Noll vision - i praktiken

Raderad medlem 51742

Guest
Vilka organisationer är ok att kritisera utan att själv vara medlem i?
Får jag kritisera Miljöpartiet utan att vara medlem?
Man kan naturligtvis kritisera vad och vem man vill. Miljöpartiet, IS, fackföreningar och Nordkorea har det gemensamt att de har en hyfsat betydande påverkan på våra liv på olika sätt och det blir därmed fullt förståeligt varför man kritiserar dem. Att kritisera en ideell förening som man inte är med i om det inte finns något föreningen gjort som påverkat en själv eller samhället direkt eller indirekt på något negativt sätt förstår jag inte riktigt. Därför jag undrade om det fanns några sådana skäl. Kritisera får man såklart ändå, fast jag förstår inte varför om man inte har några egna motiv till det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Man kan naturligtvis kritisera vad och vem man vill. Miljöpartiet, IS, fackföreningar och Nordkorea har det gemensamt att de har en hyfsat betydande påverkan på våra liv på olika sätt och det blir därmed fullt förståeligt varför man kritiserar dem. Att kritisera en ideell förening som man inte är med i om det inte finns något föreningen gjort som påverkat en själv eller samhället direkt eller indirekt på något negativt sätt förstår jag inte riktigt. Därför jag undrade om det fanns några sådana skäl. Kritisera får man såklart ändå, fast jag förstår inte varför om man inte har några egna motiv till det.
Håller med. Mitt motiv är att jag vill belysa det jag ser som problematiskt. Jag tror det är bra att alla röster får höras och inte bara de som säger att Sverige som ensamt land i världen hade förbjudit motorcykelåkning om inte SMC fanns.

Jag satt i genuina tankar att gå med men när jag läste boksluten, verksamhetsbeskrivningarna och de anställdas löner så ångrade jag mig. Det kanske finns fler som står inför samma val och all information är bra. Jag blev lika förbannad på facket när jag läste att Karl-Petter Thorwaldsson tjänade 100k/månad. Nu läser jag att Dansken i SMC har ännu högre lön. Det sticker i ögonen på mig när ”ideella” cashar ut på medlemmarnas bekostnad.

edit: Jag var beredd på pajkastning så kör på bara.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om en förening inte känns lockande för att de som styr den får löner som man tycker är för höga så kommer det bedömt inte ändras på grund av inlägg i ett forum och man kommer bedömt inte få den personen att ändra sig, iaf inte efter att man belyst vad organisationen gör för urtitolfte gången.

Vad anses vara en rimlig län för att styra en organisation som SMC?

Med det sagt, fortsätt gärna, jag är imponerad att ni orkar.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om en förening inte känns lockande för att de som styr den får löner som man tycker är för höga så kommer det bedömt inte ändras på grund av inlägg i ett forum och man kommer bedömt inte få den personen att ändra sig, iaf inte efter att man belyst vad organisationen gör för urtitolfte gången.

Vad anses vara en rimlig län för att styra en organisation som SMC?

Med det sagt, fortsätt gärna, jag är imponerad att ni orkar.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Du tycker så, andra tycker kanske annorlunda.

För mig ligger en rimlig lön som GS för SMC i spannet 40-50k/månad. Medlemmars medel ska inte slösas, enligt mig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag brukar gilla att argumentera, nästan för sakens skull, men äh… jag orkar inte. Nu längtar jag till våren och hoppas ingen klåfingrig politiker hittat på några ytterligare begränsningar så jag kan köra hoj och hålla käften.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lönenivåer är nog medlemmarnas sak att ha åsikter om i en förening. Såvitt jag vet så brukar arvoden fastställas av stämmor och löner av styrelsen, så är man medlem kan man tex motionera om halverade löner och uppbåda röster för sin sak i god demokratisk ordning.

Men i allmänhet är det nog så att de flesta har ungefär den lön som deras arbete faktiskt är värt. Annars hade de ju haft en lägre/högre lön.

Det ligger naturligt i den svenska avundsjukan att tycka att alla som har högre lön än vad man själv har är snuskigt överbetalda. Givetvis försöker man maskera resonemanget med andra argument men det är som alltid helt genomskinligt och självmarkerande.

40-50 k/mån har man som truckchaffis under jord i Malmfälten. Jämförbart?

Nä det är nog bara att acceptera att vissa jobb har en viss lönenivå och att de som får jobben faktiskt anses värda den lönen. Sköter man inte jobbet åker man ju ut.

Och minns devisen: "If you pay peanuts, you'll get monkeys" :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag brukar gilla att argumentera, nästan för sakens skull, men äh… jag orkar inte. Nu längtar jag till våren och hoppas ingen klåfingrig politiker hittat på några ytterligare begränsningar så jag kan köra hoj och hålla käften.
Jag passar på att påminna om att soppan blir en krona dyrare per liter redan vid årsskiftet.

Så för mig innebär det ungefär 750 kr dyrare säsong 2022. Det kan jag leva med, särskilt som studielånen är betalda i januari efter 23 år av avbetalning.

Omräknat så är det ungefär 5% prishöjning på bränslet. Sänker jag farten från 95 till 91 km/h så får jag ungefär motsvarande lägre bränsleförbrukning och "förlorar" en halvtimme på tio timmars körning.

Eller vinner, snarare. Det är ju KUL att köra hoj!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag passar på att påminna om att soppan blir en krona dyrare per liter redan vid årsskiftet.

Så för mig innebär det ungefär 750 kr dyrare säsong 2022. Det kan jag leva med, särskilt som studielånen är betalda i januari efter 23 år av avbetalning.

Omräknat så är det ungefär 5% prishöjning på bränslet. Sänker jag farten från 95 till 91 km/h så får jag ungefär motsvarande lägre bränsleförbrukning och "förlorar" en halvtimme på tio timmars körning.

Eller vinner, snarare. Det är ju KUL att köra hoj!
Jag var och köpte några liter Aspenbensin idag och blev lite sugen på att köpa på mig några fat för drygt 5000 kr/st. Kan nog bli en vettig investering, tänker jag :crash
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du tycker så, andra tycker kanske annorlunda.

För mig ligger en rimlig lön som GS för SMC i spannet 40-50k/månad. Medlemmars medel ska inte slösas, enligt mig.
Nu är vi väl rätt från trådens ämne, tycker Du inte det själv? Denna diskussionen tog vi väl för ett par år sedan, Du hade fel fakta då och Du har fel fakta nu. Tyvärr fortsätter Du att framhärda, av någon dunkel anledning som i vart fall jag inte begriper.

Du har rätt till Din uppfattning, frivilligt medlemsskap i en ideell intresseorganisation är just det - frivilligt. Vill Du avstå medlemsskap är det helt fritt att göra så. Vill Du bli medlem, jobba ideellt för att till sist bli erbjuden en position där Du kan påverka medarbetarnas lönenivåer är det ett annat alternativ. Om Du bara inte låter Dig påverkas av fakta och kunskaper under den resan kanske Du till och med kan bibehålla ovanstående uppfattning ?

Vi har även pratat retorik och argumentationsfel i en annan tråd, där Du rätt tydligt klargör att Du minsann inte tänker ta intryck av något som anförs emot Din uppfattning. Jag tror det brukar kallas att vara ”faktaresistent”. Synd, det gör all vidare argumentation meningslös och CFr och andras reaktion fullt begriplig. Annars kanske Du kunde ha förstått BrooklynS och andra som påvisat att SMC har haft och har stora framgångar i sitt arbete - vissa kan organisationen ta äran för, vissa måste man av politiska eller personliga skäl glädja sig åt i tysthet. Så funkar en resultat- och målstyrd intresseorganisation.

Så Du är helt fri att tycka vad Du vill och ha åsikter om vad Du vill. Vi lever, tack och lov, i en demokrati. Men om man inte är mottaglig för fakta eller beredd att modifiera sina teorier och åsikter baserat på bättre information från andra, mer insatta personer gör det all vidare debatt meningslös. Det blir som att hälla vatten på en gås. Ungefär.

Med detta enda inlägg från min sida i denna ”debatt” (eller vad vi nu ska kalla det) hoppas jag att tråden kan återgå till sitt egentliga syfte - att prata nollvision och vad vi kan göra för att även inkludera motorcyklisternas villkor i densamma ? Ha en fortsatt fin lördagskväll allihopa!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu är vi väl rätt från trådens ämne, tycker Du inte det själv? Denna diskussionen tog vi väl för ett par år sedan, Du hade fel fakta då och Du har fel fakta nu. Tyvärr fortsätter Du att framhärda, av någon dunkel anledning som i vart fall jag inte begriper.

Du har rätt till Din uppfattning, frivilligt medlemsskap i en ideell intresseorganisation är just det - frivilligt. Vill Du avstå medlemsskap är det helt fritt att göra så. Vill Du bli medlem, jobba ideellt för att till sist bli erbjuden en position där Du kan påverka medarbetarnas lönenivåer är det ett annat alternativ. Om Du bara inte låter Dig påverkas av fakta och kunskaper under den resan kanske Du till och med kan bibehålla ovanstående uppfattning ?

Vi har även pratat retorik och argumentationsfel i en annan tråd, där Du rätt tydligt klargör att Du minsann inte tänker ta intryck av något som anförs emot Din uppfattning. Jag tror det brukar kallas att vara ”faktaresistent”. Synd, det gör all vidare argumentation meningslös och CFr och andras reaktion fullt begriplig. Annars kanske Du kunde ha förstått BrooklynS och andra som påvisat att SMC har haft och har stora framgångar i sitt arbete - vissa kan organisationen ta äran för, vissa måste man av politiska eller personliga skäl glädja sig åt i tysthet. Så funkar en resultat- och målstyrd intresseorganisation.

Så Du är helt fri att tycka vad Du vill och ha åsikter om vad Du vill. Vi lever, tack och lov, i en demokrati. Men om man inte är mottaglig för fakta eller beredd att modifiera sina teorier och åsikter baserat på bättre information från andra, mer insatta personer gör det all vidare debatt meningslös. Det blir som att hälla vatten på en gås. Ungefär.

Med detta enda inlägg från min sida i denna ”debatt” (eller vad vi nu ska kalla det) hoppas jag att tråden kan återgå till sitt egentliga syfte - att prata nollvision och vad vi kan göra för att även inkludera motorcyklisternas villkor i densamma ? Ha en fortsatt fin lördagskväll allihopa!
Fint. Så du garanterar att ingen på SMC tjänar över en miljon per år?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lönenivåer är nog medlemmarnas sak att ha åsikter om i en förening. Såvitt jag vet så brukar arvoden fastställas av stämmor och löner av styrelsen, så är man medlem kan man tex motionera om halverade löner och uppbåda röster för sin sak i god demokratisk ordning.

Men i allmänhet är det nog så att de flesta har ungefär den lön som deras arbete faktiskt är värt. Annars hade de ju haft en lägre/högre lön.

Det ligger naturligt i den svenska avundsjukan att tycka att alla som har högre lön än vad man själv har är snuskigt överbetalda. Givetvis försöker man maskera resonemanget med andra argument men det är som alltid helt genomskinligt och självmarkerande.

40-50 k/mån har man som truckchaffis under jord i Malmfälten. Jämförbart?

Nä det är nog bara att acceptera att vissa jobb har en viss lönenivå och att de som får jobben faktiskt anses värda den lönen. Sköter man inte jobbet åker man ju ut.

Och minns devisen: "If you pay peanuts, you'll get monkeys" :D
Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.
Är inte 50k i månaden för mycket även det, för att bara suga på snusen och inte åstadkomma någonting vettigt?
Det borde ju vara helt oavlönad enligt min mening.
Men vad är din handlingsplan här?
Tänkte på dom konkreta åtgärderna, förutom lönesänkningar?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är inte 50k i månaden för mycket även det, för att bara suga på snusen och inte åstadkomma någonting vettigt?
Det borde ju vara helt oavlönad enligt min mening.
Men vad är din handlingsplan här?
Tänkte på dom konkreta åtgärderna, förutom lönesänkningar?
Byta ut ledningen är ett bra första steg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De konkreta åtgärderna är det nog medlemmarnas sak att ha åsikter om.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De konkreta åtgärderna är det nog medlemmarnas sak att ha åsikter om.
Fast det hindrar ju inte utomstående att ha åsikter i ämnet, som dock lätt kan "ignoreras", iaf här på SportHoj. Orka se/höra någon utbrista "Dumma er, ni får inte skotta i er sandlåda, sluta upp med att leka, genast!".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.

Utan att ha åstadkommit något… återigen så visar du prov på en helt huvudlös debatteknik.

Historielöshet OCH ignorans är ingen bra kombination.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min poäng är ju just att SMC absolut inte är funktionen som gör det tillåtet med mc i Sverige. Det är ett svar på dessa inlägg:

Att Sverige skulle, som ensamt land i världen, förbjuda mc om inte SMC fanns är helt befängt.

Du behöver såklart inte tycka det är relevant. Det får stå för dig.

Igen, SMC är en helig ko här. Jag är beredd på mothugg men att jag skulle vara ivrig att sänka en förening är att ta i. Jag har framfört kritik. Andra har framfört lovord. Gott så.
Nej, det är nog helt korrekt att Sverige inte skulle förbjuda motorcyklar. Men staten kan ju hitta på allehanda hyss som gör att det i praktiken blir alltför jobbigt, eller tråkigt. SMC har tex genom åren hindrat införandet av maxeffekt och kraftigt sänkt toppfart (lägre än högsta skyltade motorvägsfart) på motorcyklar. Även regplåt fram jobbar dom mot.

Men som andra har noterat, du verkar mest gå igång på argumenterandet, lyssnar bara på dina egna argument, du får panik om människor gör något tillsammans/kollektivt, och verkar störa dig enormt på att någon tjänar mer än dig. Och för att strö salt i såren, tom Liberalerna vill få bort skillnaderna mellan rika och fattiga kommuner, ge alla samma förutsättningar och homologisera skolan: https://www.dn.se/sverige/liberalerna-vill-tvinga-kommuner-att-hoja-skolpengen/

För att återgå lite till ämnet: https://www.gd.se/2021-11-20/bilist-tittade-pa-pekskarm--krockade-med-a-traktor
Kvinnan bestämde sig då för att att stänga av luftkonditioneringen som regleras på en pekskärm. Hennes bil var nyligen köpt, och pekskärm hade hon inte haft tidigare. Hon uppger att hon riktade blicken mot skärmen i ungefär en sekund.

När hon tittade upp hade hon glidit över till vägens vänstra sida, och framför sig hade hon A-traktorn. För att undvika kollision vred kvinnan om ratten. Båda fordonen svängde över i hennes körfält och krockade.

Tingsrätten slår nu fast att 54-åringens agerande var olämpligt. Hon hade inte någon vana av att reglera luftkonditioneringen i fordonet som hon framförde och vägen hon färdades på var förhållandevis svår. Hon tog en medveten risk genom att brista i sin uppmärksamhet på vägen.

Nu döms 54-åringen mot sitt nekande för vårdslöshet i trafik. Påföljden bestäms till 40 dagsböter á 370 kronor.
Dels kan man ju fråga över det smarta med att såna ska regleras via en pekskärm, istället för rattar, som är betydligt enklare när man kör bil, men det är väl för att biltillverkarna måste komma med något nytt hela tiden, bättre eller sämre spelar ingen roll, och dels är det faktiskt bra att tom rättsväsendet inte stirrar sig blinda på hastighet:
Hon körde cirka 50-60 kilometer i timmen, vilket var under hastighetsgränsen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Just pekskärm i bil för att justera fläkt, radiokanal, volym etc är inget för mig. Att inte känna övergången mellan olika knappar kräver mer muskelminne än vad jag har.

Domen i tingsrätten tyder på att pekskärm inte var optimalt för kvinnan heller.

Vill minnas en annan dom där vederbörande böjt sig ner för att ta upp en tappad napp från golvet när färden gick på motorväg i 100+ och orsakat kollision med svåra kropsskador. Domen var även där vårdslöshet i trafik.

När kommer pekskärm för att styra blinkers mm på hoj? ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top