Första frågan, vet ej exakt. Dock går mer skattekronor till en person i glesbygd jämfört med en person i storstad så fördelningen är till fördel för glesbygden. Andra frågan, mycket liten andel. Jag tror fortfarande hans hundratals miljoner har gjort skillnad. Jag ser inte relevansen i jämförelsen.
Håller med. Till exempel polistäthet per invånare borde vara samma. Samma med de övriga sakerna du nämner. Det betyder inte att Norrland ska få fyrfiliga vägar a la essingeleden eller att allt ska ligga runt hörnet var man än bor.
sv.wikipedia.org
”Syftet är att de ska kunna tillhandahålla likvärdig service för sina kommunmedborgare oberoende av förhållanden som är svåra för kommunen att påverka. Systemet finns också för att kompensera kommuner vars investeringar för ökad produktion av kommunens näringsliv ger skatteintäkter som främst kommer andra ur boendesynpunkt mer attraktiva grannkommuner till godo.
[2]”
Syftet är som ovan. I realiteten tar det bort incitament för kommunen att sköta sina finanser och stimulera arbetsmarknaden. Stockholm med omnejd bidrar mest per invånare. Norrlands inland belastar systemet mest per invånare.
Är du nöjd med nuvarande fördelning eller vill att Stockholmare ska subventionera Norrland ännu mera? I så fall, varför?
Jag tycker jag hör flera i tråden som klagar på att de inte har samma service i Norrland som i Stockholm.
Fördelningspolitik kan mycket riktigt inte skötas av en marknad. En marknad belönar människor efter deras förmåga. Staten fördelar till de som har behov. Hela diskussionen landar väl i det. Mitt, ditt eller vårt. Höger-vänster. Sosse eller moderat. Lantis eller stadsbo.
Jag står till höger på den politiska skalan och bor i storstad så det är klart att min utgångspunkt är väldigt olik en sosse i Pajala. Jag tycker människor ska få behålla så mycket av sin lön som möjligt för att försörja sig själv och sina nära. Andra tycker något annat. Tror det är svårt för en moderat att övertyga en vänsterpartist men debatten i sig har ett värde, enligt mig.