Återmontera slavcylinder - axelproblem

På Ducati, som är det senaste jag rivit kopplingar på, både våta och torra, sitter det ett litet kullager intryckt i tryckplattans centrum.
För att få in pinnen i mittenhålet på lagret får man trycka rätt ordentligt.
Med ny pinne och nytt lager går det lätt men med gamla grejer så blir det lite kopplingsslagg där.
 
På Ducati, som är det senaste jag rivit kopplingar på, både våta och torra, sitter det ett litet kullager intryckt i tryckplattans centrum.
För att få in pinnen i mittenhålet på lagret får man trycka rätt ordentligt.
Med ny pinne och nytt lager går det lätt men med gamla grejer så blir det lite kopplingsslagg där.
- Okey, du menar typ som nr. 21 på bilden här då?
1646667585343.png
 
- Okey, du menar typ som nr. 21 på bilden här då?
View attachment 469529
Exactamente!
13 hade jag glömt bort, den ska ju vara med också såklart i leken.
Har du dragit ut stången åt vänster och 13 inte följde med så ligger den någonstans eller sitter kvar i lagret, mest troligt kvar i lagret.
 
Exactamente!
13 hade jag glömt bort, den ska ju vara med också såklart i leken.
Har du dragit ut stången åt vänster och 13 inte följde med så ligger den någonstans eller sitter kvar i lagret, mest troligt kvar i lagret.
- Åt vänster?
Om du kollar på videosnuttarna ovan, så ser du att jag drar ur axeln rakt ut från slavcylinderns håll. Det fanns inget annat än själva axeln att dra ut, och det gick smidigt. Änden på axeln passar perfekt i slavcylindern med ett litet tryck, där den pressas in i en gummiförslutning.
Det är alltså enbart nr. 15 man drar ut bakom slavcylindern, finns inga andra delar åt det hållet.
 
- Åt vänster?
Om du kollar på videosnuttarna ovan, så ser du att jag drar ur axeln rakt ut från slavcylinderns håll. Det fanns inget annat än själva axeln att dra ut, och det gick smidigt. Änden på axeln passar perfekt i slavcylindern med ett litet tryck, där den pressas in i en gummiförslutning.
Det är alltså enbart nr. 15 man drar ut bakom slavcylindern, finns inga andra delar åt det hållet.
Jupp, du har ju inte nr 13 på stången, så du ska helt klart in i den som säkert sitter fast i tryckplattans centrumlager 21.
Jag TROR att du får riva kopplingen så långt så du får loss tryckplattan.
Det brukar inte vara så jobbigt, men det går väl åt en packning eller tätmassa kan jag tro.
 
En sista koll, är det en eftermarknadsslav du ska sätta dit eller originalet?
Till Ducati så skiljer det ca 5 mm längd på stången mellan några årsmodeller, så då följer det med en liten plugg att stoppa in i slaven för de med kort stång.
Ja ja ja, jag vet vad jag skrev, sorry.
 
En sista koll, är det en eftermarknadsslav du ska sätta dit eller originalet?
Till Ducati så skiljer det ca 5 mm längd på stången mellan några årsmodeller, så då följer det med en liten plugg att stoppa in i slaven för de med kort stång.
Ja ja ja, jag vet vad jag skrev, sorry.
- Det är originalet.
..så jag behöver ingen extra plugg för att räcka till ; )
 
Fördelen är väl att ni nu snart har sommar, då kan du skruva ute i solen :)
Jag hade det där fenomenet på en Yamaha, verkar vara liknande konstruktion förutom att #13 hade en liten stålkula i änden, som också rullade ut.
Fick ta isär kopplingen, ville vara säker på att det blev rätt.
en fördel var att man även fick koll på kopplingen, som behövde lite kärlek.
Men med kaffe, lite countrymusik och avsluta med en whiskey så var det överkomligt :tummenupp

YSR_projekt_4.jpg
 
Fördelen är väl att ni nu snart har sommar, då kan du skruva ute i solen :)
Jag hade det där fenomenet på en Yamaha, verkar vara liknande konstruktion förutom att #13 hade en liten stålkula i änden, som också rullade ut.
Fick ta isär kopplingen, ville vara säker på att det blev rätt.
en fördel var att man även fick koll på kopplingen, som behövde lite kärlek.
Men med kaffe, lite countrymusik och avsluta med en whiskey så var det överkomligt :tummenupp

View attachment 469550
- Tackar för input. Fick du plocka ner allt det där för att se om något var i vägen för axeln?

Country och whisky/whiskey...där sjönk din trovärdighet några snäpp på skalan ; )
 
- Tackar för input. Fick du plocka ner allt det där för att se om något var i vägen för axeln?

Country och whisky/whiskey...där sjönk din trovärdighet några snäpp på skalan ; )
Det är inte så mycket egentligen.
Kåpan över kopplingen, och sedan tryckplattan.
Oljebyte och nya lameller blev "på köpet", men det tar ju ingen tid i sig.
Man hade naturligvis inte behövt ha motorn på bänken, men det var annat jobb med hojen som gjorde det enklast.
En whiskey kan faktiskt hjälpa till att ta beslutet - prova! :)
 
Det är inte så mycket egentligen.
Kåpan över kopplingen, och sedan tryckplattan.
Oljebyte och nya lameller blev "på köpet", men det tar ju ingen tid i sig.
Man hade naturligvis inte behövt ha motorn på bänken, men det var annat jobb med hojen som gjorde det enklast.
En whiskey kan faktiskt hjälpa till att ta beslutet - prova! :)
- Whiskey har jag försökt "lära" mig att gilla i typ 10 år utan att lyckas klökas av bara lukten. Jag håller mig till Rom, som en gammal pirat. *arrrrrh..*
 
Några synpunkter/råd/tips/varningar om jag nu ska ge mig på att felsöka den s.k. clutch lift rod:en, "kopplingspressaraxeln"?

Jag står alltså inför omaket att tömma oljan, ta bort kopplingskåpan och kopplingsfjädrarna och kopplingsplattan (nr.11).

Sen hoppas man att delarna 11, 12, 20 på bilden inte ramlar rakt ut o studsar ner i oljetråget.
Eller är de fästa i någonting som styr dem? Annars blir det väl stört knepigt att få dit kopplingsplattan samtidigt som man håller dem på plats mot axeln?

1647334319869.png
 
Du får väl se hur det ser ut när kåpan är borta.
Det går ju alltid att knö in lite trasor o sånt för att hindra prylar från att trilla bort.
När du återmonterar allt så sätter du lagret 20 i tryckplattan 11, sätter bussningen 12 på stången och in med bussningen i lagret.
Sedan trär du in stången och sätter tryckplattan rätt.
OBS!!!!!!!!!!!!!! Det brukar vara en märkning vid ett av hålen för skruvarna som ska matcha en märkt "stolpe.
Sedan ska det dras försiktigt, så inte stolparna ger sig. Kolla en manual för moment, men ca normal handkraft tror jag det brukar vara.
Lycka till!
 
Några synpunkter/råd/tips/varningar om jag nu ska ge mig på att felsöka den s.k. clutch lift rod:en, "kopplingspressaraxeln"?

Jag står alltså inför omaket att tömma oljan, ta bort kopplingskåpan och kopplingsfjädrarna och kopplingsplattan (nr.11).

Sen hoppas man att delarna 11, 12, 20 på bilden inte ramlar rakt ut o studsar ner i oljetråget.
Eller är de fästa i någonting som styr dem? Annars blir det väl stört knepigt att få dit kopplingsplattan samtidigt som man håller dem på plats mot axeln?

View attachment 469810
Du vet väl att slavcylindern innehåller en liten fjäder som trycker fram kolven mot stötstången, så det inte finns något glapp där, innan man trycker in kopplinsgreppet?
Den fjädern är så svag att man trycker tillbaka kolven med fingerkraft innan/ samtidigt som/ man skruvar tillbaka slavcylindern. Självklart får inte kopplinsgreppet vara intryckt då.
 
Du vet väl att slavcylindern innehåller en liten fjäder som trycker fram kolven mot stötstången, så det inte finns något glapp där, innan man trycker in kopplinsgreppet?
Den fjädern är så svag att man trycker tillbaka kolven med fingerkraft innan/ samtidigt som/ man skruvar tillbaka slavcylindern. Självklart får inte kopplinsgreppet vara intryckt då.
- Ja, men när jag försöker pressa dit slavcylinderkåpan så borde ju den fjädern pressas in av axeln så att kåpan ligger an mot fästet o kan dras dit som vanligt?
Problemet är att axeln möter stumt på kopplingssidan, och slavcylindern inte går hela vägen in fast jag trycker till med handkraft mot den.

 
- Ja, men när jag försöker pressa dit slavcylinderkåpan så borde ju den fjädern pressas in av axeln så att kåpan ligger an mot fästet o kan dras dit som vanligt?
Problemet är att axeln möter stumt på kopplingssidan, och slavcylindern inte går hela vägen in fast jag trycker till med handkraft mot den.

Ja den borde gå in när du trycker slavcylindern på plats. Men kan du se/ känna att slavkolven kan röra sig något över huvud taget?
Kan du ta stötstången i handen, slavcylindern i andra handen, och trycka tillbaka kolven? Kan du se att kolven åker ut någon mm bär du trycker in kopplingsgreppet? Tryck inte ut den för långt... Tryck sedan tillbaka kolven.
När man har tryckt in kolven så ska fjädern trycka ut den igen, sakta, tar nog flera sekunder i alla fall.
Försök försäkra dig om att hydrauldelen funkar som den ska innan du tar isär mer. Skulle jag gjort.
 
Ja den borde gå in när du trycker slavcylindern på plats. Men kan du se/ känna att slavkolven kan röra sig något över huvud taget?
Kan du ta stötstången i handen, slavcylindern i andra handen, och trycka tillbaka kolven? Kan du se att kolven åker ut någon mm bär du trycker in kopplingsgreppet? Tryck inte ut den för långt... Tryck sedan tillbaka kolven.
När man har tryckt in kolven så ska fjädern trycka ut den igen, sakta, tar nog flera sekunder i alla fall.
Försök försäkra dig om att hydrauldelen funkar som den ska innan du tar isär mer. Skulle jag gjort.
- Ska kontrollera det noggrant när jag kommer hem.
 
Efter att du demonterat kopplingen på ynka 2 enkla minuter - montera tillbaks slavcylindern först av allt så att tryckstången du trycker in från kopplingssidan landar i slavcylinders "hål".
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top