Ducati Scrambler 2021

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Abbah, förra veckan testade jag förresten för första gången - liksom bara just like that - den där Fantic Caballeron. Steker väl grundligt allt och alla på catwalken, men valfri Ducce-scrambler känns som ett bättre, och rent av klokare, val... (Nä, de orden såg jag inte riktigt komma. Från mig! Och meddelandet kommer därför automagiskt raderas inom 10 sekunder *mission impossible-intro*)

View attachment 461131
Lite av intresse, har hört mycket olika om caballero, många youtubare hyllar den, men tillika har vissa påstått att den är allt för liten.

Att den känns liten och lätt/kompakt känns ju som vad man är ute efter på den hojen, men är den trång om man är lång?
Känns den byggd för att haverera?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Enda ducce scramblern jag skulle köpa är nog desert sled. De andra ser jag inte fördelen över att köpa en monster. S2R, helst.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Enda ducce scramblern jag skulle köpa är nog desert sled. De andra ser jag inte fördelen över att köpa en monster. S2R, helst.
En S2R 1000 då om man hittar en. Men då är man i Scrambler 1100-regionen.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Lite av intresse, har hört mycket olika om caballero, många youtubare hyllar den, men tillika har vissa påstått att den är allt för liten.

Att den känns liten och lätt/kompakt känns ju som vad man är ute efter på den hojen, men är den trång om man är lång?
Känns den byggd för att haverera?

Nej, inte trång, i meningen, typ, Honda Grom, eller ens min egen MT-03. Tvärtom, jag tyckte den var överraskande bekväm, med gott om plats att skifta körställning. Vilka genvägar, annat än motorn, italienarna valt att ta, vågar jag inte gissa. Skulle behövt ta ut den i skogen och piska den rejält för att få någon uppfattning om eventuella framtida haverier...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Caballeron kostar typ 80kkr, Ducatins Scrambler kostar bara lite mer. Det står alltså mellan dessa två hojar.

Saker jag ältar;

1. Caballeron har kinesmotor. Ducatin har egen motor? Eller också kina?
2. Ducatin har konstig ventlimekanik i motorn. Betyder det problem?
3. Ducatin har större och kraftigare motor än Caballeron (450 mot 800 cc)
4. Reservdelar till respektive hoj? Tillgång? Priser? .. osv.
5. Caballeron är några kilo lättare än Ducatin (torr 150 mot 170 kg)
6. Båda har mycket lik hjulbas, således liknande svängegenskaper?
7. Caballeron är vätskekyld, Ducatin luftkyld (är det möjligt??)
8. Sitthöjd Caballero 840, Ducati 790 mm.

Jag har ju lite långa ben, så Caballeron ligger bättre under mig så att säga.

... så jag vet inte, är bränsleförbrukning och servicekostnader, däcktillgång, något mer jag bör tänka på? Eventuellt utsläppskaraktär för eventuellt framtida puckobeslut av politiker? Eller är det motorstorleken som blir avgörande, kanske kines-motor mot italiensk-motor? Båda hojar är ju italienare, dom har liknande profiler i utseende men Ducatin ger ett massivare intryck.

Måste jag köpa båda!

Sen tittar jag även lite på Yamahas XSR700, men den får mig att tänka på en liten mula som ätit för mycket morötter och fått gas i magen, typ 'hängig mage'. Så den går nog bort för mig.

Pja, Husqvarnas 401 Svartpilen är väl att betrakta som en modern scrambler, också. Lätt, smidig och hyfsat med pulver, även om designfolkets överdrivna kärlek till att bygga med fyrkantiga Legoklossar inte är min tekopp...

1622922185901.png
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Enda ducce scramblern jag skulle köpa är nog desert sled. De andra ser jag inte fördelen över att köpa en monster. S2R, helst.
Jag provade Desert Sled eftersom den såg rätt ut, men jag tyckte motorn var tråkig. Satte mig på en 1100 Sport och kände mig mer hemma.
Monster tycker jag ser konstiga ut även om de inte är lika fula som exempelvis Paso.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja, jag ser att Desert Sled har lite högre sitthöjd.

En sak till jag noterar mellan hojarna är att Ducati har längre säte-till-styre (höjdmässigt) marginal, vilket gör att man kan sitta mer upprätt på en Ducati. Om det nu spelar nån roll med den lilla marginalen.

"Satte mig på en 1100 Sport och kände mig mer hemma"
- Jag har aldrig suttit på en 1100 sport, men spontant gissar jag på att jag inte skulle våga gasa på särskillt mycket.

Låt oss ta en liten blick över profilen av hojarna. Stark feng-shui hos samtliga, jag gillar dock hur Caballeron dragit avgasröret högre upp. Samt har caballeron större hjul, Ducati har för små enligt min smak. Och så får vi inte glömma att cabbalero har 450cc, ducati 800cc.
Compare 500.jpg

Ducati Classic.jpg
Ducati -Desert Sled.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
DampKid, hur lång är du? Och ungefär din vikt?

Jag är ca 183 lång, och vikten strax över 100 måste jag tyvärr gissa på. Har inte vägt mig på några år. Jag gillar din beskrivning av Caballeron, och känner att jag nu bara måste testa den, snart!

Sedan, Huskvarnas 401 ... pilen, nej tack. Inte heller deras överinnovativa 701. Får vibbar typ överexklusiva fordon med reservdelar som kostar mer än hojen är värd. Tänk om jag vil ha en ny tank!? Tanklocket på bakskärmen på 701 fick mig att se rött. Tanken ska sitta mellan benen! Både KTM och Huskvarna är över-engineerade hojar som inte följer begreppen hur en hoj ska byggas, ungefär som Picasso började med kubism. När man behärskar allt, och har vridit och vänt på allt 'normalt', då börjar dom farliga experimenten.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Scrambler 1100 har angivit 86hk.
Det är ingen herrejösseseffekt utan rätt lagom för all normalkörning.
Det räcker dessutom till ett par bandagar i de inte supersnabba grupperna.
Min SSie ligger i samma nivå och har ännu inte gett mig fartränder i skinnstället p g a motoreffekten.
Eftersom du har körkort så vet du ju att det sitter en grej på höger sida på styret som går att vrida fram och tillbaka, det är ju typ en volymkontroll :).
I min trånga värld är för lite effekt värre än för mycket för volymkontrollen går sällan till 11.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För mig som inte är ute efter att köra helt ute i terrängen eller är racerpilot är styrkan i 1100:an något som gör den mer lättkörd än 800.
Kraften levereras snällt och det är lätt att portionera ut lagom mycket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top