Triumph Thruxton-tråden

Jag är inne på att göra själv, men i sånt fall blir det på nån annan sadel inte original. Kanske det också blir nån egen kuts för att få lite mer personlig hoj, men löstagbar som originalet för att enklare få fast en sadelväska.

I morgon är tanken att köra 723 km på en dag så då lär det bli en ordentlig utvärdering av original sadeln ?
Jag kör med airhawk 2 dyna om jag ska sträckköra med thruxtonen, funkar kalas även om jag inte stör mig lika mycket på sadeln som dom första åren som ägare. Röven och sadeln har liksom bondat och lärt sig komma överens på nåt sätt?
 
View attachment 463448View attachment 463449

Fyndade mig ett par gamla ljudförstärkare på veteranmarknaden i Uddevalla imorse, passade som skräddarsydda märkligt nog! Kommer inte grannarna klaga nu är dom nog avlidna! :D
Underbart!!!
Jag kör med airhawk 2 dyna om jag ska sträckköra med thruxtonen, funkar kalas även om jag inte stör mig lika mycket på sadeln som dom första åren som ägare. Röven och sadeln har liksom bondat och lärt sig komma överens på nåt sätt?
jag förstår inte alls snacket om obekväm sadel. Den trånga sektorn är ju HÄNDERNA!! Tur att tanken bara rymmer 20 mils körning.
 
Underbart!!!

jag förstår inte alls snacket om obekväm sadel. Den trånga sektorn är ju HÄNDERNA!! Tur att tanken bara rymmer 20 mils körning.
Ja, mina domnar på fem minuter i början av varje säsong. I år har jag fått rehabba ett allvarligt diskbråck så jag har fått upptäcka magmuskler jag inte visste att jag hade, och lära mig sitta på hojen på ett helt nytt sätt - så nu ligger inte alls lika mycket vikt på handlederna längre. Vilket det absolut inte ska ändå om man ska ratta en hoj!
får ju säga att dom låter enormt mycket fetare än EMGO piporna som satt på han frölundakillens thruxton. TMAX, du minns vem jag menar. Hemskt vad vassa dom var i örat. Och den har märkbart mer pulver och bottendrag nu också. Bästa 500kronors trimmet nånsin tror jag.
 
Hur jäkla lång är du karljävel?? Jag fick köpa raask clipons, de kommer högre och längre bak. Och är justerbara. Med slägga och spett, efter avåkning?
 
Hur jäkla lång är du karljävel?? Jag fick köpa raask clipons, de kommer högre och längre bak. Och är justerbara. Med slägga och spett, efter avåkning?
Hahaha, inte abnormt. 189 cm. Men min hoj är en -05 med clipons. Knänas position blir aldrig bra heller. Klämmer antingen cylindrarna eller ligger på mage.
 
Hahaha, inte abnormt. 189 cm. Men min hoj är en -05 med clipons. Knänas position blir aldrig bra heller. Klämmer antingen cylindrarna eller ligger på mage.
7cm längre än mig alltså.. original clipons kan du sälja dyrt på ebay till nån som vill thruxtonisera sin bonneville eller nåt, dom är horribla. Kolla som sagt på raask.se om han inte fortfarande säljer sina högre mer bakflyttade clipon. Gjorde hojen så mycket bättre ergonomiskt för mig. Och tankgummina når jag bara i riktigt aktiv körställning, röva bak mot cutsen och hukad över tanken:D så som en kafferäser är tänkt att framföras m.a.o!
 
Jag är väl runt 176 cm och har den nyare modellen med vanligt styre vilket kanske bidrar att sadeln blir det kortaste strået vid långkörning. Klarade 85 mil utan problem med vare sig händer, halvtaskigt axel, titanförstärkt handled och titanförstärkt vänsterknä. Tycker att körställningen är helt okej om man ligger i 80-120 km/h märker jag inte av att man skulle hänga på styret.

Får bli ett vinterprojekt att fixa sadeln, nu ligger fokus på en annan hoj och sen börjar snart börjar älgjakten så då är som säsongen över för mig. Blir säkert nån kortare sväng med Trajan men absolut inga fler långstyrningar detta år.
 
Jag är väl runt 176 cm och har den nyare modellen med vanligt styre vilket kanske bidrar att sadeln blir det kortaste strået vid långkörning. Klarade 85 mil utan problem med vare sig händer, halvtaskigt axel, titanförstärkt handled och titanförstärkt vänsterknä. Tycker att körställningen är helt okej om man ligger i 80-120 km/h märker jag inte av att man skulle hänga på styret.

Får bli ett vinterprojekt att fixa sadeln, nu ligger fokus på en annan hoj och sen börjar snart börjar älgjakten så då är som säsongen över för mig. Blir säkert nån kortare sväng med Trajan men absolut inga fler långstyrningar detta år.
Jag skulle vilja baka in airhawk konceptet i sadeln på nåt vis, med justerbar luftkudde och gel. Det hade varit optimalt. Efter lite över hundra mil i norska fjällen började det kännas träigt, lade på airhawken och den masserade upp stjärten så den var som ny efter några mil!
 
Tillbaka till KLR 650 2.0

Går den på multifuel? Har Fred Hayes satt tänderna i en ännu?
För, går det att dieselkonvertera den, så kan den bli The sole Survivor när vi inte får tJöra på bensin längre.
Bara att glida upp till HVO- eller rapspumpen och tuffa vidare in i apokalypsen. Snacka om den ultimata (vita!) äventyrshojen...




Exensiv läsning:

Fred Hayes - mannen bakom HDT: Hayes Diversified Technologies, firman som dieselkonverterade KLR 650 åt NATO
var makalös på att trimma Sachsmotorer!

Så länge KTM köpte in sina motorer från Sachs så rev han ner dem och plockade ut massa hästar extra.
Under 70-talets första hälft drev han ett team som hette METTCO-Penton och dom sopade banorna med konkurrensen i Södra Kalifornien.

Tänkte ni ville veta...

Jag skulle vilja baka in airhawk konceptet i sadeln på nåt vis, med justerbar luftkudde och gel. Det hade varit optimalt. Efter lite över hundra mil i norska fjällen började det kännas träigt, lade på airhawken och den masserade upp stjärten så den var som ny efter några mil!

Kan tänka mig att det vore det optimala men det är nog svårt att få till, bara gelinlägg bör ju gå bra att få till.
 
Kan tänka mig att det vore det optimala men det är nog svårt att få till, bara gelinlägg bör ju gå bra att få till.
Annars hittade jag denna:
Vem vill inte ha ett Wild Ass liksom??
 
7cm längre än mig alltså.. original clipons kan du sälja dyrt på ebay till nån som vill thruxtonisera sin bonneville eller nåt, dom är horribla. Kolla som sagt på raask.se om han inte fortfarande säljer sina högre mer bakflyttade clipon. Gjorde hojen så mycket bättre ergonomiskt för mig. Och tankgummina når jag bara i riktigt aktiv körställning, röva bak mot cutsen och hukad över tanken:D så som en kafferäser är tänkt att framföras m.a.o!
Tack för tips. Har även funderat på ett superbike kit från LSL men det är dyrt och känns fel. Hojen är ju så snygg med sina låga clipons ?
 
Nu när det är vinter, kyligt och eländigt får vi pigga upp oss så gott det går.
Här kommer därför några foton från 2021 års Vätternrunda!

(För dig som är ”oinvigd”: I mer än 10 års tid har vi Thruxton-tokar kört ett varv runt Vättern varje sommar. Vår Vätternrunda är förstås inte samma som trampcyklisternas varv på småtradiga vägar utan vi tar ut svängarna ordentligt. Cyklisterna på Vätternrundan trampar 30 mil på en dag. Vår Vätternrunda är ungefär 70-90 mil, beroende på startort, och tar två dagar. Och vi har roligare.)

Alla startade lördag morgon från sin hemort mot samlingsplatsen i Askersund. Efter samling och lunch körde vi go’a slingrande vägar i sydöstra Närke, genom Östgöta-landsbygd mot Småland. Paus i Borensberg. Kaffe och glass i Gränna och övernattning i Jönköping.

Söndag körde vi på svängiga småvägar norrut genom östligaste Västergötland. Efter Forsvik svängde västkustborna västerut riktning hemåt. Övriga fullföljde varvet på härliga sträckor mot Tiveden och målet Askersund. Fri hemfärd efter det!

Fotona är tagna av mig själv och Leif S (rätt skall vara rätt när det kommer till bildrättigheter). Det är dessvärre inga körbilder - jag äger ingen GoPro. :(


Packad och startklar hemma på uppfarten:
1640259042035.png


Bensträckare vid Undenäs kyrka:
1640259110945.png


Lunchpaus i Askersund! Vår "vanliga" pizzeria var stängd så vi provade ett nytt ställe. Eländigt oskicklig personal. Corona-vikarier? Tydligt tecken på den brist på kompetent folk man ibland kan se i restaurangbranschen 2021.
1640259584428.png


Glada gossar som vill ha glass och kaffe i Gränna. Lika långsam servering här. Fast här kan vi nog inte skylla på Corona-vikarier. Det går lika långsamt varje år. "Same procedure every year."
1640259840792.png
 
Last edited:
Hej,

Nu börjar det vara dags att hämta hojen från verkstaden. Tyvärr säger de säg inte kunna få tag på/göra något åt den förstörda ljuddämparen (vänster) så det blir något jag får ta direkt med Svedea.

Jag vill minnas att det stod "Raask" på dem. Är det någon som vet något om dem, finns det flera modeller? (Lämpligt nog var sista bilden i tråden en bra en av min andra ljudämpare. :tummenupp)

Sedan undrar jag om min tolkning av vilkoren är rätt, att Svedea får stå för bränsle/släphyra.
Fordonstransport
Täcker det här:
Transport till närmaste verkstad som kan reparera
fordonet när det
• stulits men kommit tillrätta
• skadats
• eller råkat ut för annat driftstopp
• stulits och kommer tillrätta efter att resan fortsatt
med annat transportmedel.
I ovanstående fall ersätts skäliga resekostnader
för hämtning av körbart fordon.
Du får själv ordna
hämtning av körbart fordon. Övertiger tiden för
hämtning 7 timmar får du 250 kronor per dag.

Transport av fordon till dess hemort i Sverige när
föraren
• drabbats av olycksfall
• plötsligt blivit sjuk
• avlidit
och ingen annan som deltar i resan kan köra hem det.

Men inte det här:
Hämtning och transport av fordonet
• som inte i förväg godkänts av oss
• om kostnaden för hämtningen eller transporten
överstiger fordonets marknadsvärde efter skadan.
Hämtning och transport till fordonets hemort när
• reparation på skadeplatsen blir billigare
• någon av passagerarna kan köra hem fordonet.
Driftskostnader (exempelvis bränsle)
 
Sedan undrar jag om min tolkning av vilkoren är rätt, att Svedea får stå för bränsle/släphyra.
Klurigt, svårtolkade formuleringar från Svedea.
Du får nog ringa upp dem och tala med skaderegleraren.
Både om det och om Raask-systemet.
 
Undrar, undrar.... Kan det vara BJNs hoj? Innan han började modda-modda-modda?

1. Det finns överhuvudtaget ganska få (väldigt få) gula i Sverige. Har nog bara sett två eller max tre på alla år.

2. Av detta fåtal, vad är oddsen att en av dessa få gula skulle ha system från Raask? Inte jättestora. Viss möjlighet alltså att det vi ser är BJNs hoj i "sin ungdom" (hojens ungdom, inte BJNs).

*En inte helt nödvändig sak att fundera på, en i-landsfråga. Men det är januari, kallt ute, hojen har inte rullat på ett bra tag, så lite kul måste man ju få ha!* ;)
 
Vätternrunda 2022?

Hallå alla, hur ser intresset ut för en Vätternrunda i år? Jag har kikat i kalendern och helgen 9-10 juli verkar funka för min del. Dock så ser hotellen i Jönköping ut att vara rätt dyra jämfört med tidigare år. Det jag betalade 700 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad.

Kanske en pandemieffekt? "Semestra hemma"? Kanske blir det billigare lite längre fram i vår när alla svenskar bokat sina resor till Medelhavet och efterfrågan minskar på hotellen här hemma? Vem vet något i denna värld...

Är det förresten viktigt att köra en helg? Vi har ju hittills gjort det för att även den som jobbar i juli skall kunna vara med. Men mitt i sommaren, i semestersäsongen, så spelar det kanske mindre roll? Övernattningen var billigare tidigare samma vecka när jag kollade i går.
Kommentera gärna!

Lunchpaus i Askersund:
1646135363752.png

Fika och bensträckare vid Göta kanal:
1646135179298.png
 
Vinter går fort så idag tog jag tag med ventilerna på Thruxtonen utifall att jag skulle måsta shimsa om ventilerna och beställa shims, samtliga avgasventiler ligger på ganska exakt 0.30, 0.33 bladmåttet går inte in. En insugs ventil ligger på ca 0.18, 018 går lätt men 0.20 går inte och övriga ligger på 0.20, 0 22 bladmått går inte in.

Nån som har uppfattning om hur långt man brukar kunna köra utan att shimsa om ventilerna?

Nästa fråga tjuvar EFI modellerna ström då dom står, tänkte skriva upp mätarställningen då jag kollat ventilerna men då var jag utan ström i hojen. Har laddat dem för inte allt för länge sen men fort kan det ju vara nån månad, tänkte annars lossa jorden och mäta hur många mA den kan tänkas ta men det vore ju bra att veta om dom ligger och små tjuvar?

En bild på dagens operation
20220312_172121.jpg
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top