Skämskudden är helt utsliten efter att ha sett det klippet. Jag måste tyvärr flyga en del i tjänsten, jag säger tyvärr, för visst är går det snabbt, men det är som all annan kollektivtrafik, trångt och jobbigt, även med skrytbiljetter. Hade gärna sluppit, men det finns noll alternativ som är realistiska.
Stora delar av mitt jobb är helt omöjligt att göras på distans, ända till någon berättar för mig hur jag gör en skadebesiktning av ett eldhärjat vindkraftverk över nätet.
För maskiner långt ut i skogen och på havet ska vi ha, vad som lätt glöms bort är att alla maskiner, även sådana som sitter längst upp på en 130 meter lång pinne, behöver service, brinner ibland, får bladskador, lagerhaverier, utmattningsskador, felkonstruktioner, elöverslag, läckage av 300 liter hydraulolja (det är jättejättekladdigt, i HELA möllan, jag vet!) etc.
Någon måste kunna fixa detta. Får vi inte flyga dit, så tror jag att vi släpper det affärsområdet, så får Vestas, Enercon, GE, SiemensGamesa mfl fixa sina snurror själva, för jag bilar inte 230 mil enkel för att fixa, då kan vi tjäna bättre pengar på övrig industri.
Det är så urbota dumt bara. De allra flesta som flyger inrikes gör det för att de måste i tjänsten. Bland annat flygs det mycket norrut för grön verksamhet, vind, Northvolt, etc. Sverige är ett långt land, ska vi kunna leva och verka på ett bra sätt över hela landet behövs flyget!