Tyst Hjälm - AirPods pro!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ljudvågor är energi. Brusreducering skickar ljudvågor (energi) "åt motsatt håll", eller hur man ska förklara, som gör att energin tar ut varandra innan det når trumhinnan. Alltså är det inte bara en maskering :)

En video som visar hur det funkar (ca 4:30):

verkar dock inte funka för att förebygga hörselskador.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Är det där nåt som finns att köpa?
Ja, den heter nog windjammer som det stod i inlägget innan mitt.
Kolla amazon eller liknande. Kan kolla ikväll när jag kommer hem om företagsnamn.
Kom från England. Tillsammans med paketet i postlådan låg ett brev från tullen om avgifter.
Och om jag inte betalat innan ett visst datum så skulle de skicka tillbaka paketet..
Men de har inte hämtat det än iallafall haha!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

verkar dock inte funka för att förebygga hörselskador.
Berätta gärna mer..?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
S
Då och då dyker det upp trådar vilken den tystaste hjälmen är, efter att ha nördat in lite på området visar det sig att det inte skiljer så många decibel från bra hjälmar till de som anses vara tystast, i varje fall inte i närheten av så tyst hjälm jag vill ha... än värre var ju att jag sökte en ny Adventurehjälm.

En viss dämpning får man ju om man har In-ear hörlurar vilket jag kört med de senaste 10 åren, innan det hade jag inbyggda Koss On-ear i hjälmen men de gjorde ingen skillnad alls beträffande dämpning av brus, de ända de tillförde irritation då ljudet var lågt och dåligt....

Många kör ju med öronproppar och då har man ju ändå tagit ställning gällande säkerheten, jag säger inget då jag själv är beredd att offra viss uppmärksamhet i trafiken mot att slippa käka Ipren för huvudvärken när jag kommer fram.... eller kunna höra vad barnbarnen säger till mig på ålderns höst.....

Rent krasst tycker man faktiskt att Hjälmtillverkare borde kunna göra tystare hjälmar, om man ser på materialet i på Plextor hörselkåpor är det ju inga NASA-material och de gör ju jobbet lysande med att dämpa oljud, men när man väger in att man skall kunna dra av och på hjälmen utan att öronen sitter kvar i hjälmen kanske tunna kåpor inte är vägen att gå....

Då "tysta hjälmar Nörderiet" lagt sig ovan riktade jag nördintresset mot hörlurar med aktiv brusreducering istället, har ju använt detta flera år på kontorsjobbet och det är ju fantastiskt vilken skillnad de gör.

Efter att ha sonderat marknaden på SMÅ hörlurar med aktiv brusreducering var valet tämligen enkelt.
När det gäller aktiv brusreducering finns det ju 2-3 märken som har riktigt bra brusreducering, de hannar alltid i topp och en av dessa är Apples Airpods pro. Väger man sedan in storleken finns det ingen kokurans alls, brusreduceringen i förhållande till sin lilla storlek gör dem faktiskt till enda alternativet i hjälmen.

Högst personligen tycker jag allt med Apples prylar är skit utom just det grafiska gränssnittet i telefonerna (har tyvärr fyra sådana telefoner i familjen)
MEN när det gäller Airpods pro måste jag bara säga herre gud vilken fullträff!!!!!! :yopartyStörsta som hänt hojar sen ....sen.....sen hjulet?

Brusreduceringen klipper minst 50 % av oljudet, pratar då om irriterande vindbrus och turbulens som blir i fartvinden
Har precis kommit hem från en 200mil MC resa genom vårt vackra land och jag säger bara Airpods pro är en Gamechanger!!!!

Debatten om tystast hjälm är ju död efter att ha upplevt skillnaden med dessa aktiva öronpluggar, faktum är att jag inte märkt någon nackdel alls på sittandes hojen trots tokvarvningar på motorväg eller mil av grusvägar och damm. Faktum är att det är sköna att ha i hjälmen och det känns inte instängda som passiva lurar gör då "podisana" tydligen har kanaler för tryckutjämning igenom lurarna.

Och varför skriver jag här och predikar......
Jo för jag hittar knappt något alls på webben om Airpods pro och MC åkning, inte en tråd i ämnet, varken på Sporthoj eller något forum, inte ett test, endast något enstaka klipp på tuben vilket är otroligt med tanke på vilken skillnad de gör!
Vill bara lämna av ett tips i all välmening, speciellt för er som har lång resa framför er!


Tillägg:
Jo just det, Airpods pro fungerar utmärkt med Android, visst blir man lite begränsad gällande arkivering/växling mellan de två olika aktiva brusreduceringslägena som jag då får välja genom att hålla på en knapp på luren innan krukan åker på. men i mitt fall kör jag med full reducering så det har faktiskt inte varit något större problem, ända gången jag ville växla till transparent mode är ju när man stannar till och slänger några ord med kompisen på hojen bredvid. Har man en Apple telefon styr man ju detta i telefonen eller med hjälp av röststyrningen Siri......något jag då inte kunnat testa.

För att styra Spotify smidigt (riktiga knappar) köpte jag en rund liten Bluetooth fjärrkontroll, en helt lysande kina pryl för någon hundralapp, rattfästet passade på styret som en smäck. Det finns numera vattentäta och knappbatteriet håller tydligen 2 år.

Samtal i fart gick också över förväntan, kunde ivf ha ett samtal med dottern min i 90 knyck och det var ett klart lyft mot tidigare lösningar.

Nu då till baksidan av myntet:
-Är det lagligt i Sverige? Diskussioner i staterna gör gällande att de kan vara olagliga där.....
-Sen undrar man ju lite om det kommer rinna ur hjärnmos ur öronen om de trycks in vid en kollision....
Så vad har du för hjälm som du lyckas klämma på med poddarna i öronen utan att dom åker ur eller river av öronen när du tar av dig hjälmen?

Oskönt för mig verkligen, testa precis. Ingen skön upplevelse vid på/av med hjälmen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

verkar dock inte funka för att förebygga hörselskador.
Nu har jag läst din länk och det visste jag inte om. Får läsa på lite mer om vad för teknik som faktiskt används i tex airpods...
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Happy ears öronproppar tar bort brus men släpper igenom lite annat ljud, så att man kan lyssna på på musik eller annat via intercom
/BT lurar i hjälmen. Funkar kanon.
Jag köpte Happy Ears efter tips i tråden. Otroligt tyst och bra! Stor skillnad mot vanliga engångsproppar.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Så vad har du för hjälm som du lyckas klämma på med poddarna i öronen utan att dom åker ur eller river av öronen när du tar av dig hjälmen?

Jag har en ny Airoh Commander Adventurehjälm och en gammal trotjänare Shoei XR1100, båda fungerar kanon för mig med Airpods.

Visst, ska man köpa "poddar" i krukan är det ju kanske läge att prova först, med fördel kanske välja en hjälm som har tagit höjd för intercom/högtalare som Shoei har. Att ta av och på funkar fint för mig även om detta troligen är det jobbigaste momentet för oss med pluggar i örat.

För att förtydliga inlägg tidigare i tråden så har inget emot varken öronproppar eller hörselkåpor, speciellt om de senare nu gått att få in i en hjälm.
Men vill man både dämpa buller och lyssna på musik blir det ju knivigare. De passiva In-ear lurar jag testat tidigare har helt enkelt dämpat ljudet för dåligt, till det en massa kablar och skit som drar ut pluggarna när man vrider på skallen.
Trådlösa In-ear är ju då kanon, att sen komma till insikt med vilken fantastisk skillnad det blev med aktiv brusreducering i hjälmen var ju lite av en käftsmäll, bara ren musik och hojens V-twinmuller som hörs lågt i bakgrunden, skulle faktiskt förvåna mig om inte någon form av Av/På/ställbar ANC kommer inbyggt i framtidens hjälmar......

Bild på fjärrkontrollen jag har på styret för att enkelt kunna styra spotify, finns på 24.se eller Wish, funkar super men köper nog en vattentät modell nästa gång....
 

Bifogat

  • 20210721_231554.jpg
    20210721_231554.jpg
    1.4 MB · Visningar: 15

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om man står upp och kör låter det avsevärt mindre än om man sitter ner :näsblod
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag körde med den fjärrkontrollen också ett tag men tröttnade på att byta batteri en gång i veckan. Skaffade en laddbar variant istället som tyvärr var lite klumpigare att montera på styret
 

BMWboxer

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2021
Ort
stockholm
Hoj
BMW R90S - 74, CB300R - 18
Skulle gärna testa men fattar som många andra inte hur man får av/på hjälmen med airpodsen på plats i öronen. Glenn K, du verkar ha två integralhjälmar som inte är öppningsbara, sitter hjälmarna tight?, har du nåt trick?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Måste ha en hjälm med totalt fel storlek om jag skulle kunna få på mig hjälmen med några slags "in ear" lurar. Nästan så att det är svårt med vanliga öronproppar om jag inte fått in dem tillräckligt. (Smala örongångar, och jo, har en SHOEI med gott om plats vid öronen när den väl är på). Ingen som har något bättre förslag med aktiv brusreducering som är anpassat för hjälmbruk och mc-körning? Tycker det är en fantastisk teknik som jag gärna skulle vilja testa.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, den heter nog windjammer som det stod i inlägget innan mitt.
Kolla amazon eller liknande. Kan kolla ikväll när jag kommer hem om företagsnamn.
Kom från England. Tillsammans med paketet i postlådan låg ett brev från tullen om avgifter.
Och om jag inte betalat innan ett visst datum så skulle de skicka tillbaka paketet..
Men de har inte hämtat det än iallafall haha!
Windjammer:D Väcker gamla minnen till liv! En sådan tyckte man inte om när man läste gamla MC-nytt från 70-talet och drömde om en 125:a i början på 80-talet:). Ni får googla det.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag får klaustrofobifeelings men dom sägs vara väldigt tysta pga. den lite udda konstruktionen.
Hur skulle den konstruktionen på något vis bli tystare? Och skulle inte få in några "in ear" lurar där heller!
Shoei med "whisper kit" har jag god erfarenhet av, skulle inte hjälpa att bli av med remmen under hakan. Den behåller jag gärna.
 

Zeromannen

Guest
Hur skulle den konstruktionen på något vis bli tystare? Och skulle inte få in några "in ear" lurar där heller!
Shoei med "whisper kit" har jag god erfarenhet av, skulle inte hjälpa att bli av med remmen under hakan. Den behåller jag gärna.
Det var nån tråd på facebook jag läste. Det är ju allmänt känt att turbulensen runt halsen skapar det mesta vindbruset i en hjälm. Hela iden med denna hjälmen är ju att den sluter tätt runt halsen för att slippa hakspännet.
 

BMWboxer

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2021
Ort
stockholm
Hoj
BMW R90S - 74, CB300R - 18
Körde förra säsongen med airpods pro 2 under hjälmen, helt underbart! Det krävs en mössa under för att hålla podsen på plats och så får man öva på att ta av och på hjälmen (jag har en integralhjälm som sitter som den ska och har fått det att funka Skar bort lite tyg vid öronen som nog var till för att hålla i intercom) men jvlr vad tyst det blir (pro 2 har väldigt mycket bättre brusreducering än första gen) Som bonus så kan man förstås stänga av och sätta på ljuddämpningen utan att ta av hjälmen, sjukt smidigt, och det är klart bekvämare än proppar som måste vara i örongången för att dämpa ordentligt, airpodsen tätar bara mot hörselgångens öppning. Om det kommer ett sms så läser siri upp det med mild röst och om man kör långsamt så kan man ta samtal. Har faktiskt revolutionerat mitt mc-åkande.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top