hannuse
När resan är målet
Normalt sett då använder man än idag en formel som kallas för "Velander", och den tar hänsyn till att alla anslutna kunder i elnätet inte nyttjar detta maximalt samtidigt.Det beror på hur man räknar. Om jag minns rätt finns det någon typ av negativ faktor att ta hänsyn till.
Men rent krasst klarar man sig på mindre än 5A. Under förutsättning att man inte kör mycket och har ett väldigt förutsägbart körmönster. I praktiken skulle jag inte ge mig på att köra elbil utan att ha tillgång till iaf 10A enfas för laddning hemma.
Det finns en hel del som gör det men jag skulle inte orka med att åka till publik laddare så frekvent som skulle krävas.
Det värsta scenariot är naturligtvis efter ett längre strömavbrott, när man pratar om "återvändande last", och det är när alla ska ha tillbaka sin värme, varmvatten mm.
Men med många laddbara fordon förändras detta en aning, den gamla formeln är inte lika självklar längre.
Och man kan också få problem i elnätet med att det inte klarar av att lösa sina säkringar på en högre nivå, eftersom ett högre effektuttag ger lägre felströmmar i nätet, och då kanske inte säkringen klarar detta, men det är på nivån i transformatorstationen som ansluter kunderna.
Men man kanske inte ska säga att det är ett "problem", det låter negativt, så vi kallar det hellre för en "utmaning".
Så att bara titta på hur elnätet ser ut, och en gång har fungerat, blir inte alltid det bästa underlaget när man ska planera för laddning av elektriska fordon.
Så det är absolut en intressant utmaning, och kommer att driva fram mycket ny teknik, och vi som kunder kommer att styras av pengarna gissar jag.