Installation Power Commander 5 - hur koppla?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag gav mig ut i garaget för att påbörja installationen av min nyinköpta PCV på CBR:en.
Det följde med en installationsanvisning, där bilderna tyvärr är svartvita dåliga foton, så jag kan inte se i detalj vilken kontakt som ansluter mot vilken injektor.

Det står "This bike has a set of upper and lower injectors. Verify you connect the PCV harness to the lower set of injectors at the throttle bodies"...men som synes på bilden, verkar det inte vara mer än en injektorrad...eller?
IMG_20220419_180007.jpg

Sen kom förvirring nummer 2, där instruktionen säger: "Connect the pair of PCV leads with ORANGE colored wires to the far left cylinder (cylinder#1) and continue to the right. Okeeey...men om kontakthärvan ser ut såhär då?:
anslutningar.jpg
Jag ser ju - och håller i - den anslutningen med orangefärgad tråd, men sen är det knepigt att avgöra i vilken ordning de ska följas åt höger, eftersom de inte ligger på rad i höljet.

Någon som kan hjälpa mig tolka det hela rätt?
 
Har Du redan löst bekymret kan Du naturligtvis bortse från denna post :)

Vilken årsmodell på Bladen? Jag kollade en random installationsmanual för 2012-2016, där angav man färgerna för varje individuell injektor https://www.dynojet.com/amfile/file/download/file/2556/product/2925/

Dessutom brukar kabellängderna vara hyfsat anpassade beroende på var PCV-burken ska placeras.

Nu var det några år sedan jag installerade min senaste PCV men vill minnas att min gamla Gixxer hade övre raden injektorer lätt åtkomlig - ungefär som på Din hoj. Den undre raden var däremot ett elände att komma åt (halvt under luftburken), än värre TPS. På sprängskisserna på www.bikebandit.com brukar det gå att hitta igen prylarna, tyvärr tror jag de har en del luckor i sprängskisserna för nyare maskiner.

Men som sagt - årsmodellen vore en god hjälp :)
 
Last edited:
Har Du redan löst bekymret kan Du naturligtvis bortse från denna post :)

Vilken årsmodell på Bladen? Jag kollade en random installationsmanual för 2012-2016, där angav man färgerna för varje individuell injektor https://www.dynojet.com/amfile/file/download/file/2556/product/2925/

Dessutom brukar kabellängderna vara hyfsat anpassade beroende på var PCV-burken ska placeras.

Nu var det några år sedan jag installerade min senaste PCV men vill minnas att min gamla Gixxer hade övre raden injektorer lätt åtkomlig - ungefär som på Din hoj. Den undre raden var däremot ett elände att komma åt (halvt under luftburken), än värre TPS. På sprängskisserna på www.bikebandit.com brukar det gå att hitta igen prylarna, tyvärr tror jag de har en del luckor i sprängskisserna för nyare maskiner.

Men som sagt - årsmodellen vore en god hjälp :)
Vi fick ju lyfta på hela "förgasarbryggan", montera loss den för att komma åt de nedre injektorerna. PCV:n kontakter ska ju in mellan originalkontakt och injektor och jag har för mig att det bara gick att klicka i på ett sätt? Är det en kontakt med TPS:givaren också? Kolla då noga att väljer rätt TPS:en om det finns två stycken spjällmotorer. Det borde vara den nedre som är precis lika svåråtkomlig så även där är det lättare när man monterat loss hela bryggan.
 
Har Du redan löst bekymret kan Du naturligtvis bortse från denna post :)

Vilken årsmodell på Bladen? Jag kollade en random installationsmanual för 2012-2016, där angav man färgerna för varje individuell injektor https://www.dynojet.com/amfile/file/download/file/2556/product/2925/

Dessutom brukar kabellängderna vara hyfsat anpassade beroende på var PCV-burken ska placeras.

Nu var det några år sedan jag installerade min senaste PCV men vill minnas att min gamla Gixxer hade övre raden injektorer lätt åtkomlig - ungefär som på Din hoj. Den undre raden var däremot ett elände att komma åt (halvt under luftburken), än värre TPS. På sprängskisserna på www.bikebandit.com brukar det gå att hitta igen prylarna, tyvärr tror jag de har en del luckor i sprängskisserna för nyare maskiner.

Men som sagt - årsmodellen vore en god hjälp :)
- Tackar för den filen. Även om den gäller nyare än min så är det förmodligen samma färgkod på kablaget.
Min är en -06:a.
 
Vi fick ju lyfta på hela "förgasarbryggan", montera loss den för att komma åt de nedre injektorerna. PCV:n kontakter ska ju in mellan originalkontakt och injektor och jag har för mig att det bara gick att klicka i på ett sätt? Är det en kontakt med TPS:givaren också? Kolla då noga att väljer rätt TPS:en om det finns två stycken spjällmotorer. Det borde vara den nedre som är precis lika svåråtkomlig så även där är det lättare när man monterat loss hela bryggan.
- På min hoj räcker det att tilta tanken bakåt för att komma åt nedre raden. (enligt videor jag sett på Youtube då), och ja - det är TPS-kontakt också.
Tackar för input.
 
- På min hoj räcker det att tilta tanken bakåt för att komma åt nedre raden. (enligt videor jag sett på Youtube då), och ja - det är TPS-kontakt också.
Tackar för input.
Så var det på Roffes och min Gixxer också men vi lyfte bryggan iallfall eftersom det var så sabla trångt :)
 
- Ja det såt jääkligt trångt ut på de videor jag sett. Men gör ett försök först, med så lite bortplockat/lösgjort som möjligt.
Annars är bryggan lätt att lossa och med lite olja på gummit så är det lätt att få den på plats igen :)
 
Vi kan kalla den spjällhusbrygga då, eller insprutningsbrygga? Eller "En-massa-spjällhus-som -sitter-ihop-i-en-brygga"

Det vete f-n vad det ska heta? :)
 
Ikväll installerade jag äntligen PC5:an på hojen, i mitt något, för tillfället stökiga garage.
garaget 220425.jpg


Om man tar den sammanlagda tiden för installationen, så tog trottelsensorn (TPS:en) mer än halva tiden...den jäääv.. :mad:

Så här lättåtkomligt sitter den på CBR1000RR-06:
TPS.jpg
Ja precis, det är den lilla vita pluggen som änden på mejseln pekar mot. Fantastiskt klurigt gömd bakom kraftig kabelstam och stenhård ram.
 
Jag startade upp och den vrålade igång direkt. Just det där vrålandet och närmare 3000rpm vid uppstart är jag lite tvehågsen till. Någon som kan ge en hint om varför den beter sig så innan den någon minut senare taggar ner till normalvarv?
Jag vet ju att den "chokar" sig lite när den kallstartas, men det är väl lite väl högt varv ändå...eller?
 
Jag startade upp och den vrålade igång direkt. Just det där vrålandet och närmare 3000rpm vid uppstart är jag lite tvehågsen till. Någon som kan ge en hint om varför den beter sig så innan den någon minut senare taggar ner till normalvarv?
Jag vet ju att den "chokar" sig lite när den kallstartas, men det är väl lite väl högt varv ändå...eller?
Du har ju öppnat stalldörrarna och släppt ut alla innestängda hästar, den blev glad helt enkelt :)
 
Jag startade upp och den vrålade igång direkt. Just det där vrålandet och närmare 3000rpm vid uppstart är jag lite tvehågsen till. Någon som kan ge en hint om varför den beter sig så innan den någon minut senare taggar ner till normalvarv?
Jag vet ju att den "chokar" sig lite när den kallstartas, men det är väl lite väl högt varv ändå...eller?
Det är för att värma katalysatorn.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top