Suzuki GR 650

Proppe

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2022
Hoj
Suzuki Katana 1100 -82, Suzuki GR 650 -83, Honda ST 70 DAX -80
Hej,

Har köpt en GR 650 -83. Problemet är att den saknar nycklar.
Går inte att få tag i nya via Suzuki. Någon som vet någon som
kan dyrka upp lås i Stockholmsområdet? Eller andra tips hur jag
kan gå till väga. Extra jobbigt nu när styrlåset är låst...

Anders

Vilken låssmed som helst fixar det, bara du kan bevisa att du äger hojen.
Be honom ta ur cylindern när den är öppnad så kan han göra nya nycklar åt dig också.
Det kommer att kosta en slant, men hojen borde ju varit billig utan nycklar.

-83 utan nycklar? Det är väl inga databoxar eller immobilizer på dessa. Det är väl bara att koppla ihop rätt tråd från batteriet med rätt råd till startmotorn. Testa till det rasslar till, inga större problem. Kostar inga slantar alls.
Styrlåset kan du väl bara montera ur, vem behöver ett sånt?

Last edited:
Som Gundj säger - låssmeden fixar styrlåset.

MC-shopen i Karlstad har övriga lås/låssatser till din hoj.

Försök inte koppla och kladda själv.
Köp nytt original tändningslås och allt blir som nytt igen.

Grattis till en udda och trevlig hoj.

Vilken låssmed som helst fixar det, bara du kan bevisa att du äger hojen.
Be honom ta ur cylindern när den är öppnad så kan han göra nya nycklar åt dig också.
Det kommer att kosta en slant, men hojen borde ju varit billig utan nycklar.
Men för h-e. Det är ju en 40 år gammal hoj. Kan man inte få ström från batteriet till startmotorn ska man inte äga mc ö h t. Låssmed har inte med hojen att göra.

Tack för svar, problemet är inte bara styrlås och tändning, dessutom
tanklås, sadellås och hjälmlås. Hade ett rent h.....e att få hem hojen
det låst styrlås :) Så nya original-nycklar vore det bästa men dessvärre
verkar det inte möjligt:)

Udda hoj, ja definitivt. Kommer ihåg att jag såg den i -83 år Suzukibroschyr men
utan att knappt reflektera över den. Nu tycker jag att den är rätt snygg i sin original-
lack i svart/rött med guldpenseldrag. Ser fram emot en (eventuell) snar provkörning.

Anders

Men för h-e. Det är ju en 40 år gammal hoj. Kan man inte få ström från batteriet till startmotorn ska man inte äga mc ö h t. Låssmed har inte med hojen att göra.
Nu var det ju inte bara ström till startmotorn det gällde utan total brist på nycklar som TS uppenbarligen ville råda bot på.
Inget att hetsa upp sig för.

Tack för svar, problemet är inte bara styrlås och tändning, dessutom
tanklås, sadellås och hjälmlås. Hade ett rent h.....e att få hem hojen
det låst styrlås :) Så nya original-nycklar vore det bästa men dessvärre
verkar det inte möjligt:)

Udda hoj, ja definitivt. Kommer ihåg att jag såg den i -83 år Suzukibroschyr men
utan att knappt reflektera över den. Nu tycker jag att den är rätt snygg i sin original-
lack i svart/rött med guldpenseldrag. Ser fram emot en (eventuell) snar provkörning.

Anders

Igen:

Börja inte klipp och koppla själv. .
Alla grejer finns att få tag på.
Det finns ingen färdig nyckelsats, utan du får köpa de olika komponenterna och montera dit.

CMSNL har allt, och deras priser kan du se som ett tak.

Screenshot_20220319-202250.png
Screenshot_20220319-202034.png

Screenshot_20220319-201800.png

Som sagt: dyrare än så här blir det inte.

Lite Ebay-fu kan ge dig halva dom priserna, och kolla med MC-SHOPEN först av allt.

Kolla även Spinnin Wheel MC- demontering eller annan skrot.
Där kan du får ett kit från en och samma donatorhoj = samma nyckel på alla positioner, om nu originalet kunde erbjuda det.

Jag skulle tro att de flesta här på SH skulle bli bekvämare att hjälpa till om du postar ett nytaget foto på din nummerplåt.
Stulen? Men ändå...jag är inte en händig person, men tändningen på så gamla hojar är inget mysterium. Irriterande att inte få den att tända åtminstone.

Hej,
Tack för bra svart och tips. Nej den är inte stulen, jag köpte den att ett dödsbo
men nycklarna var försvunna. Har som tur är ingen brådska med att få igång hojen,
så jag skall försöka fixa låsen med så minimala ingrepp som möjligt.

Det känns väl som lite väl försiktigt att antyda att cykeln skulle vara stulen i detta fallet. Tror inte att det är åttiotalshojar utan egentligt samlarvärde och med udda utseende som är stöldligornas främsta mål…

Sök på originalnumret. Ser att tändningslåset passar 64 olika modeller/år. Har du tur kanske du kan få fram en modell där det är samma kitt alla tre och hitta billigt på MC-skrot eller på typ eBay. Lite detektivarbete ?

Hur har det gått med låsproblemet? Alla som antyder att den skulle vara stulen...är det verkligen någon under 65 år som skulle stjäla en GR 650 -83..?

Japp, men de skulle inte frågat på sh efter lösning som kostar pengar. Såna hade slagit sönder styrlåset, brutit upp tanklocket och kört en skruvmejsel genom tändningslåset.

Hur har det gått med låsproblemet? Alla som antyder att den skulle vara stulen...är det verkligen någon under 65 år som skulle stjäla en GR 650 -83..?

Hej problemet löst,:banana

Nycklarna återfanns i en kartong hos dödsboet. Jag hämtade dem idag och har nu lyckats låsa upp alla lås. När jag fick av sadeln så upptäckte jag att batteri saknas, var rekommenderar ni att att man lämpligast köper MC-batteri?

Hej problemet löst,:banana

Nycklarna återfanns i en kartong hos dödsboet. Jag hämtade dem idag och har nu lyckats låsa upp alla lås. När jag fick av sadeln så upptäckte jag att batteri saknas, var rekommenderar ni att att man lämpligast köper MC-batteri?
Skönt höra... ?

Batteri på Biltema. Nu är det igång såsom oljetrådar så jag sätter mig ner med en stor "balja" popcorn ?

preview2x.jpg

Japp, köp på Biltema.
Behåll kvittot, så blir det som ett slags gratisabbonemang så länge garantin gäller. Nytt blankt batteri varje vår...

Grattis till nyckelfyndet!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back