Noll vision - i praktiken

Hjälpa eller stjälpa...?

Någon i beslutsfattande ställning - kanske med aktieinnehav i en saltgruva - har uppenbarligen BESTÄMT att det blir mindre halt om man saltar. Något som motsägs av samtliga yrkeschaufförer och av alla som någon gång jämfört körning på en perfekt plogad vinterväg med körning genom decimeterdjup saltslask.

Jag spenderar inte särskilt mycket tid i Hufvudstadsområdet nuförtiden, men jag har ju sett vad som händer det fåtal gånger det kommer en decimeter nysnö och all snöröjning består av att spraya vägen med salt, mer salt och ännu mer salt...oavsett motorväg eller mindre landsväg...Var man än står ser man ju någon stackare som sugits ner i diket (eller in i mitträcket) för att "helt plötsligt gick det inte att styra och bilen flöt bara iväg...".

Om denna idioti skulle begränsas till Hufvudstaden så skulle väl ingen bry sig, men icke. Nuförtiden åker ju Svevia's plogbilar omkring med saltspridaren på högsta hastighet även här uppe, eftersom det tydligen ingår som en del av arbetsbeskrivningen, vare sig plogbilsföraren själv vill det eller inte.

Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av det vetenskapliga underlag man haft när man bestämt att även landsvägar i norra Sverige skall utsättas för detta trams.
 
Det har postats en replik på politikernas debattartikel.

Den går i stort ut på att jorden går under om inte sagda kommuner accepterar en hastighetssänkning.
Differensen i koldioxidutsläpp mellan 80 km/h och 100 km/h är hela skillnaden...





Ja, fnissa ni - men Trafikverket själva har vid flera tillfällen anfört just "miljöhänsyn" vid olika tillfällen när dom varit trängda mot väggen och kört slut på argument - och inte bara i hastighetsfrågor.

Drar man miljökortet så stannar allt ifrågasättande.
Har detta någonsin hänt tidigare i Sveriges historia?


  • Efter kritik skjuts planerade hastighetssänkningar nu upp – det ska utvärderas om det är bästa sättet för att höja säkerheten. Det säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.
  • Trafikverket hade tidigare planer på att sänka hastigheten från 90 eller 100 km/h till 80 på delar av Europavägarna och andra större vägar runt om i landet.
  • Beslutet om sänkningarna skulle ha tagits nästa vecka, men har nu skjutits upp i väntan på att andra vägplaner ska tas av både regeringen och regionerna, som skulle kunna innebära att sänkningarna inte behöver införas.
Ser vi slutet på veto-eran? Jag hoppas det.
 
Hjälpa eller stjälpa...?

Någon i beslutsfattande ställning - kanske med aktieinnehav i en saltgruva - har uppenbarligen BESTÄMT att det blir mindre halt om man saltar. Något som motsägs av samtliga yrkeschaufförer och av alla som någon gång jämfört körning på en perfekt plogad vinterväg med körning genom decimeterdjup saltslask.

Jag spenderar inte särskilt mycket tid i Hufvudstadsområdet nuförtiden, men jag har ju sett vad som händer det fåtal gånger det kommer en decimeter nysnö och all snöröjning består av att spraya vägen med salt, mer salt och ännu mer salt...oavsett motorväg eller mindre landsväg...Var man än står ser man ju någon stackare som sugits ner i diket (eller in i mitträcket) för att "helt plötsligt gick det inte att styra och bilen flöt bara iväg...".

Om denna idioti skulle begränsas till Hufvudstaden så skulle väl ingen bry sig, men icke. Nuförtiden åker ju Svevia's plogbilar omkring med saltspridaren på högsta hastighet även här uppe, eftersom det tydligen ingår som en del av arbetsbeskrivningen, vare sig plogbilsföraren själv vill det eller inte.

Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av det vetenskapliga underlag man haft när man bestämt att även landsvägar i norra Sverige skall utsättas för detta trams.
Kan du inte bara ta ett jobb på trafikverket, du lär ju vara överkvalificerad. Så löser vi problemet. ???
 
Har en stor del av släkten i översta norrland. Förr pratades det ofta om de osaltade vägarna däruppe och hur det ledde till bilar som inte rostade i samma utsträcknig som i södra Sverige. Släktingar som hade flyttat söderöver åkte tillbaka "hem" så fort det skulle handlas begagnad bil och en kusin som var bilhandlare beskrev att han ofta hade kunder söderifrån som köpte begagnad bil där för att de oftast var rostfria. Antar att det har ändrats de senaste åren.
 
"Norrlandskörd" gjorde definitivt skillnad på hur mycket Amazon, 140-240-740 och dom generationerna bilar rostade. Men det har ändrats ungefär sedan millenieskiftet, då saltning introducerades på bred front även i våra trakter.

Förr - innan Blocket, då man annonserade ut sin bil i Gula Tidningen eller i den där annonstidningen som någon av biltidningarna hade - då var "norrlandskörd" en positiv sak att ha med i annonsen. Nu är det snarare det omvända då det är en garanti för ännu fler mil och mer tid i saltslasket...
 
"Norrlandskörd" gjorde definitivt skillnad på hur mycket Amazon, 140-240-740 och dom generationerna bilar rostade. Men det har ändrats ungefär sedan millenieskiftet, då saltning introducerades på bred front även i våra trakter.

Förr - innan Blocket, då man annonserade ut sin bil i Gula Tidningen eller i den där annonstidningen som någon av biltidningarna hade - då var "norrlandskörd" en positiv sak att ha med i annonsen. Nu är det snarare det omvända då det är en garanti för ännu fler mil och mer tid i saltslasket...

Stämmer bra med mina egna minnen. Var där uppe i stort sett varje vinter fram till för omkring 20 år sedan. Då var det riktiga plogade vintervägar utan salt som gick utmärkt att köra på. Tror det var sista året som det pratades om att det var på gång med saltning.
 
Kan Sri Lanka ha hittat lösningen? Är det bara konstigt, handlar det bara om att mjölka en potentiell kassako eller är det helt enkelt genialt? Att beskatta effekten, alltså det dåliga man inte vill skall inträffa, dvs trafikolyckorna, och låta människor utifrån eget omdöme själva komma fram till hur de skall uppfylla målet. Istället för att hålla på och försöka detaljstyra åtgärderna med tvivelaktig effekt så som hastighetsefterlevnad, vajerräcken osv.


Den som krockar med bilen i Sri Lanka ska få betala en särskild skatt, enligt den drastiskt åtstramande budget som landet lade fram under fredagen.

– Med detta initiativ väntar vi oss färre olyckor, säger finansminister Basil Rajapaksa, utan att tillkännage fler detaljer kring hur det ska gå till rent praktiskt.

Sri Lankas vägar tillhör världens farligaste, med över 3 000 dödsfall i trafiken årligen och 25 000 som skadas allvarligt i bilolyckor.
 
"Norrlandskörd" gjorde definitivt skillnad på hur mycket Amazon, 140-240-740 och dom generationerna bilar rostade. Men det har ändrats ungefär sedan millenieskiftet, då saltning introducerades på bred front även i våra trakter.
När jag besiktigade en gammal 145 som gått i Luleå. gjorde besiktningsmannen en extra koll på chassinumret eftersom det var så lite rost för den årsmodellen. Sen fick han förklaringen.
 
Hjälpa eller stjälpa...?

Någon i beslutsfattande ställning - kanske med aktieinnehav i en saltgruva - har uppenbarligen BESTÄMT att det blir mindre halt om man saltar. Något som motsägs av samtliga yrkeschaufförer och av alla som någon gång jämfört körning på en perfekt plogad vinterväg med körning genom decimeterdjup saltslask.

Jag spenderar inte särskilt mycket tid i Hufvudstadsområdet nuförtiden, men jag har ju sett vad som händer det fåtal gånger det kommer en decimeter nysnö och all snöröjning består av att spraya vägen med salt, mer salt och ännu mer salt...oavsett motorväg eller mindre landsväg...Var man än står ser man ju någon stackare som sugits ner i diket (eller in i mitträcket) för att "helt plötsligt gick det inte att styra och bilen flöt bara iväg...".

Om denna idioti skulle begränsas till Hufvudstaden så skulle väl ingen bry sig, men icke. Nuförtiden åker ju Svevia's plogbilar omkring med saltspridaren på högsta hastighet även här uppe, eftersom det tydligen ingår som en del av arbetsbeskrivningen, vare sig plogbilsföraren själv vill det eller inte.

Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av det vetenskapliga underlag man haft när man bestämt att även landsvägar i norra Sverige skall utsättas för detta trams.
Innanför tullarna så blandar man saltet med grus, men plogar gör man inte, så det är ju omöjligt att ta sig fram, utom på dom sopsaltade cykelbanorna. Så vi cyklister har det bra, om man nu cyklar någon av dom så prioriterade stråken, vilket är långt ifrån 10%, för det Helldén inte är så noga med att påpeka är ju att dom helt har slutat snöröja dom som inte är prioriterade...

Antagligen är det ekonomi, salt är billigare än att ploga och forsla undan snö, sen att det blir sämre av salt, men då har man åtminstone gjort något, och eftersom alla vet att salt löser alla problem så klagar ingen :huvet
 
Innanför tullarna så blandar man saltet med grus, men plogar gör man inte, så det är ju omöjligt att ta sig fram, utom på dom sopsaltade cykelbanorna. Så vi cyklister har det bra, om man nu cyklar någon av dom så prioriterade stråken, vilket är långt ifrån 10%, för det Helldén inte är så noga med att påpeka är ju att dom helt har slutat snöröja dom som inte är prioriterade...

Antagligen är det ekonomi, salt är billigare än att ploga och forsla undan snö, sen att det blir sämre av salt, men då har man åtminstone gjort något, och eftersom alla vet att salt löser alla problem så klagar ingen :huvet

Man får ju av miljöskäl inte tippa snön i Mälaren.
Kör man bort snön och lägger den på snötippen så har det helt plötsligt blivit ett lokalt miljöproblem som måste hanteras.
Saltar man så rinner snön ner i Mälaren av sig självt och då är det inget miljöproblem.
 
 
”Trafikverket har även haft inledande samtal med Sveriges Motorcyklister (SMC) om att utveckla detta tillsammans, med den kunskap som SMC besitter.”

Kul att SMC faktiskt fått sitta med vid bordet. Förvisso bara ett inledande samtal men om några år kanske de kan ha något litet inflytande i alla fall.
 
”Trafikverket har även haft inledande samtal med Sveriges Motorcyklister (SMC) om att utveckla detta tillsammans, med den kunskap som SMC besitter.”

Kul att SMC faktiskt fått sitta med vid bordet. Förvisso bara ett inledande samtal men om några år kanske de kan ha något litet inflytande i alla fall.


Koll t ex $9 i länken.
Uppdraget från ministern är givetvist grundet SMCs olika initiativ.

Initiativ från SMC:
lyssna i andre delen av talet av Sveriges Infrastruktur minister - här nämns SMC överför hela värden.
 

Koll t ex $9 i länken.
Uppdraget från ministern är givetvist grundet SMCs olika initiativ.

Initiativ från SMC:
lyssna i andre delen av talet av Sveriges Infrastruktur minister - här nämns SMC överför hela värden.
Väldigt bra att SMC får cred och att det talas om vikten av att göra vägarna säkrare. Men samtidigt… när man lyssnar till Maria Krafft och Claes Tingvall och sorterar bort snömoset framträder det gamla vanliga tugget om hastighet, där man lyfter bort individens ansvar och omdöme utan fokuserar på att bygga system som inte tillåter att osäkra situationer kan inträffa, vilket för hastighetsefterlevnad innebär ISA och geofencing. När man lyssnar på dem får man bilden av att de främst ser motorcyklars roll som ett yteffektivt nyttofordon i storstäder, men dess roll som nöjesfordon och möjligheten att ha friheten att kunna framföra dem som idag verkar inte existera.

FIM-representanten sade dock en hel del vettigt, även om han framstod som en udda fågel i sällskapet.
 
Vad är det du menar är osant? Är inte helt med på vad du syftar på. :va

Jag tror snarare att du saknar historien här… :)
Trafikverket menar att det är deras initiativ och att de nu tagit in SMC för inledande samtal.

Dansken hävdar att det är deras initiativ som TR nu utför.

Bilderna är oförenliga och jag vet inte vad som är sant.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top