Jo, men nu går det ju att skylla på pandemi, klimatkris och kriget i Ukraina så då gäller inget sånt där längre. Jag har bråkat om det här i flera år, och man studsar bara omkring. När jag började om på vårdcentralen senaste rundan så kom jag till en läkare som inte förstod ens vad jag sa, så jag fick sitta och rita skisser och visa honom istället. Normalt sett har jag inga problem med härkomst, hudfärg, läggning eller så, men just läkare måste ju kunna kommunicera med sina patienter. Läkaren kan ju vara extremt duktig, men det kvittar ju om man inte kan ha en dialog med patienten. Nu kanske jag har vissa funderingar kring hans kompetens också i det här fallet, och det gör ju inte saken bättre.
Men syrran jag pratade med i telefon om min remiss nyss erkände öppet att dom har lite problem med läkarbemanningen just nu. Pluspoäng där i alla fall. Normalt sett är dagens telefontider slut 8:15, men nu verkar alla ha gett upp att ringa dom, så nu ringde dom tillbaka efter någon minut nyss. Och ingen förstår varför köerna till närakuterna skjuter i taket