Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Går han alltid back på dom då?
Jag menade att man med största sannolikhet gör det i vinstsyfte eller för att finansiera t.ex. en privatägd bil i 6 miljonersklassen som dessutom är på leasing. Mellan raderna finns det sätt att kringgå moms, och spela med den som potentiell vinstmarginal. Och gå back eller +/- 0 för att göra en vinst privat i slutändan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Går han alltid back på dom då? En 2 år gammal hoj som dessutom är registrerad är ju svårt att plocka ur en firma utan att skv ser det vid en revision. Och så svårt tror jag inte det är för skv att kontrollera värdet.
Hurvuda han går back eller ej vet jag inte men något är riktigt skumt. Att sälja en hoj privat men samtidigt erbjuda att sälja den via bolag med moms man kan dra av, hur går det till i bokföringen?

Det är uppenbart skattefiffel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hurvuda han går back eller ej vet jag inte men något är riktigt skumt. Att sälja en hoj privat men samtidigt erbjuda att sälja den via bolag med moms man kan dra av, hur går det till i bokföringen?

Det är uppenbart skattefiffel.

Nej, det går ju inte. Har ett fordon en gång ägts av privatperson så går det aldrig mer lyfta någon moms. Tror han det så är han ju inte bara en fifflare utan rent av en dum fifflare som inte ens kan sitt jobb. Möjligen om han försöker lura någon köpare men då lurar han ju sig själv på momsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Han behöver ju helt rätt köpare också, då funkar det. Alltså någon som i princip köper en pengatvätt med ett svåruppskattat värde.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, det går ju inte. Har ett fordon en gång ägts av privatperson så går det aldrig mer lyfta någon moms. Tror han det så är han ju inte bara en fifflare utan rent av en dum fifflare som inte ens kan sitt jobb. Möjligen om han försöker lura någon köpare men då lurar han ju sig själv på momsen.
Jo precis. Sannolikt är det en fakefaktura där köparen drar momsen men där pengarna ändå går rakt in på privatkontot.

Allt går tills det blir revision.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hurvuda han går back eller ej vet jag inte men något är riktigt skumt. Att sälja en hoj privat men samtidigt erbjuda att sälja den via bolag med moms man kan dra av, hur går det till i bokföringen?

Det är uppenbart skattefiffel.
Njaa.

Jag har gjort på precis samma sätt när jag avyttrade en bil från en firma.
Skickade ut annonsen på Blocket i mitt namn även om bolaget stod som ägare på bilen.

Samma sak händer ju här, du som har möjlighet att ta den till din firma kan ju göra det.

Jag ser verkligen inte problemet med att sälja på det här viset.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Njaa.

Jag har gjort på precis samma sätt när jag avyttrade en bil från en firma.
Skickade ut annonsen på Blocket i mitt namn även om bolaget stod som ägare på bilen.

Samma sak händer ju här, du som har möjlighet att ta den till din firma kan ju göra det.

Jag ser verkligen inte problemet med att sälja på det här viset.
Absolut kan man som företagare göra så. Nu är inte detta fallet. Det framgår tydligt i annonsen:
”Supertillfälle att köpa min unika båge och en fantastiskt tribute till 916 och Carl Fogarty. Helt ny med 0 mil och i privat ägo. Detta är nummer 201 av 500 ex tillverkade world wide. Kan säljas via mitt bolag och då avdragsgill VAT Utöver alla fantastiska komponenter som återfinns på https://www.ducati.com/ww/en/bikes/panigale/panigale-v4-25-anniversario-916, så har detta ex all extra kolfiber som erbjuds incl ram covers. Race broms och kopplingshantag. Superfina unika miniblinkers bak/fram, och jag ger även front/back stands till bågen som extra. Bågen är extra utrustad med ca 60.000kr och alla originaldelar följer givetvis med. Inga byten, prut eller oseriösa spekulanter, tack.”

Det är fiffel. Helt öppet och urbota korkat men likväl fiffel.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det här med 0 mil på 2 år gammal och privatägd hoj....
Även om jag skulle köpt den för att sälja vidare den om något år så hade jag ju ändå startat den och kör med den några gånger.

Det ska bli kul att se om den blir såld. Det måste nog röra sig om en handfull personer i det här landet som både förstår vad det är som är så speciellt med den här hojen och är beredd att lägga upp de pengarna. Samlare? Investerare? Det känns som en osäker investering, den dagen man ska sälja blir problemet att hitta en köpare.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det ska bli kul att se om den blir såld. Det måste nog röra sig om en handfull personer i det här landet som både förstår vad det är som är så speciellt med den här hojen och är beredd att lägga upp de pengarna. Samlare? Investerare? Det känns som en osäker investering, den dagen man ska sälja blir problemet att hitta en köpare.


Går inte mycket av special/exklusiva/samlar bilar och mc på export och köps upp av utländska samlare? Vet handlare som säljer entusiast bilar som exporterar många.
Nu har jag inte koll på priset på just denna mc men det kan inte finnas överdrivet många till salu
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tradera är nästan roligare än Blocket om man letar lite udda hojar med klassikerambitioner. Nu vet man ju inte hur budgivningen slutar, men det är ju mycket rimliga utgångsbud.

Den här är kul, har legat ute sen i april(!). Dags att justera priset?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tradera är nästan roligare än Blocket om man letar lite udda hojar med klassikerambitioner. Nu vet man ju inte hur budgivningen slutar, men det är ju mycket rimliga utgångsbud.

Den här är kul, har legat ute sen i april(!). Dags att justera priset?


Metzeler ME 33 "Lasertec"


Screenshot_20220214-105642_Samsung Internet.jpg

???
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top