JvA72
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 17 Jan 2021
- Hoj
- R1
Wibax köpte nyss en 64 tons ellastbil som redan är i drift med kemikalier längs en rutt på 8 mil enkel vid Piteå. Laddning sker vid lastning/lossning.
Gruvlastbilarna, idag rejäla pjäser på 90 ton totalvikt, körs 15 mil enkel väg från Kaunisvaara till Svappavaara där järnet lastas om på järnväg fvb Narvik. Ungefär halvvägs ligger Junosuando, där lastbilsbasen ligger. Här tar man raster osv. Som jag förstått det tänker man sig att man laddar vid lastning (då står man still tio min eller så) och vid lossning lika länge.
Sedan skall huvuddelen av laddningen ske i Junosuando och då kommer laddstationer att byggas där. Jag tror att det är Volvo som står för hela konceptet och Kaunis har kört pilotprov nu några år med en mindre ellastbil för att prova hur det fungerar på vintern osv.
Den stora vinsten är förstås driftskostnaderna men också servicekostnader, som annars är ganska höga räknat per mil. I och med att chaufförerna ändå har vilotider som skall följas går det inte åt extra tid för laddning.
Såväl Volvo som Scania har aviserat tunga lastbilar även för fjärrtrafik, det är egentligen bara laddinfrastrukturen som inte är på plats ännu längs de stora transportstråken, men de tänker sig nog att ordna det själva efter känd förebild.
Extra intressant är att det mesta går före tidplanen, utvecklingen har gått fortare än vad någon (utom Elon kanske) kunnat tro.
Ett sågverk jag känner till gör av med ca 2500 liter diesel i veckan till maskinerna. 10 kubik i månaden. Deras maskiner lämnar aldrig bygget och de kör inte treskift, vilket innebär att ganska mycket elkapacitet finns tillgänglig nattetid. Det kommer inte att dröja länge innan deras maskiner kör på el om du frågar mig (eller någon ekonom).
Ska bli intressant att följa hur det landar.
Bilarna lär ha obscent (i jämförelse) hög batterikapacitet och med det bör den tekniska begränsningen för snabbladdning ligga på hur mycket mos man kan får fram till laddaren.