Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Macron vill bygga (mer) kärnkraft för miljöns skull.
Frankrike leder racet i Europa (världen?) på ren el numera! Helt rätt väg att gå medan resten av Europa får elda olja, kol eller gas när den oreglerbara och oförutsedda elproduktionen brister.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar sällan hålla med ledarskribenten men här har han rätt! :tummenupp

LEDARE CENTERPARTISTISK |

Tomas Karlsson: Miljöpartiet struntar fortsatt i vanligt folk


Mer än var tredje väljare lämnade Miljöpartiet vid riksdagsvalet 2018 – och partiet blev det minsta av alla riksdagens partier med 4,4 procent. Partiet hamnade under fyra procent i hela Norrland, samtliga Smålandslän, Dalarna, Halland, Sörmland, Värmland, Västmanland, Örebro, tre fjärdedelar av Västra Götaland, två tredjedelar av Skåne samt Blekinge. Norr om Uppsala har MP inte ett enda riksdagsmandat längre.
Den egna eftervalsanalysen konstaterade att väljarna såg Miljöpartiet som ett ”parti som inte tar landsbygdens och vanliga människors utmaningar på allvar”. Och utvärderingen kvantifierade hur illa det var ställt: ”Endast en procent av väljarkåren och tio procent av våra egna väljare menar att Miljöpartiet förstår vanligt folk”.
Mot den bakgrunden skulle en utomstående kunna tänka tanken att något behöver göras. Det är en naturlig tanke, om man lever i tron att miljöpartisterna inte bara vill vara en angelägenhet för storstadsmänniskor.
Men icke. Med mindre än ett år till nästa val är det samma gamla miljöparti som till helgen samlas för partikongress
.

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frankrike leder racet i Europa (världen?) på ren el numera! Helt rätt väg att gå medan resten av Europa får elda olja, kol eller gas när den oreglerbara och oförutsedda elproduktionen brister.
Billig, och ren, el kommer definitivt vara ett konkurrensvapen kommande år.
Tror helt klar Frankrike är nöjda med sin tillgång och pris.
Tyskland däremot får betala priset för lite vind och kompensera med kol och gas.
Lite orolig för att EU's ekonomiska lok ska få el-mässig soppatorsk. :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bara för att förtydliga vad vårt arbetarparti tycker…
Citat: "Det är ett väldigt kortsiktigt sätt att låsa in människor ytterligare i bensinberoende, säger hon."
Hon vill alltså HJÄLPA alla dödsknarkare som lär pendla nästan två timmar till sina lågt betalda jobb i hemtjänsten, alltså någonstans långt utanför tullarna. Bussarna där går inte en gång i kvarten klockan 3 på natten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Partiet hamnade under fyra procent i hela Norrland, samtliga Smålandslän, Dalarna, Halland, Sörmland, Värmland, Västmanland, Örebro, tre fjärdedelar av Västra Götaland, två tredjedelar av Skåne samt Blekinge.

Norr om Uppsala har MP inte ett enda riksdagsmandat längre.

Det verkar vara en mycket insiktsfull ledarskribent. Hela citatet och framförallt den sista meningen säger egentligen allt. Ett parti som en gång startades av hyfsat landsbygdsnära människor som ville ta hand om naturen är nu något helt annat, under ledning av en självutnämnd och storstadsbaserad elit som ser ner på landsbygden och framförallt på glesbygden.

Den egna eftervalsanalysen konstaterade att väljarna såg Miljöpartiet som ett ”parti som inte tar landsbygdens och vanliga människors utmaningar på allvar”. Och utvärderingen kvantifierade hur illa det var ställt: ”Endast en procent av väljarkåren och tio procent av våra egna väljare menar att Miljöpartiet förstår vanligt folk”.

Mot den bakgrunden skulle en utomstående kunna tänka tanken att något behöver göras. Det är en naturlig tanke, om man lever i tron att miljöpartisterna inte bara vill vara en angelägenhet för storstadsmänniskor. Men icke. Med mindre än ett år till nästa val är det samma gamla miljöparti som till helgen samlas för partikongress.

Jag slötittade på ett TV-inslag medans jag åt middag häromdagen. Tror det var TV4, för det var någon slags avslappnad diskussion mellan eftermiddagstjattrets programledare, TV4's politiske kommentator och ett av MP's gamla språkrör - Maria Wetterstrand - om precis detta och det faktum att MP nu ligger ganska långt under fyra procent i samtliga opinionsundersökningar.

Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bussarna där går inte en gång i kvarten klockan 3 på natten.

Med all respekt för hennes fars sjukdom och för hennes egen oro, men jag tror inte att detta finns i sinnebilden hos en akademiker uppväxt i en akademikerfamilj i en stor akademikerstad...
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...

Det där är ett i allra högsta grad vanligt förekommande fenomen bland politiker oavsett partifärg. Det kan, tydligen, aldrig vara själva sakpolitken som är felet utan det är alltid, utan undantag, någonting i stil med "vi-har-inte-fått-ut-vårt-budskap" som hindrar vartenda parti från att i princip nå egen majoritet. Detta är också en av otaliga anledningar till att vårt nya prästerskap och adel, den numera glödheta kommunikatörsklassen bara växer och växer...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Och fler som tänker till.

Vad fan säger han?
En energipolitik grundad på att man inte bara kan ta bort 30-40% baskraft hur som helst. Det låter ju fullständigt absurt. Lorentz har sagt att det fungerar utmärkt ändå.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...

Till det bör sägas att Wetterstrand ändå verkar vara en av de mer tänkande (nåja) som passerat eller är på väg att passera den partitoppen,
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till det bör sägas att Wetterstrand ändå verkar vara en av de mer tänkande (nåja) som passerat eller är på väg att passera den partitoppen

Jag har för mig att jag läst något om att hon ska vara riktigt intelligent och att hon bland annat spikade högskoleprovet, så det skulle man väl kunna anta. I detta TV-inslag framstod hon dock inte alls som lika frispråkig eller kritisk som Peter Eriksson som ju var hennes språkrörskollega.

Peter Eriksson har ju efter sin avgång mer eller mindre tagit avstånd från en massa saker som MP sysslar med.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar lyssna på Kvartals Veckopanel där de har olika medverkande från gång till gång. En trio är dock fast så att de alltid är där tillsammans: M. Wetterstrand, Henrik Jönsson och Daniel Suhonen. Där tycker jag Wetterstrand framstår som väldigt bra på att tala om hur hon resonerar kring olika saker. Inte riktigt som Bolund i SVTs 30 Minuter igår.:finger
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
Så mer intermittent kraft.
Olika kraftslag har olika nytta utöver energin som produceras. Men det kanske inte är så noga att ta med det i sitt tänk.

Tidigare pratade man om att slopa/minska dvs subventionera nätanslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft. Det var på tal iaf, vet ej om det gick igenom?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man får ju hoppas att dom bygger både fundament och stolpe av miljövänlig plank, och inte betong och stål.
Så mer intermittent kraft.
Olika kraftslag har olika nytta utöver energin som produceras. Men det kanske inte är så noga att ta med det i sitt tänk.

Tidigare pratade man om att slopa/minska dvs subventionera nätanslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft. Det var på tal iaf, vet ej om det gick igenom?
Båda pojkarna var väldigt nöjda med att ha löst vårt lilla predikament.
Vi kan alla andas ut.
Någonstans på onsdag nästa vecka har södra Sverige samma pris som norra. :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att en märklig, och tråkig sak, i hela energiomställningen är att vi i Sverige visar väldigt lågt intresse av att äga produktionen av energi.
Tittar man på Sverige så har större delen av all vindkraft (som jag har oerhört bra insyn i) till exempel utländska investerare, och den produktionen kan vi alltså bortse från, den tillhör inte Sverige.
Även kärnkraften har till stor del utländska ägare, men den produktionen har jag inte lika bra insikt i.
Nackdelen blir hur som helst att vi måste importera el även om vi rent fysiskt har ett överskott, och där kommer en oförutsägbar och skenande prisbild in.
Men jag är ju inte politiskt engagerad, så jag borde ju inte gnälla om det, men man kanske kan få tycka lite i alla fall :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
Gick ju bra här i värmland på vänern.

Kanske kommer använda erfarenheten därifrån och bygga något som fungerar och som kanske kan gå ihop men jag är tveksam, signalpolitik verkar vara modellen och lönsamheten hämtas från gemene mans ficka via skattsedeln istället för det är ju "miljövänligt"

Ingen miljövänlig satsning blir faktiskt miljövänlig innan den producerar mer hållbar energi än den förbrukar hela vägen från tanke till skrot......

Men men, framtiden kanske ser ljus ut ändå, utanför fanatiker-kretsarna så har man ju börjat förstå att om den fossila energin ska bort så måste den ersättas med något vi faktiskt har och inte med fantasi och förhoppningar så kärnkraften är kanske på väg tillbaka! :tummenupp

Sist jag kollade var över 80% av den producerade energin fossil och behovet ökar, inte minskar, så att använda den nya hållbara energin till annat än att fylla de hål som naturligt kommer uppstå i en alltmer energikrävande värld kommer inte låta sig göras, att fasa ut det fossila utan fullgod ersättare är en utopi.

Men, det funkar fint för att flytta problemet till den enskilde som inte förstår....
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top