Uppsamlingskärl för bensin och vatten på banhoj

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Håller på och bygger om min Triumph Daytona 675 2006 till banhoj och har endast en grej kvar för att uppfylla reglementet. Det är alltså uppsamlingskärl för bensin och vatten.

Detta står om flaskorna på grevens mc-delar:

"Enligt tävlingsreglementet* måste du ha flaskor som samlar upp vätskor (bensin och vatten) när du går omkull med din motorcykel på en roadracingbana. Nu har vi äntligen hittat en flaska som passar de mått som krävs. Tänk på att du ska ha 2 stycken flaskor, en för varje typ av vätska."

Jag har hört att om man har kvar originalkärlet för kylarvätska så behöver man inte en flaska. Det är alltså det som en flaska annars byter ut. Stämmer detta? Nästa fråga är om man behöver ha en separat flaska till bensin och gärna lite instruktion på var den ska sitta och vilken slang som går till den i så fall.
 

Bifogat

  • 160463656_859454134897320_1255099216186764920_n.jpg
    160463656_859454134897320_1255099216186764920_n.jpg
    539.4 KB · Visningar: 48
Ska du tävla, så att hojen måste uppfylla reglementet? Eller bara köra bandagar? Isf är det ganska mycket mer jobb på din hoj om den ska vara enligt reglementet ☝️
 
Ska du tävla, så att hojen måste uppfylla reglementet? Eller bara köra bandagar? Isf är det ganska mycket mer jobb på din hoj om den ska vara enligt reglementet ☝️
Det är steg 6 med SMC som gäller. Bilden är från inpassning av kåporna och bara med för skojs skull.
 
Behållare till bensin gäller väl bara förgasarhojar? Eller är det avluftningen från tanken? Längesedan jag tog licens eller läste reglementet.. ☹️
 
Behållare till bensin gäller väl bara förgasarhojar? Eller är det avluftningen från tanken? Längesedan jag tog licens eller läste reglementet.. ☹️
Kopierar text rakt av från grevens mc-delar där det står om behållarna:

Enligt tävlingsreglementet* måste du ha flaskor som samlar upp vätskor (bensin och vatten) när du går omkull med din motorcykel på en roadracingbana. Nu har vi äntligen hittat en flaska som passar de mått som krävs. Tänk på att du ska ha 2 stycken flaskor, en för varje typ av vätska.

  • 250 ml
  • 16,5 x 5 cm
* Punkt 3.1.11 - Bränsletank '... Bränsleuppsamlare, avsedd att uppsamla bränslespill från luftningsanordningar mm är obligatorisk. Minsta storlek på bränsleuppsamlare är 250 ml'.
Punkt 3.1.12 - Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska. '...En oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som kan evakueras ur motor och/eller transmission, är obligatorisk, liksom uppsamlingskärl för kylvätskta. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och kylvätska ska vara minst 0,5 liter.'

 
1 Jag har luskat ut att trots originalkärl för kylarvätska så ska det vara en flaska till. Antingen finns det en slang från originalkärlet eller från kylaren som kan gå till flaskan. Får kolla hur det ser ut på min hoj.

2 När det gäller bensin så är det avrinningsslangen som finns original som man kan fiska upp och leda till en flaska.

Bara att hitta rätt kylarslang och hitta en bra position för flaskorna alltså.
 
På de flesta racehojar blir det gott om plats över där strålkastare brukar sitta så det är vanligt att de två uppsamlingskärlen sitter där framme, typ på var sin sida air duct.
 
På de flesta racehojar blir det gott om plats över där strålkastare brukar sitta så det är vanligt att de två uppsamlingskärlen sitter där framme, typ på var sin sida air duct.
Tack för tipset. Jag är fortfarande osäker på om jag behöver både original expansionskärl för kylarvätskan och en flaska. Hittade nämligen en video där de tog bort originalkärlet och satte dit en flaska där strålkastaren annars sitter. Vet du vad som gäller?
 
Många racehojar har endast uppsamlingskärl och inget expansionskärl så det lär vara OK.
 
Många racehojar har endast uppsamlingskärl och inget expansionskärl så det lär vara OK.
Nu känner jag mig jobbig men jag tänker att jag kan ha kvar original då helt enkelt och bara lägga till en flaska för bensin?
 
Nu känner jag mig jobbig men jag tänker att jag kan ha kvar original då helt enkelt och bara lägga till en flaska för bensin?
Du måste oavsett se till att uppfylla reglementet ang slutet kärl. Ett standard expansionskärl brukar ha evakuering av överflödig kylvätska ut i en slang ner på marken, det är ju inte OK såklart.
 
Nu är jag nybörjare men som jag förstått det behövs det inte flera i de reglementen som gäller min SportHoj. Ingen har heller inte sagt något om flera. Skulle vara träligt om jag har fel när jag väl får ihop den och kommer iväg till träning.

15. Vents: Vents from crankcase, gearbox and fuel tank shall be equipped with suitable catch tank to prevent spillage.

2.14. * Oljeuppsamlare: Slang från vevhus/ växellådsventilation ska mynna i lämplig behållare. Minimikapacitet 0,5 liter.
 
Tack, då förstår jag. Måste ju få systemen slutna ja. Jag tror inte att min hoj har en slang från expansionskärlet för kylarvätskan ner på marken. Kan den slangen möjligtvis sitta i fram vid kylaren? Jag ska kika, annars låter jag helt enkelt det vara.

Det går ju två slangar från tanken ner på marken. En är för luftning och en för evakuering av bensin va? Där behöver ju den för evakuering fiskas upp och ledas till en flaska, antingen vid sidan av hojen eller där framlampan annars sitter.

Old Badger: antingen har man en vardera på 250ml för bensin respektive vatten, eller en enda för båda på 0,5 liter har jag fattat det som.
 
På min förra daytona drog jag slangen från expansionskärlets evakuering ner i en tom schampoflaska (tunnaste/smalaste flaskan jag hittade med rätt volym) som satt fast i sidostödfästet, och liksom hängde ner i båten.
Bensinen drog jag både avluftning och överfyllnadsskyddet till en petflaska som satt fast i kraschkåpans högra sida, ungefär sidan om kylaren.

Rätt eller fel, men den godkändes vid besiktning inför tävling.

Hur förra ägaren gjort på min nuvarande daytona har jag faktiskt inte tittat efter än:gnissla
 
Tack för svar! Klockrent. Men finns det alltså en slang från original expansionskärl för kylarvätskan? Ska snart till hojen och kika och fixa det här sista.
Japp, eller jag tror det var original. Fanns där när jag köpte hojen, så det var ingen slang jag behövde dra extra.
Slangarna från bensintanken drog jag nya, då jag tror original försvunnit under service av tidigare ägare.
 
Japp, eller jag tror det var original. Fanns där när jag köpte hojen, så det var ingen slang jag behövde dra extra.
Slangarna från bensintanken drog jag nya, då jag tror original försvunnit under service av tidigare ägare.
Okej. Var ett jäkla tjöt på mig men har jag ingen slang från original expansionskärl för kylarvätskan så låter jag helt enkelt det vara alltså. Också får jag försöka fiska upp de båda slangarna från tanken och dra till en flaska. Kanske fungerar bra till höger om kylaren som du skrev :)
 
Vad lackade du båten med? Snygg gul färg! :tummenupp
Det är faktiskt originalkåporna, med en hemmagjuten "båt" fastnitad i mellan.

Var verkligen lågbudget när jag skulle köra första racet :rock

Men jag håller med, snyggaste färgen.
Daytonan jag köpte nyligen är gatreggad, så tanken är lite att återställa den. Men originalkåpor och tank har av tidigare ägare lackerats från gult till svart svart :4skrika
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top