Ducati Scrambler 2021

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Verkar som om Ducati rensat lite bland scrambler-modellerna? Voine, voine! Kostar det, så smakar det, får man tro: Mastiga 161 900 SEK för 1100 Sport Pro, även om specen listade lull-lull de luxe. Aja, vid hot om långvarigt syrabad, annars, får jag väl nöja mig med Nightshift för väsentligt beskedligare 115 900 SEK...

1100 Sport Pro
1621796676358.png

1621796711500.png



Nightshift
1621796791629.png

1621796825171.png
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag köpte min Scrambler 1100 Sport 2018 mest av en chock att man kunde få den så billigt. Den var begagnad, förstås.
Hade helst velat ha lite mer knuff mitt i registret och tre cm högre sadel, men man kan inte få allt, sägs det.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag köpte min Scrambler 1100 Sport 2018 mest av en chock att man kunde få den så billigt. Den var begagnad, förstås.
Hade helst velat ha lite mer knuff mitt i registret och tre cm högre sadel, men man kan inte få allt, sägs det.
Jo, tror mig förstått att herr Mäkinen är redigt nöjd med Duccen, så några snaskiga, excentriska italienska egenheter är väl inte att rapportera, antar jag?



Snaskigt, var dock 1100 Sport Pro's pris i Självspäkarrike nr 1, den sista sovjetrepubliken, d v s Norge: 211 500 NOK. Väl magstarkt, även för norrmän?

Nåväl, lite fler bilder på Nightshift att vila ögonen på. Medan jag gottar mig åt att det norska priset faktiskt är 154 000. Tokbilligt.

1621882762338.png
1621882944606.png


1621882979932.png
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jo, tror mig förstått att herr Mäkinen är redigt nöjd med Duccen, så några snaskiga, excentriska italienska egenheter är väl inte att rapportera, antar jag?
Antagligen kör jag för lite för att något ska krångla. Har inte hunnit mer än drygt 200 mil sen i juli.
Egentligen ville jag ha en Multistrada 950s, men jag är för fåfäng.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det tråkiga med Ducati nu för tiden är att de inte krånglar särskilt mycket.
Jag skulle gärna haft en 1100 Scrambler också, bara för att jag tycker de är snygga och den mindre är för liten för mina 195cm. Annars är nog Nightshift bland de snyggaste på länge.
Nu är jag ju Öhlinsfetishist så det är väl guldblinget som saknas :cool:
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nighshift var ju ruskigt go. Uppenbart att de har segmenterat om sig lite grann med tanke på det nya totalt själlösa Monstret, och "ersätter" M1200 med Scramblern 1100. Allt för att inte kannibalisera på typ V4 SF vs M1200.

Men oavsett, så var det bättre förr!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag var ivrig att provköra den här Ducatin hösten förra året, så jag åkte till Desmo Center i upplands väsby. Jag är ju nybörjare på hoj så jag kanske inte är den mest lämpliga återberättaren, det jag kan säga är att hojen låter, har kraft och bra ax. Kommer ihåg när jag la i ettans växel och skulle rulla ut på vägen, det kändes som om hjulen var typ sexkantiga, men när tvåan och trean kom i så kändes det mjukare. Varför är ettan så pass grov? Eller har det med kopplingen att göra, typ racingkoppling?

Men vilket ljud! Kommer ihåg att jag rullade in på nån slags bondgård eller 4H-gård, fasen vad getterna glodde. Jag skämdes för ljudnivån, nästan som att "här kommer bomben som gör er alla döva! hahaha". Det small alltså om avgasröret, som en trummis som druckit för mycket kaffe.

IMG_8322.JPG

.. kollar mina bilder, och jag hittar ingen reg-skylt. Hade hojen inget reg!?

IMG_8321.JPG

IMG_8319.JPG

Jag körde oreggat?!
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag var ivrig att provköra den här Ducatin hösten förra året, så jag åkte till Desmo Center i upplands väsby. Jag är ju nybörjare på hoj så jag kanske inte är den mest lämpliga återberättaren, det jag kan säga är att hojen låter, har kraft och bra ax. Kommer ihåg när jag la i ettans växel och skulle rulla ut på vägen, det kändes som om hjulen var typ sexkantiga, men när tvåan och trean kom i så kändes det mjukare. Varför är ettan så pass grov? Eller har det med kopplingen att göra, typ racingkoppling?

Men vilket ljud! Kommer ihåg att jag rullade in på nån slags bondgård eller 4H-gård, fasen vad getterna glodde. Jag skämdes för ljudnivån, nästan som att "här kommer bomben som gör er alla döva! hahaha". Det small alltså om avgasröret, som en trummis som druckit för mycket kaffe.

View attachment 461118

.. kollar mina bilder, och jag hittar ingen reg-skylt. Hade hojen inget reg!?

View attachment 461119

View attachment 461120

Jag körde oreggat?!


Drevningen, gissar jag. Ju mindre effekt, dessto knepigare drevning. En liten gnutta offroad-pretentioner gör väl inte saken bättre, heller. Brukar kännas skapligt rått på ettan...


Abbah, förra veckan testade jag förresten för första gången - liksom bara just like that - den där Fantic Caballeron. Steker väl grundligt allt och alla på catwalken, men valfri Ducce-scrambler känns som ett bättre, och rent av klokare, val... (Nä, de orden såg jag inte riktigt komma. Från mig! Och meddelandet kommer därför automagiskt raderas inom 10 sekunder *mission impossible-intro*)

1622061753964.png
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag var ivrig att provköra den här Ducatin hösten förra året, så jag åkte till Desmo Center i upplands väsby. Jag är ju nybörjare på hoj så jag kanske inte är den mest lämpliga återberättaren, det jag kan säga är att hojen låter, har kraft och bra ax. Kommer ihåg när jag la i ettans växel och skulle rulla ut på vägen, det kändes som om hjulen var typ sexkantiga, men när tvåan och trean kom i så kändes det mjukare. Varför är ettan så pass grov? Eller har det med kopplingen att göra, typ racingkoppling?

Men vilket ljud! Kommer ihåg att jag rullade in på nån slags bondgård eller 4H-gård, fasen vad getterna glodde. Jag skämdes för ljudnivån, nästan som att "här kommer bomben som gör er alla döva! hahaha". Det small alltså om avgasröret, som en trummis som druckit för mycket kaffe.

View attachment 461118

.. kollar mina bilder, och jag hittar ingen reg-skylt. Hade hojen inget reg!?

View attachment 461119

View attachment 461120

Jag körde oreggat?!

Drevade så det blir extremt låga varv på ettan i de krypfarter man behöver köra i stan tex. Gamla 916 var ju katastrof, kunde hugga till ordentlig så man såg onödigt obegåvad ut. På min lilla Monster så har jag kastat på ett kugg mindre fram, lugnar mer den ordentligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag testade Fantic på Start2ride för snart två år sen och den var storleksmässigt anpassad till Snövits kompisar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"..den var storleksmässigt anpassad till Snövits kompisar." - Menar du att den var liten? Jag är väl 183 cm lång, och jag är väldigt angelägen att få prova Caballeron i sommar. Det är en hoj jag gärna vill ha, tror jag.

Dampkid, hos vem testade du Caballeron?

Såg att SWM har nåt liknande. Varför har den inte kommit till sverige?

SWM0801-Verde-Oliva-sella-marrone-e1618482293487.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
"..den var storleksmässigt anpassad till Snövits kompisar." - Menar du att den var liten? Jag är väl 183 cm lång, och jag är väldigt angelägen att få prova Caballeron i sommar. Det är en hoj jag gärna vill ha, tror jag.
Jag upplevde den som liten och spinkig. Det är inte jag.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag testade Fantic på Start2ride för snart två år sen och den var storleksmässigt anpassad till Snövits kompisar.
Those guys...?

1622153916161.png
1622153952731.png

Men, du har rätt - Caballeron ÄR liten. Inte direkt storleken som fick mig att backa, dock: kinesmotorn kändes ungefär lika spännande som min rakapparat...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Dampkid, hos vem testade du Caballeron?

Såg att SWM har nåt liknande. Varför har den inte kommit till sverige?

View attachment 461136


En ren tillfällighet. En bekants, bekants, bekant ägde den...
Men är man ruskigt sugen på en ny, flott scrambler, och har lite tålamod, kanske man ska avvakta lite och se vad Royal Enfield skruvat ihop på Continental GT-stommen. Jag tycker de gjort en del grejer bang on target på sistone...

1622154235612.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag var ivrig att provköra den här Ducatin hösten förra året, så jag åkte till Desmo Center i upplands väsby. Jag är ju nybörjare på hoj så jag kanske inte är den mest lämpliga återberättaren, det jag kan säga är att hojen låter, har kraft och bra ax. Kommer ihåg när jag la i ettans växel och skulle rulla ut på vägen, det kändes som om hjulen var typ sexkantiga, men när tvåan och trean kom i så kändes det mjukare. Varför är ettan så pass grov? Eller har det med kopplingen att göra, typ racingkoppling?

Men vilket ljud! Kommer ihåg att jag rullade in på nån slags bondgård eller 4H-gård, fasen vad getterna glodde. Jag skämdes för ljudnivån, nästan som att "här kommer bomben som gör er alla döva! hahaha". Det small alltså om avgasröret, som en trummis som druckit för mycket kaffe.

View attachment 461118

.. kollar mina bilder, och jag hittar ingen reg-skylt. Hade hojen inget reg!?

View attachment 461119

View attachment 461120

Jag körde oreggat?!
Skylten har väl scramblat loss. :hihi
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Caballeron kostar typ 80kkr, Ducatins Scrambler kostar bara lite mer. Det står alltså mellan dessa två hojar.

Saker jag ältar;

1. Caballeron har kinesmotor. Ducatin har egen motor? Eller också kina?
2. Ducatin har konstig ventlimekanik i motorn. Betyder det problem?
3. Ducatin har större och kraftigare motor än Caballeron (450 mot 800 cc)
4. Reservdelar till respektive hoj? Tillgång? Priser? .. osv.
5. Caballeron är några kilo lättare än Ducatin (torr 150 mot 170 kg)
6. Båda har mycket lik hjulbas, således liknande svängegenskaper?
7. Caballeron är vätskekyld, Ducatin luftkyld (är det möjligt??)
8. Sitthöjd Caballero 840, Ducati 790 mm.

Jag har ju lite långa ben, så Caballeron ligger bättre under mig så att säga.

... så jag vet inte, är bränsleförbrukning och servicekostnader, däcktillgång, något mer jag bör tänka på? Eventuellt utsläppskaraktär för eventuellt framtida puckobeslut av politiker? Eller är det motorstorleken som blir avgörande, kanske kines-motor mot italiensk-motor? Båda hojar är ju italienare, dom har liknande profiler i utseende men Ducatin ger ett massivare intryck.

Måste jag köpa båda!

Sen tittar jag även lite på Yamahas XSR700, men den får mig att tänka på en liten mula som ätit för mycket morötter och fått gas i magen, typ 'hängig mage'. Så den går nog bort för mig.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med tanke på dina frågor antar jag att du inte ska skruva så mycket själv till att börja med.
Då spelar det ju ingen roll om det är desmodromiska ventiler eller inte. Systemet har funnits sedan tidigt 1900-tal i både bilar och mc så det är inte konstigt, bara ovanligt.
Ducatis 2-ventil luftkylda motor är pålitlig och tålig. Att jämföra med en kinamotor är snudd på förolämpning.
Reservdelar till Ducati finns i överflöd, både original och eftermarknads.
Beträffande vägegenskaper så är Scramblern troligen stabilare, m t p styrlager, svinglager mm.

Så det är klart du ska köpa kinamoppen :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Angående höjden så varierar det mellan olika varianter av Scrambler.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top