Yamaha MT-09

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Den är väl vit upp till typ 5000rpm, sen blir den grön, sen orange vid ? Rpm och sist röd
Stämmer bra! :) Jag märkte det dagen efter då jag körde en tur. Har inte varit upp över grönt än men snart är första servicen gjord. Sen blir det att ladda på mer!
 

Mattzz0n

Ny medlem
Gick med
18 May 2021
Hoj
Yamaha MT-09 SP -21
Fick ni andra med någon instruktionsbok? Fick först en men den var till gamla modellen sen sa handlaren att det endast är online nu för tiden. Tyckte det var lite märkligt ?
 
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Letar ny hoj
Fick ni andra med någon instruktionsbok? Fick först en men den var till gamla modellen sen sa handlaren att det endast är online nu för tiden. Tyckte det var lite märkligt ?
Samma här. Men det är inga som helst problem att hämta den från Yamahas hemsida. Smidigt dessutom att ha den nedladdad i mobilen.

SP

Vanlig
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Plockade ner akra systemet och borrade ur DB insatsen.
Lät åt helvete för mkt så fick tryckt tillbaka insatsen. ?
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Yoshimura har släppt ett helsystem till 2021 nu. Ser trevligt ut! :)
För min del blir det dock komfortsadel som nästa investering.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Hur går det för alla med modellår 2021? Min rullar på bra. En bit över 200 mil så nu börjar den bli ordentligt inkörd.
På önskelistan står en sadel i stil med förra generationens rally. Sen vore ett kort avgassystem också fint. Gärna ”for closed circuit racing only” så det brölar på lite mer. ?
 

Mattzz0n

Ny medlem
Gick med
18 May 2021
Hoj
Yamaha MT-09 SP -21
Hur går det för alla med modellår 2021? Min rullar på bra. En bit över 200 mil så nu börjar den bli ordentligt inkörd.
På önskelistan står en sadel i stil med förra generationens rally. Sen vore ett kort avgassystem också fint. Gärna ”for closed circuit racing only” så det brölar på lite mer. ?

600 mil har jag fått ihop på min, går hur bra som helst. Enda problemet jag haft var i ruskigt regn så började motorlampan lysa. Slocknade av sig själv efter en stund men ska köra in till handlaren så dom får kolla vad den varna för. Måste ha varit fukt i någon kontakt tror jag. Supernöjd i övrigt är jag iaf ??
 

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
Jag har strax 700 mil på min, kan inte komma på några direkta svagheter faktiskt! Inte haft några som helst fel på min. Funkar till allt, bushoj, handledarhoj, touringhoj(nåja, det går om man vill), pendlingshoj, banhoj.
Bytte bakdäck vid 620 mil ca, och det var klart mer mil än vad jag förväntade mig av ett så pass sportigt däck.
Tycker den är smidig att leva med till vardags.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag har strax 700 mil på min, kan inte komma på några direkta svagheter faktiskt! Inte haft några som helst fel på min. Funkar till allt, bushoj, handledarhoj, touringhoj(nåja, det går om man vill), pendlingshoj, banhoj.
Bytte bakdäck vid 620 mil ca, och det var klart mer mil än vad jag förväntade mig av ett så pass sportigt däck.
Tycker den är smidig att leva med till vardags.
Blev det Bridgestone Hypersport igen eller testade du något nytt? ?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som kan förklara skillnaden i dämpning på basmodellen kontra SP modellen ? Vad är det man får mer i dämpning på SP modellen och på vilket sätt kommer det märkas ?
Jag körde en 2014 MT09 först, och den var svampig och gungig. Bytte upp mig till en 2018 SP och den är en helt annan cykel på vägen. Om du har kört hoj ett par år, och börjat lägga märke till bromsar och stötdämpare, så kommer du uppskatta detta MYCKET.

Jag har efter några års körning börjat inse att jag lägger lika mycket vikt vid stötdämparna och bromsarna som vid motorn. Men i början tyckte man bara att hästkrafterna och nm var viktigt.

Även ljudet har blivit viktigare för mig. Men just stötdämparna märker man stor skillnad på SP modellen (jämfört med gamla 2014 modellen). Det är för mig framförallt vid inbromsningar (min niger inte alls så mycket längre) och när man kör över fartgupp det är 100% helt uppenbart hur mycket bättre stötdämparna är.

Här svajade den gamla hojen på väldigt länge efter en manöver..

//K
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Var inne på Bike och kikade på nya Mt-09.
Jag hoppas den är bättre att köra än vad den ser ut för rent utseendemässigt tyckte jag nog inte att det var ett lyft... Svårt för fronten, ser så liten ut... Får el mopedskänsla...
Men men - smaken är som baken, säkert en trevlig hoj att köra.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Var inne på Bike och kikade på nya Mt-09.
Jag hoppas den är bättre att köra än vad den ser ut för rent utseendemässigt tyckte jag nog inte att det var ett lyft... Svårt för fronten, ser så liten ut... Får el mopedskänsla...
Men men - smaken är som baken, säkert en trevlig hoj att köra.
Hoppas på en R9, baserad på MT09 SP, till 2022. Borde kunna bli en kul sporthoj för gatan om man inte behöver 200hk.
Och snygg, till skillnad från yamahas MT hojar. ?
 

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
Blev det Bridgestone Hypersport igen eller testade du något nytt? ?
Monterade michelin road 5. Tycker inte det är riktigt samma känsla i det som i S22 som satt original men absolut ett bra däck. Kan hända man kan laborera lite med däcktrycket för att få bättre feeling. Funkade även kanon på GTR i eskilstuna
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var inne på Bike och kikade på nya Mt-09.
Jag hoppas den är bättre att köra än vad den ser ut för rent utseendemässigt tyckte jag nog inte att det var ett lyft... Svårt för fronten, ser så liten ut... Får el mopedskänsla...
Men men - smaken är som baken, säkert en trevlig hoj att köra.
Alternativet är en Tracer9. 30 mil lätt på en tank. 520 körda mil sen i maj. Dock ska erkännas att min gamla MT09 var mer bus än nya Tracern.

IMG-klar.jpg
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Gamla (-17 till -20) MT 09 duger gott. Har den till all möjlig körning, tycker den ger ett fenomenalt värde för pengarna. Vid mer (renodlad) sport-/buskörning får Aprilia'n rulla.. ;)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Gamla (-17 till -20) MT 09 duger gott. Har den till all möjlig körning, tycker den ger ett fenomenalt värde för pengarna. Vid mer (renodlad) sport-/buskörning får Aprilia'n rulla.. ;)
Absolut. Min kompis köpte en MT09 -2019 efter han provkörde min gamla MT09. (y)
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Det enda som får mig att snegla på 2017-2019 MT-09 är färgen Night fluo. Tycker den är galet snygg! ?
Se när jag sadlar upp min 2021 glömmer jag det snabbt ändå. Visst är förra generationen bra, men nya är märkbart bättre!
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Plockade ner akra systemet och borrade ur DB insatsen.
Lät åt helvete för mkt så fick tryckt tillbaka insatsen. ?
hur mycket mer upplevde du det som? jag har akra helsystem utan cat och är lite i valet och kvalet om jag ska ta ur den eller inte. även med db killer brummar den en hel del när man motorbromsar lite för hårt :p
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top