Straff för att skjutsa på lätt motorcykel under prövotid?

Nolle0512

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2021
Hoj
Yamaha mt 125 2021
Hej!

Jag undrar bara vad straffet är för att skjutsa på lätt motorcyckel under prövotid när man är 16 år. Kan man bli av med körkortet? Vad får man i böter?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är böter, och Transportstyrelsen meddelas om överträdelsen sedan beslutar de om de vill dra in körkortet eller ej för det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Penningböter. Med all sannolikhet blir du inte av med körkortet om du i övrigt har skött dig.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Många inbillar sig att straffen är olika om man har prövotid eller ej.
Enda skillnaden är att om du blir av med kortet av någon anledning så får du inte tillbaka det.
 

Zeromannen

Guest
Märklig regel, nytt påhitt? Är ju okej att ha handledaren där bak vid övningskörning.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Gammal regel men skjutsa på moped är ok .Kanske har med hastigheten att göra
 

Zeromannen

Guest
Okej inget minne av att jag inte fick skjutsa när jag tog kortet i slutet på 80-talet. ”Gammal regel” kan ju förvisso tolkas olika:tungan
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag torskade på 80-talet med RD 125.
Blev sen stoppad ett antal ggr med passagerare just efter jag hade fyllt 18 och då blev det lång näsa för konstapeln. Att man får skjutsa på moped fick vi från EU. Innan EU-moppen fanns fick man inte det.
 

Zeromannen

Guest
Då ska jag inte säga emot er:lol
Vi som åkte lätt hoj på den tiden skjutsade väldigt ofta, hade väl tur då som klarade mig.
 

klas fransson

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Knislinge
Hoj
VFR1200 2010
Hej!

Jag undrar bara vad straffet är för att skjutsa på lätt motorcyckel under prövotid när man är 16 år. Kan man bli av med körkortet? Vad får man i böter?
Då ska jag inte säga emot er:lol
Vi som åkte lätt hoj på den tiden skjutsade väldigt ofta, hade väl tur då som klarade mig.
Hej!

Jag undrar bara vad straffet är för att skjutsa på lätt motorcyckel under prövotid när man är 16 år. Kan man bli av med körkortet? Vad får man i böter?
Åkte fast 1977 o 1978 . Då var det dagsböter och varning på körkortet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi var tre som skjutsa och blev jagade av polisen tidigt 80 tal en av oss åkte fast och han blev mc-polis senare :tungan
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vore det här ett Vietnamesiskt mc-forum skulle frågan vara vad straffet är för att åka 5. Man får tydligen inte vara fler än 4 och ändå ser man många som är 5 samt barn under 7 år behöver inte hjälm. Dags att göra uppror mot förtrycket vi lever under.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var reportage på Rapport ikväll om folk som inte fattar att man inte får åka två på en elsparkcykel.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tycker ändå vi har hyffsat sunda lagar i Sverige gällande skjuts, förutom den som diskuteras i denna tråden. Jag förstår inte varför en sextonåring som gjort samma teoriprov, manöverprov och körprov i trafik inte ska kunna skjutsa. Dagen man fyller arton är det ok. Vansinne.

Övriga regler för mc och moppe klass I skjuts är bra. Bara att skjutsa på om fordonet är godkänt. på moppe klass II är det också fina regler: https://ntf.se/fragor-och-svar/mopeder/moped-klass-1/skjutsa-barn-pa-moped/
”För moped klass II är det samma lagkrav som för cykel, dvs.
Det är tillåtet att skjutsa om det finns avsedd plats. I annat fall gäller:
1. Mopeden måste ha lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.
2. Man får skjutsa ett barn under tio år.
3. Man får skjutsa två barn under sex år om den som kör fordonet har fyllt arton år.
4. Vid skjutsning på moped klass II måste den som fyllt sju år använda skyddshjälm. Passagerare som inte fyllt sju år får använda annat lämpligt huvudskydd.”

Min son är tre år och kör sin egna ninja. Den dagen han vågar åka med pappa så får han göra det. Oavsett om det skulle vara imorgon. Gäller bara att köra lugnt och fint, som man alltid gör med passagerare. 448380FA-79EE-4EE4-99BE-B8754883F2B6.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tycker ändå vi har hyffsat sunda lagar i Sverige gällande skjuts, förutom den som diskuteras i denna tråden. Jag förstår inte varför en sextonåring som gjort samma teoriprov, manöverprov och körprov i trafik inte ska kunna skjutsa. Dagen man fyller arton är det ok. Vansinne.

Övriga regler för mc och moppe klass I skjuts är bra. Bara att skjutsa på om fordonet är godkänt. på moppe klass II är det också fina regler: https://ntf.se/fragor-och-svar/mopeder/moped-klass-1/skjutsa-barn-pa-moped/
”För moped klass II är det samma lagkrav som för cykel, dvs.
Det är tillåtet att skjutsa om det finns avsedd plats. I annat fall gäller:
1. Mopeden måste ha lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.
2. Man får skjutsa ett barn under tio år.
3. Man får skjutsa två barn under sex år om den som kör fordonet har fyllt arton år.
4. Vid skjutsning på moped klass II måste den som fyllt sju år använda skyddshjälm. Passagerare som inte fyllt sju år får använda annat lämpligt huvudskydd.”

Min son är tre år och kör sin egna ninja. Den dagen han vågar åka med pappa så får han göra det. Oavsett om det skulle vara imorgon. Gäller bara att köra lugnt och fint, som man alltid gör med passagerare. View attachment 462625
Din grabb är klar för pw50! Min grabb var 3,5 och körde pw50 innan han cyklade?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top