AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Inte direkt några sporthojar som Cake bygger, men dom siktar på att bli storaSkärmbild 2021-11-08 133400.jpg
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
här är länken till DI där artikeln syntes för ett tag sedan

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är helt ofattbart att de behöver en halv miljard för att veva igång det där. Men jag hoppas att det kan komma någon hoj från dem som jag inte skulle skämmas ihjäl på, jag sticker hellre glasskärvor i ögonen än tittar för länge på en Cake. :tungan
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är helt ofattbart att de behöver en halv miljard för att veva igång det där. Men jag hoppas att det kan komma någon hoj från dem som jag inte skulle skämmas ihjäl på, jag sticker hellre glasskärvor i ögonen än tittar för länge på en Cake. :tungan
Ja, man får väl förmoda att de har större planer än mopparna de har tryckt ut hittills. Gissningsvis är en tänkt marknad i Asien och stor expansion av produktionskapacitet, annars har jag svårt att se hur de ska lyckas stort? Prestandamotorcyklar med eldrift är tyvärr inte helt framme vid målet ännu, anser jag. Kanske när Ducati släpper sin första elmodell runt 2025-2026 :tuttar

Håller med om utseendet på cakes befintliga utbud annars, verkligen inget för mig heller.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja, man får väl förmoda att de har större planer än mopparna de har tryckt ut hittills. Gissningsvis är en tänkt marknad i Asien och stor expansion av produktionskapacitet, annars har jag svårt att se hur de ska lyckas stort? Prestandamotorcyklar med eldrift är tyvärr inte helt framme vid målet ännu, anser jag. Kanske när Ducati släpper sin första elmodell runt 2025-2026 :tuttar

Håller med om utseendet på cakes befintliga utbud annars, verkligen inget för mig heller.
+1. Det är nog inte sporthoj eller crossfolket som är första målgrrupp. Snarare de som vill ha en snabb moped i stadstrafik. Å andra sidan; här var elbilarna för 15 år sedan och en viss pionjär är nu mer värd än de flesta andra tillverkarna tillsammans. Ge Cake rätt förutsättningar så kanske nästa generation talar om fördelen med tysta hojar när de skall hänga av farbror blå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hoppas verkligen att de utvecklar och släpper vettiga hojar.
Och att de inte bara bränner pengar på lite schyssta löner samt innestadskontor.
Elektrifieringen vänder upp och ned på marknader, det vet vi.
De gamla märkena tar tid innan de kommer ikapp och det finns en bra öppning för något riktigt bra.
Men det krävs lite för att lyckas med, inte bara 500 mille på banken.

Men klart det vore nice med en svensk hojtillverkare igen ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ska bli spännande att se var det landar. För att få stora volymer så krävs det ett betydligt lägre pris till kund eller att de lyckas lobba igenom statliga subventitioner. Brist på kunder med behörighet att köra mc är också en bromskloss.

Jag köper gärna en elhoj längre fram men då vill jag ha något som hänger av en hayabusa 0-200. Tveksamt om Cake kommer erbjuda någon modell för mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ska bli spännande att se var det landar. För att få stora volymer så krävs det ett betydligt lägre pris till kund eller att de lyckas lobba igenom statliga subventitioner. Brist på kunder med behörighet att köra mc är också en bromskloss.

Jag köper gärna en elhoj längre fram men då vill jag ha något som hänger av en hayabusa 0-200. Tveksamt om Cake kommer erbjuda någon modell för mig.
Eller hur. Jag hängde med en Mercedes EQS(?) idag, det gick men jag fick vrida på rullen.

Ibland är det nån Tesla som vill leka ut på motorvägen men det brukar inte gå så bra (för Teslan oftast då de måste trycka på en massa knappar först innan den går fort på riktigt, tror jag).

Ska batterimc slå så vill åtminstone jag ha kvar lite av 0-100 övertaget hojar har just nu. Jag är INTE sugen på att fisa runt på en fult designad hipstermoppe med 23 hk.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Intresset för Cake verkar i alla fall vara stort. ”I love cake”!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det där batteripackets utformning är en styggelse och någopt av det fulaste jag sett tyvärr!
Prestandan är jämförbar med frugans vässade 50cc scooter och prislappen mer än vad min R1:a kostade ny. Det är en bra bit kvar innan det blir dags att skaffa en Tårta för min del. Men initialt var jag djävligt sugen på en som alternativ till mountainbike. En ultralätt mojjäng att ha skoj med på skogsstigar kunde vara något. Me då får den ju kosta vad en rolig grej på skogsstigar kan vara värd och inte som ett par träskor i rent guld och dessutom är den inte ultralätt heller.

Vänta! Jag tar tillbaka det jag sa om batteripacket på en Kalk. Detta slog fan till och med XKjell! https://ridecake.com/en/shop/bikes/explore-and-commute-series/osa-flex/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om elhojar så hade ju Gotland Grand National inför en elcykelklass det här året, cykelförbundet ville inte ha elcyklar så dom kom till SVEMO istället.

Och Cake är väl där mitt i mellan en elcykel och en riktig motorcykel.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Man kan väl hoppas på nånting i stil med den som Tom Cruise kör i Oblivion:
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det där batteripackets utformning är en styggelse och någopt av det fulaste jag sett tyvärr!
Prestandan är jämförbar med frugans vässade 50cc scooter och prislappen mer än vad min R1:a kostade ny. Det är en bra bit kvar innan det blir dags att skaffa en Tårta för min del. Men initialt var jag djävligt sugen på en som alternativ till mountainbike. En ultralätt mojjäng att ha skoj med på skogsstigar kunde vara något. Me då får den ju kosta vad en rolig grej på skogsstigar kan vara värd och inte som ett par träskor i rent guld och dessutom är den inte ultralätt heller.

Vänta! Jag tar tillbaka det jag sa om batteripacket på en Kalk. Detta slog fan till och med XKjell! https://ridecake.com/en/shop/bikes/explore-and-commute-series/osa-flex/

Låter som du ska ha en Sur-Ron https://www.blocket.se/annons/gavleborg/surron_light_bee_eu45__rantefritt_36_man_/96468301
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top