftverk?

När sattes spaden i marken i markbyggden? när blir dom färdiga? hur mycket levererar dom?
 
Haft EV6an ett litet tag nu, sjukt imponerad so far faktiskt.
Jobbpendlar (mest 70-80 väg, kort avstickare inom byhåla för att lämna/plocka upp sambon, lite stadskörning sista kilometrarna) på 1,3-1,5kwh/mil.
Adaptiva farthållaren och lane assist på så löser bilen hela resan förutom rondeller och utfarter.

Det enda negativa jag har att säga hittills är att knapparna på ratten sitter fel, mediaknapparna ska sitta på vänster sida och farthållare etc på höger men Kia har valt att göra tvärtom.
Vanesak antar jag, men men.
Kommer uppmärksamma fler saker jag inte gillar när nyhetens behag väl lagt sig lite.

Dagens hemfärd,

vqTEpgX.jpg

Inte behövt köra någon motorväg än, men skulle bli förvånad om man kommer särskilt långt under 2kwh/mil där.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top