KTM 790 Duke

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Hämta ut en 790 för någon veckan sedan, men såg att den vill servas så kolla genom den fina pärmen man fick med men hittar ingen servicebok, följer det inte med någon sådan till dessa eller?

Årlig service vill lokala handlaren ha 4600spänn för, känner ni någon i Göteborgsområdet som kan konkurrera med detta smått vansinniga pris? :lol

Jag betalade 2500:- för min årsservice på ett toppenställe i Katrineholm :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Akra-kopia-slipon beställt... :) köpte på mig värmehandtag också - beggade, men omonterade. Har redan hunnit byta bakdäck (efter 2/3 av säsongen). Hojen passar mig utmärkt för det jag använder den till. Saknar effekt ibland och kåpor, men å andra sidan är det en av de saker som gör att jag håller mig i skinnet (lite). Blir lätt huliganåka annars. Fick ju hojen till halva priset på en 890, så det är fint bara det.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kina-slipon av hög kvalitet. Märkligt hur snyggt och välarbetat det är och för bara en 700 spänn inkl frakt och moms mm. Låter riktigt bra och det verkar som om lambdasonden orkar reglera för det ökade luftflödet.
Värmehandtagen på plats och alla kraschpuckar och motorskydd, samt regskylthållare av mindre modell. Michelin Power GP baktill efter att redan kört slut på en baksula...
 

Bifogat

  • 790.jpg
    790.jpg
    799.2 KB · Visningar: 62

Mjorich

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag närmar mig sluttampen på MC-kortet. Har i princip bara MT-07-erfarenhet. Har kollat länge på 790 Duke (fick utesluta 890 pga premien som för tidig åttiotalist i innerstan var grotesk) - gillar allt med den (emotionellt).

Är ganska defensivt lagd mentalt och kommer inte köra över min förmåga. Det jag funderar på mest är om den blir stånkig och jävlig i stadstempo och om det i så fall finns lösning på det i form av t ex mappning? Någon som kan både KTM- och Yamahahojarna och kan jämföra lite?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag närmar mig sluttampen på MC-kortet. Har i princip bara MT-07-erfarenhet. Har kollat länge på 790 Duke (fick utesluta 890 pga premien som för tidig åttiotalist i innerstan var grotesk) - gillar allt med den (emotionellt).

Är ganska defensivt lagd mentalt och kommer inte köra över min förmåga. Det jag funderar på mest är om den blir stånkig och jävlig i stadstempo och om det i så fall finns lösning på det i form av t ex mappning? Någon som kan både KTM- och Yamahahojarna och kan jämföra lite?
Den har viss karaktär av supermoto och ska helst köras med ett mått av aggressivitet. Då kommer den bäst till sin rätt. Just i stan är det jobbigt att bara "fisa" fram och det blir ryck och ojämnt. Kan drevas ner och mappa om så den går fetare tex. Bäst är nog att provköra så fort det finns möjlighet...
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Hämtade ut en begagnad 790 duke precis innan midsommar. Strax över 500 mil på mätaren. Tog kortet på måndagen efter midsommar. yeepiee, skulle ut och köra massor i det vackra vädret. Men det ville inte hojen. I söndags skulle jag ut en sväng, skulle bara svänga förbi jobbet (ca 2 km) och fixa en grej. Efter att ha varit inne på jobbet i ca 3 minuter så hoppade jag på hojen och skulle starta. Då kom felmeddelande ”immobilizer antenna failure” och hojen startar inte. Fick hämta släpvagn och dra hem den. Har kollat alla säkringar, provat reservnyckeln, laddat batteriet, kopplat bort batteriet i flera timmar men inget hjälper.

är nycklarna chipade? Någon skrev på ett annat forum att immobilizer inte används på EU marknaden?

är det någon som känner igen det här problemet?
 

Bifogat

  • 5C1ACE17-26C6-4E42-B39F-C83FC5EBB44D.jpeg
    5C1ACE17-26C6-4E42-B39F-C83FC5EBB44D.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 21

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hämtade ut en begagnad 790 duke precis innan midsommar. Strax över 500 mil på mätaren. Tog kortet på måndagen efter midsommar. yeepiee, skulle ut och köra massor i det vackra vädret. Men det ville inte hojen. I söndags skulle jag ut en sväng, skulle bara svänga förbi jobbet (ca 2 km) och fixa en grej. Efter att ha varit inne på jobbet i ca 3 minuter så hoppade jag på hojen och skulle starta. Då kom felmeddelande ”immobilizer antenna failure” och hojen startar inte. Fick hämta släpvagn och dra hem den. Har kollat alla säkringar, provat reservnyckeln, laddat batteriet, kopplat bort batteriet i flera timmar men inget hjälper.

är nycklarna chipade? Någon skrev på ett annat forum att immobilizer inte används på EU marknaden?

är det någon som känner igen det här problemet?
Prova att ladda batteriet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Läser man andra fora om 790 är det antingen batteriet och/eller immobilizern man byter när detta händer. Om det är en battericell som är halvsnasig kan batteriet upplevas som fullt okej av dig men ge liiiite för låg spänning. Vad har du för polspänning över batteriet (utan att nyss ha laddat det) med avslagen motor?
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Läste något på engelskspråkiga forum om att själva hårdvaran (boxen) till immobilizern överhettar. Kontakta lokala KTM-handlaren och beskriv dina problem. Det går också att se om motorcykeln omfattas av någon återkallelse på KTMs hemsida. Under fliken ’Service’ anges motorcykelns VIN.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Läser man andra fora om 790 är det antingen batteriet och/eller immobilizern man byter när detta händer. Om det är en battericell som är halvsnasig kan batteriet upplevas som fullt okej av dig men ge liiiite för låg spänning. Vad har du för polspänning över batteriet (utan att nyss ha laddat det) med avslagen motor?
Jag hittar inget specifikt på andra forum om ”antenna” dom jag hittar har alla ”immobilizer failiure”. När det hände så mätte jag spänningen och den var 12,6 så det borde vara okej. Ska ut och prova med startkablar från ett bilbatteri för att vara helt säker på att det inte är batteriet.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Läste något på engelskspråkiga forum om att själva hårdvaran (boxen) till immobilizern överhettar. Kontakta lokala KTM-handlaren och beskriv dina problem. Det går också att se om motorcykeln omfattas av någon återkallelse på KTMs hemsida. Under fliken ’Service’ anges motorcykelns VIN.
Tack för tips, ska kolla det! Har pratat med northbike i Sundsvall där jag köpte hojen. Ska dit med imorgon. Jag hoppas att det går på deras 3 månaders garanti eftersom garantin från ktm har gått ut. Jag var mest nyfiken om någon annan har haft eller hört om samma problem och om det finns någon quick fix. Jag har 30 mil till Sundsvall, så var inte så peppad på den resan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tack för tips, ska kolla det! Har pratat med northbike i Sundsvall där jag köpte hojen. Ska dit med imorgon. Jag hoppas att det går på deras 3 månaders garanti eftersom garantin från ktm har gått ut. Jag var mest nyfiken om någon annan har haft eller hört om samma problem och om det finns någon quick fix. Jag har 30 mil till Sundsvall, så var inte så peppad på den resan.
Antennen är oftast en ring som sitter runt nyckelhålet och med kabel kopplat till elektroniken. Kabeln kan ha gått av eller glappar, så att elektroniken känner av att sensorn saknas. Det är den antennen som läser av och "pratar" med chippet som finns i nyckeln. Samma som på bilar... Ska göra det långt svårare att tjuvkoppla.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Med den sk "akra-mappningen" inlagd, går hojen jämnare och bättre genom hela registret nu. Det enda som är gjort, är ett väldigt öppet slipon (men K&N-filter och öppnare luftburk är på gång). Kan rekommenderas om man öppnat upp systemet lite.
 

Efraejm

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
ZX6-R
Då har man fått införskaffat sig en ny 790 då:) får hoppas man får sig ett par dagar med oki väder så man hinner köra nåt innan vintervilan.

Får väl göra den lite mer personligare med vintern också.
Singelkuts, blåtand och lite krimskrams är redan beställt.
20210922_113900.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Då har man fått införskaffat sig en ny 790 då:) får hoppas man får sig ett par dagar med oki väder så man hinner köra nåt innan vintervilan.

Får väl göra den lite mer personligare med vintern också.
Singelkuts, blåtand och lite krimskrams är redan beställt.

Trevligt! Det är en rackarns fin hoj att köra. Perfekt för småvägar och stadskörning (om man ligger på lite - det går inte att glida fram utan kräver attack).

Jag skaffade blåtand ganska nyligen i förhoppning att navigation skulle gå att få upp på skärmen, men det går inte på Duke, trots att den har samma skärm som en del andra modeller. Troligen programvara som är skillnaden. Men telefonsamtal kommer upp, så har man handsfree funkar det fint. Går också att lyssna på musik mm. För min del slog jag på GPS:ens högtalare med anvisningar och den pratar i hörlurarna. Finns ingen medföljande anvisning om hur man installerar blåtandsenheten, men jag hittad en tysk (har jag för mig) och en svensk film på YT som visade var. Kan gräva fram den om det är intressant...?
 

Efraejm

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
ZX6-R
Trevligt! Det är en rackarns fin hoj att köra. Perfekt för småvägar och stadskörning (om man ligger på lite - det går inte att glida fram utan kräver attack).

Jag skaffade blåtand ganska nyligen i förhoppning att navigation skulle gå att få upp på skärmen, men det går inte på Duke, trots att den har samma skärm som en del andra modeller. Troligen programvara som är skillnaden. Men telefonsamtal kommer upp, så har man handsfree funkar det fint. Går också att lyssna på musik mm. För min del slog jag på GPS:ens högtalare med anvisningar och den pratar i hörlurarna. Finns ingen medföljande anvisning om hur man installerar blåtandsenheten, men jag hittad en tysk (har jag för mig) och en svensk film på YT som visade var. Kan gräva fram den om det är intressant...?

Det var vänligt av dig.
Men företaget jag beställde hojen av hade redan installerat en blåtand enhet.
Så den slapp jag köpa.
Skall försöka komma upp i dom där 100 milen så jag kan få gjort första servicen under vintervilan.
Hade en fin helg så fått avverkat 50 mil så här långt.
Förbannat trevlig hoj på småvägarna som du skriver.
Hade en 690smr innan men denna är mycket smidigare och jämnare i motorn.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Halloj, har planerat en lång tripp till sommaren med ett gäng polare. Vi ska åka och kolla motogp utanför Helsingfors :)

så till frågan, har någon tips på bra väskor till hojen? Vill helst ha sidoväskor men hittar inte jättemycket där ute..
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top