Hyfsat lätt offroad

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag bor lite lantligt och har mängder med grusvägar och skogsstigar runt omkring som jag börjar bli sugen på att utforska på någon enkel offroadcykel.

Grejen är att rådande WAF är låg så att köpa något nytt är nog uteslutet.

Vad jag söker är alltså en lätt motorcykel men inte nödvändigtvis i den klassen eftersom jag har obegränsad A behörighet. Därav måste den också vara laglig och LV reggad med regplåt. Jag är inte 15 längre... hehe

Jag kollar lite efter Yamaha DT125, Suzuki TS125R (det ska tydligen finnas en TS200R också som vore klockrent men verkar inte finnas i Sverige).

Fyrtakt kan vara intressant men då måste man upp lite i cylindervolym för allt under 350cc verkar så slött. Den nya Kawasaki 230 såg intressant ut tills jag kollade lite videos på Youtube om den. Det finns liksom ingen spets och händer inget även fall man varvar. Då är 2 takt mycket roligare.

De stora enstånkorna på 650 cc verkar för stora och tunga. Kunde man köpa Suzuki DR400 ny skulle jag finta frugan och köpa en men den säljs ju inte här.

Så jag emottager gärna råd om vad jag ska leta efter och vad jag ska akta mig för. Finns det nån konkurrent från Kawasaki mot DT125 och TS125 förresten? För i så fall är den intressant också.

Jag inser att frågeställningen är ganska bred men hoppas ändå kunna få lite hjälpsamma råd. Tack på förhand.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Har svarat i andra trådar med liknande frågeställning och jag tror att en WR250R är "da shit" om du pratar offroad, låg vikt och hyggligt effektuttag (nåja, allt är ju relativt).
Att den dessutom har långa serviceintervall är ju bara plus.
Kruxet är att hitta någon - det är tydligen en cykel som ägarna gärna behåller då det ytterst sällan dyker upp på begagnatmarknaden.

Mina 25 öre...
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle satsa på en 4-taktare... En Yamaha WR 250 är ett bra altenativ som sagts innan... Finns även Suzukis DRZ 400.. Även den svår å få tag i.. Varför dom är svåra är ju att fler som vill ha dom å dom som har dom vill dom inte göra sig av me..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ttr 600. Lika smidig som en 250 typ men med dubbla effekten.
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
WR250R glömde jag ju, den skulle ju funka om man kan hitta en. TTR600... Först trodde jag att du drev med mig men den verkar inte väga så hemskt mycket ändå. Det kanske kunde vara ett alternativ då.

Tack för tipsen! =)
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag har en Husqvarna WRE125 stående på min altan i Örebro. Besiktad och skattad. Fräscha däck har den också.
Jag köpte den åt min son när han tog A1-kort för sex år sedan men han körde aldrig med den utan han körde bara på sin CBR125.

när vi köpte den så fick den ny kolv och cylinder. Sedan har den gått ungefär 55 mil gissar jag. Mest till och från besiktning. I onsdags åkte jag till stan med den men det var nog årets sista tur.

Du får den för 5000.- om du inte krånglar utan bara hämtar den som den är.
Den går utmärkt att köra hem om du bor inom uthärdligt avstånd. Den är inte helt vibrationsfri.

[
 
Last edited:

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Oj det där lät skitintressant. En bra början på ett bågeliv om inte annat. Låt mig bara söka lite för jag har absolut noll koll på modellen. Återkommer!
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Den ser ju bra ut!

Det är taget. Jag har 15 mil (Nykvarn) så jag ska se hur jag löser transportfrågan. Kanske kan hyra nån skåpbil eller nåt. I värsta fall får man vara kreativ och hitta småvägar tillbaka. :)
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Den ser ju bra ut!

Det är taget. Jag har 15 mil (Nykvarn) så jag ska se hur jag löser transportfrågan. Kanske kan hyra nån skåpbil eller nåt. I värsta fall får man vara kreativ och hitta småvägar tillbaka. :)
15 mil på en vibrationsgenerator är överlevnadsbart...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
sautan är det ingen annan som har nå roligt att sälja? :p
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
5000 för Qvarnan är gattis... Bara köp...
Du kunde få lånat min Vito å hämta den, men imorgon ska jag använda den för att köra hoj i skogen..
Om de är intressat så hör av dig..
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag har hyrt en dyr skåpbil för att hämta skönheten. Det är tänkt att göras på söndag. Men JPT, är du ens i närheten?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top