Vad behövs i ett hojgarage?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kamasa, Snap-on, Tengtools, Bacho eller nåt annat; vad är bäst och vad är skräp? Samma soppa?
Och förresten, Kamasa eller Kamasa-tools - är det nån skillnad?
Om man jobbar som mek så är de bättre me kvalitet, mekar man lite då å då så funkar dom billigare tycker jag...
Har man massa pengar att slösa å gillar att posera me sina verktyg så är de bara köpa stora Snap-on lådan me alla verktyg...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kamasa, Snap-on, Tengtools, Bacho eller nåt annat; vad är bäst och vad är skräp? Samma soppa?
Och förresten, Kamasa eller Kamasa-tools - är det nån skillnad?
Jag fick största Biltema satsen som fanns....1984 av min pappa.
Jäklar vad jag skruvat med det, kört tryckluft med hylsorna och allmänt misshandlat den.
Den är fortfarande intakt.
Fick dock en sträng förhållningsorder:
"-Du ger fan i att lossa, eller dra fast, med spärrskaftet, då går det sönder".
Lyssnar fortfarande till det.
Det man kan säga om den satsen är att hylsorna är klumpiga, har mycket gods, och spärrskaftet har jättelångt mellan "knäppen".
En utvikning kanske, nu kör jag med Kamasa, och är jättenöjd.
Men det finns säkert fler som är lika kvalitativa och smidiga.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man jobbar som mek så är de bättre me kvalitet, mekar man lite då å då så funkar dom billigare tycker jag...
Har man massa pengar att slösa å gillar att posera me sina verktyg så är de bara köpa stora Snap-on lådan me alla verktyg...
Som hojverktyg på hobbynivå utsätts de aldrig nån regelrätt misshandel. På jobbet hade jag ett tag Tengtools och där sprack en ringnyckel samt att kulan på en insexnyckel gick av. Är väl sånt man råkar ut för ibland.
Och posering ogillar jag, är nog därför jag aldrig ägt nåt Bahco-aktigt som är Svennebanans våta dröm. Som Audi...
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De nämnda märkena är alla bra, om än inte alltid så som förr (Bacho).
T o m Biltemas serie med 10 års garanti är mycket bra.
Jag väljer verktyg efter smidighet, grovt tillyxade ringnycklar, mejslar o s v går bort.
I mina lådor finns alla nyss nämnda märken plus Hazet och några fler, alla fungerar till mitt begränsade skruvande.
@ Hannuse, din far är en klok man.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag fick största Biltema satsen som fanns....1984 av min pappa.
Jäklar vad jag skruvat med det, kört tryckluft med hylsorna och allmänt misshandlat den.
Den är fortfarande intakt.
Fick dock en sträng förhållningsorder:
"-Du ger fan i att lossa, eller dra fast, med spärrskaftet, då går det sönder".
Lyssnar fortfarande till det.
Det man kan säga om den satsen är att hylsorna är klumpiga, har mycket gods, och spärrskaftet har jättelångt mellan "knäppen".
En utvikning kanske, nu kör jag med Kamasa, och är jättenöjd.
Men det finns säkert fler som är lika kvalitativa och smidiga.
Haha, bra story! :)
Har egentligen inget alls emot Biltema, men av ingen anledning alls får jag ont i ögonen av just en viss blå kulör...

Har också en Kamasa låda. Varför? Det låter ju japanskt! :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Haha, bra story! :)
Har egentligen inget alls emot Biltema, men av ingen anledning alls får jag ont i ögonen av just en viss blå kulör...

Har också en Kamasa låda. Varför? Det låter ju japanskt! :tummenupp
Är inte Kamasa KG-Knutssons egna märke, som HardHead hos Jula?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är inte Kamasa KG-Knutssons egna märke, som HardHead hos Jula?
Jo, det är väl KGK som äger Kamasa. Vet dock inte vilka som säljer hela sortimenetet, men Autoexperten här har iaf en vägg vigd åt Kamasa.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag köpte för ca10 år sedan en stor sats Ampro verktyg från Swedol. Alla nycklar/hylsor/spärrskaft mm har hittills funkat utan anmärkning
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som Enköpingsbo blir man gråtfärdig när man läser stavningen av BAHCO som vissa använder. Berndt August Hjorth & Co, för bövelen.

Jag började nog med en Biltema-sats från början och har kompletterat med verktyg av allehanda märken när jag behövt fler av samma. Har ett par 3/8-satser från BAHCO också, en tum och en mm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som Enköpingsbo blir man gråtfärdig när man läser stavningen av BAHCO som vissa använder. Berndt August Hjorth & Co, för bövelen.

Jag började nog med en Biltema-sats från början och har kompletterat med verktyg av allehanda märken när jag behövt fler av samma. Har ett par 3/8-satser från BAHCO också, en tum och en mm.
Jaha ursäkta, ska fixa...

Så, ska inte upprepas. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sista Kamasa-satsen jag köpte är jag lite besviken på. Jag har ratat Biltema för att dom har för tjockgodstjocklek och motorcyklar har inte alltid utrymme för sånt. Jag vill inte riskera att stå med bilen ute på crossbanan, hojen halvt isärskruvad och upptäcka att verktygen är för klumpiga för att slutföra jobbet.

Men så upptäcker jag att Kamasas verktyg inte heller är så smäckra längre. Nästa gång jag handlar en sats blir det antagligen mitt livs första Backo. :7peta Mäkinen :7peta
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sista Kamasa-satsen jag köpte är jag lite besviken på. Jag har ratat Biltema för att dom har för tjockgodstjocklek och motorcyklar har inte alltid utrymme för sånt. Jag vill inte riskera att stå med bilen ute på crossbanan, hojen halvt isärskruvad och upptäcka att verktygen är för klumpiga för att slutföra jobbet.

Men så upptäcker jag att Kamasas verktyg inte heller är så smäckra längre. Nästa gång jag handlar en sats blir det antagligen mitt livs första Backo. :7peta Mäkinen :7peta
Samma med godstjocklek på BAHCO. Somt är smidigt, somt är det inte.

EDIT;
VERSALER, SKULLE DET VARA, JUH! VERSALER.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske en följd av att folk använder verktygen fel och sedan reklamerar när de dragit sönder verktygen med förlängare.
Noterar avsevärd skillnad på blocknycklar som ingår i hylsnyckelsatsen och de man köper separat. Stör mig på "fasningen" i hylsorna som är för djup. Slipat ner för att inte dra sönder t ex hjulmuttrar. Inte mer än ett par mm anliggning på tänderna och så ska man dra med 230 Nm, liksom. Lätt att slinta.
Annars är BAHCO en god vän i mitt modesta skruvande.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag hade turen att få kompletta uppsättningar av fasta nycklar från 6 till 22mm från både Gedore och Stahlwille som är från 80-talet när svärfar flyttade till lägenhet.
Känner man på de grejerna och sen på det som finns i butik nu så är det viss skillnad i soliditet, kan man notera.

Stora inköpsbehovet nu är ju specialverktyg, som t.ex pinnbultsutdragare. Sicken djungel, med precis alla varianter som finns och svårt att veta vad som är värt att lägga pengarna på.
Någon som har ett bra tips på en rimlig som funkar till att få ut avgasbultar?
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Lånar tråden lite. Men det är en fråga som trots allt berör ämnnet.
Jag behöver en laddare till min MC. CTEK har jag förstått är bra men vilken?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top