Växellådsproblem PY80, PW80, nån som kan se nåt fel

Harit ute och kolla mer, kandet vara så att drevet bara är krympt på axel? I sånt fall funderar jag på om det sitter där ett ska? Man kan se ett lite glapp på axeln som att drevet inte är nog på pressat och även att det precis tagit i godset i motorhalvan.

Skulledet fattas 1 mm eller nåt sånt då kan jag tänka mig att man kan få detta fenomen då drevet hamnar förlångt ifrån för att få fullt upphak av klackarna.

Hade varit intressant att se en okej PW80 låda var drevet ska sitta.

Vet inte om det syns men det ser ut som att drevet kan gå på mer
View attachment 470910

Sen är det lite nött på sidan mot blockhalvan
View attachment 470911

Denna drevet ser ut så här såfrågan är hur det sitter fast på axeln utan att snurra
View attachment 470912
Press passning, man pressar loss o pressar dit. Samma på xt 550/600/660 osv osv. Mät noga innan du pressar av drevet.

Kan det saknas en bricka där i änden på axeln?

Kanske du kan bilda dig en uppfattning om läget på axeln ifall du sätter ihop växellådan i den ena blockhalvan och lägger i tvåans växel. Kanske du kan se ifall det då är glapp mellan dreven?

Inte vad jag kan se på de sprängskisser jag hittat på nätet.

Press passning, man pressar loss o pressar dit. Samma på xt 550/600/660 osv osv. Mät noga innan du pressar av drevet.

Se på fan då är det som jag trodde fast imponerande att inte drevet snurrar på axeln, på en PW80 kan man ju förstå att det kan hålla med att det håller sig på plats på en stor 660 cc stånka är ju imponerande, borde det ju vara lite värre krafter en en lite 80 cc motor.

Då man ska pressa av drevet från axeln ska man värma drevet snabbt i hopp om att det hinner utvidga sig innan axeln hinner bli varm, eller är det bara att pressa? Då man ska ha ihop det hela antar jag det väl lämpligt att ha axeln i frysen och drevet i ugnen innan man monterar det hela.

Frågan är om drevet sitter rätt eller inte ska det pressas mot kanten där axeln blir tjockare så är det inte nog långt på axeln och det skulle kunna förklara varför två är som den är. Här hade ett korrekt mått varit bra att ha.

Har nu beställt Clymer boken för PW80 tänkte att den kan vara bra och ha, är väl bättre än ingenting. Kan det finnas mått i den?

600, n drev har ca 7-8 tons press tryck på ca 0,1 mm presspassning. Tror det är något mindre på 80cc

Okej, 7-8 ton låter ju faktiskt inte jätte mycket.

Är ledig i veckan så jag har varit ute och pysslat på kollade på lådan igen och tror att jag tänkt fel. Tvåans växel har fast drev det som är pressat på inkommande axeln och sen låses drevet på utgående axeln med drevet som är rörligt på utgående axeln vid tvåans växel.

Här kan man möjligen se lite nötning på drevet som kopplas in, vore nog läge att försöka hitta dessa drev nya.

Okej, 7-8 ton låter ju faktiskt inte jätte mycket.

Är ledig i veckan så jag har varit ute och pysslat på kollade på lådan igen och tror att jag tänkt fel. Tvåans växel har fast drev det som är pressat på inkommande axeln och sen låses drevet på utgående axeln med drevet som är rörligt på utgående axeln vid tvåans växel.

Här kan man möjligen se lite nötning på drevet som kopplas in, vore nog läge att försöka hitta dessa drev nya.
Jo ny e bra men du gillar ju att fräsa o svarva. Fräs hålen i drevet o doggarna på motsvarande drev.

Så här ser drevet som jag tror är nött, är nog lite jäkligt att komma åt och fräsa till invändigt i drevet. Kan man fräsa i drevem med en hårdmetallfräs eller måste man slipa?

Vad jag kanske är det drevet som är nött doggarna vekar inte nötta men det ä nog svårt att se om det är nött.

20220419_181514.jpg20220419_181314.jpg

Nån som kan franska? Här finns en låda till vettiga pengar inom EU, men frågan är vad feakten blir och om dom ens skickar utrikes? https://www.pw-stock.com/fr/panier.php

Hittade en låda på Amazon men det blir 50 dollar i frakt och sen ska väl till och moms på slutar på runt 1400-1500 kr

Cmsnl har dreven men två drev kostar ungefär lika mycket som en låda på Amazon.

Hade varit fint om man hittade nya drev.

Nån som kan franska? Här finns en låda till vettiga pengar inom EU, men frågan är vad feakten blir och om dom ens skickar utrikes? https://www.pw-stock.com/fr/panier.php

Hittade en låda på Amazon men det blir 50 dollar i frakt och sen ska väl till och moms på slutar på runt 1400-1500 kr

Frakt från 49€ men verkar bara skicka i Frankrike.
Jobbig sida att leta info på.

Du såg inte mitt inlägg ovanför?

Så här ser drevet som jag tror är nött, är nog lite jäkligt att komma åt och fräsa till invändigt i drevet. Kan man fräsa i drevem med en hårdmetallfräs eller måste man slipa?

Vad jag kanske är det drevet som är nött doggarna vekar inte nötta men det ä nog svårt att se om det är nött.

View attachment 470936View attachment 470937

En jigg till dremeln och slipstift tror jag är lösningen. Drev är trots allt härdade.

Sån har jag själv haft tankar på att bygga men med en tryckluftslip.

Du såg inte mitt inlägg ovanför?
Jo men billigare och tull och omstritt från Frankrike ? Sen är den "out of stock"

En jigg till dremeln och slipstift tror jag är lösningen. Drev är trots allt härdade.

Sån har jag själv haft tankar på att bygga men med en tryckluftslip.

Är inne på att slipa aningen med tryckluftslipen eller dremel, undra om man skulle kunna bygga en jigg för slipmaskinen och montera på Jula fräsen (som jag måste göra finmatningen till och få dit digitaler på) så man kunde utnyttja fräsen att mata med.

Sen ser man genast hur eländigt livet ter sig utan att ha ett rundmantningsbord, hade man spännt fast drevet i ett rundmatningsbord borde man ju kunna slipa från sidan mot den justerbara stoppklacken i X led och bara mata 60 grader och slipa igen och igen.

Kom gärna med idéer på hur en slipning kan se ut.

Testade ringa Hed's 2:ans drev finns att köpa nytt för ca 470 kr men 3:ans drev det med hakarna som hakar in i tvåans drev är utgånget.

Nu är vi på gång med PY80:in, ny växellåda, nya lager och nya packboxar så nu hoppas jag att det ska bli liv i maskineriet utan oljeläckage och dålig tvåa.

Växellådan blev från Frankrike tackvare att jag brukar jobba med en fransman som i sin tur hade en kompis "som var bra på motorcyklar" som han uttryckte det. 19 Euro i frakt från Frankrike så det var ju okej.

Nu ska packningsklistret få torka så det blir uppstart imorgon.

En bild på den ibland måttligt entuastika ägaren, som tycke det var så där kul att skruva ihop motorn. Kan bero på att pappa inte riktigt släppt fria tyglar att skruva hur som helst i motorn.
20220521_131918.jpg

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back