KTM 690 instrumentet dör hela tiden

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Har en KTM 690 duke 2011 och har problem med instrumentet.
När man vrider på tändningen slår varvräknaren upp till max och går sen tillbaka till 0 rpm, vilket den ska göra.
Men under färd verkar det som instrumentet tappar kontakten och det slocknar snabbt och slås på igen, med ett "fullt utslag" igen på varvräknaren, det händer hela tiden, typ var 10-20 sek.
Motorn bryr sig inte, så tändningen är på, verkar vara typ glapp. Verkar som det händer när man gasar på....kör man på jämn gas verkar det inte hända, kan de vara nåt med laddningen som gör att den överladdar och detta fenomen uppstår??
Nån som har råkat ut för detta som kanske kan tipsa vart det kan vara eller var det beror på?
//Magnus
 
Börja med det enkla, gå igenom alla kontaktstycken, längst fram till längst bak. Börja inte laga något som du tror är trasigt, typ laddregulator, generator eller vevstakslager. Runt styrhuvudet finns det många kablar och kablage som kan nötas sönder. Oxidation är precis som på bilar den största orsaken till krångel.
 
Börja med det enkla, gå igenom alla kontaktstycken, längst fram till längst bak. Börja inte laga något som du tror är trasigt, typ laddregulator, generator eller vevstakslager. Runt styrhuvudet finns det många kablar och kablage som kan nötas sönder. Oxidation är precis som på bilar den största orsaken till krångel.
misstänker glapp/oxidation. Har haft bort lyset fram och där är väldigt trång och "packat" får väl börja ta isär kontaktstycken samt kolla över kablar. Hoppas på att nån har haft samma och det är ett "standard" fel nånstans. På youtube är det flertalet som plockar isär instrumentet och rengör men det känns som sista utvägen....:(
 
Var samma fel på min 690 smcr. Var displayen som glappade på kretskortet. Tydligen ett standardfel.....
 
Ok, vad gjorde du då? rengjorde eller?
Japp. Tog bort displayen och gnuggade kontakterna med en tops med sprit på. Är tydligen vanligt att dom läcker in lite vatten o ärjar

Tips kan också vara att applicera lite dielektriskt fett på kontakterna vid återmontage för att förhindra framtida fuktinträngning.

Kan även funka med vaselin eller motsv, men min erfarenhet av det är att det blir så halkigt att vissa kontakter inte sluter till lika bra då.
 
Tänkte jag skulle bidra med lösningen :)
Som tur var, var det inte så allvarligt.
Det var pluspolen på batteriet som glappade pga att det var en extra "distans" på polen för att pluskabeln inte når ner till polen. Polen var bara ett skruvhål ner i batteriet. så lite racklig lösning kan jag tycka eftersom en skruv går ner i batteriet och en annan skruv till pluskabel.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top