Hur fylla på luft i däcken på banan?

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hur gör ni för att fylla på luft i däcken på banan? Tar ni med er egen kompressor, luftpump eller har ni andra knep?
 
Tar med egen kompressor.
Men det är inget måste, alltid någon som har med som man kan låna av vid behov.
 
Har faktiskt sett en som använde luftpump. Men dom flesta kör med egen kompressor. I synnerhet slicksfolket som kollar trycket innan däcksvärmarna tas av. Annars går det nog att låna. Men i så fall med helst med egen tryckmätare eftersom mätaren på luftpåfyllarna visar olika.
 
Använder cykelpump för att finjustera trycket.
Ska du byta däck själv så krävs en 'riktig' kompressor. Har du plats, satsa på en sådan på en gång.
 
Har med mig antingen bara slangar om det finns luftuttag, annars tar jag med kompressor med.
 
Åker man hoj finns det alltid någon att låna av men har man buss är det trevligt att slippa låna saker i onödan. Jag har köpt in denna extremt tysta och smidiga maskin. Enda minuset är det utstickande och ömtåliga luftfiltret men den rekommenderas ändå starkt:
 
En flaska CO2/Kväve/Helium expanderar drygt 500 gånger från vätska till gas - om man inte vill palta och störa omgivningen med en kompressor. Helium kan man f.ö. ha jäla roligt med i en regnig depå.
 
En flaska CO2/Kväve/Helium expanderar drygt 500 gånger från vätska till gas - om man inte vill palta och störa omgivningen med en kompressor. Helium kan man f.ö. ha jäla roligt med i en regnig depå.
Av de tre alternativen
väljer jag alla gånger Kväve, reagerar dåligt med de flesta ämnen typ gummi.

CO2 har en otrevlig egenskap (i varje fall vid högre tryck typ 30 bar och högre) att gå in i gummi och när trycket sjunker "spränga" hål i gummit. Vilket resulterar i att slangen läcker. Har sett det i
Helium används till läcksökning. Vill man att småläckorna ska märkas genom snabbt sjunkande tryck kan jag rekommendera Helium.

Eget förslag Argon.
Med Molekylvikt 39,9 gram/mol, jfr Kväve 28 så bör det läcka lite långsammare och reagerar inte med något, Ädelgas.
Men faktum är att en vanlig cykelpump räcker långt för att pumpa luft i MC-däck.
Egen erfarenhet: 50 pumptag räcker för höja bakdäcket 190/55 17" från 1,5 bar till 2,9 bar.
Framdäcket mindre går ännu snabbare.
 
Last edited:
Finns ju små batteridrivna kompressorer i olika utföranden. Någon av dem kanske skulle funka?



 
Jag har en riktigt bra däcktryckmätare.
Sedan har jag en 12V minikompressor med en pyttetank, den funkar bra att justera trycket med.
Men till nästa säsong ska en bra cykelpump, fotvarianten inskaffas. Går så mycket fortare än att dra sladdar o sånt.
Jag har inga andra behov är justering av trycket så ovanstående räcker för mig.
 
Vi använder en sån här liten rackare:


Funkar perfekt för att fylla på lite under dagen men är inte tillräcklig för ett helt tomt däck.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top