MotoGP 2021 #2: TISSOT Grand Prix of Doha

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Money talks.

För det är väl oljemiljarderna och inte suget efter kamelsafari som är GP-cirkusens största anledning till race i Qatar...

Utan tvekan är det pengarna som styr och just nu blir möjligheten att överhuvudtaget arrangera ett race under rådande omständigheter en avgörande faktor...Det är i alla fall inte personalpolitiken som styr. Viss personal har nu vistats fem veckor i sträck i Qatar, med rådande hotellkarantän och all skit runtomkring. De är inte väldigt sugna på något som heter MotoGP just nu...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Exakt min åsikt, för ur ett tekniskt perspektiv så är två tester plus två race i Qatar snudd på bortkastad tid. Varannan testdag blåser bort, varje "morgonträning" flera sekunder långsammare för att det helt enkelt är för varmt och var och varannan exit under "eftermiddagsträning" har olika grepp från kurva till kurva...Svårt för förarna att förstå och ännu svårare för teknisk personal att dra slutsatser...

Men så kan det bli när man envisas med att besöka en öken...
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?
För mig som åsiktsmaskin vid TV:n är det variationen som gör att jag vill titta. Är det perfekta förhållanden och asfalt helt utan egenheter och regelbundna kurvradier blir det möjligen lättare för tekniker och förare, men knappast ett utslagsgivande sätt att skilja förare och team åt.

Den som är bäst under rådande omständigheter är mest värdig en pokal.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?
För mig som åsiktsmaskin vid TV:n är det variationen som gör att jag vill titta. Är det perfekta förhållanden och asfalt helt utan egenheter och regelbundna kurvradier blir det möjligen lättare för tekniker och förare, men knappast ett utslagsgivande sätt att skilja förare och team åt.

Den som är bäst under rådande omständigheter är mest värdig en pokal.
Qatar brukar ju ha väldigt lite med resten av säsongen att göra överlag.
Men visst är variation kul, särskillt med banor byggda för hojracing.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Qatar brukar ju ha väldigt lite med resten av säsongen att göra överlag.
Det gör den banan ännu mer värd att ha tävlingar på som jag ser det. Det är väl ingen mening att åka runt hela planeten och besöka "samma ställe"?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?

Utan tvekan, och det har jag inga negativa åsikter om.

Jag är däremot tveksam till den TEKNISKA nyttan med två tester i Qatar. Ingen lär sig något då det inte går att utnyttja halva testtiden och under den del av testtiden som faktiskt går att utnyttja så har man såpass föränderliga förhållanden att det inte ens går att göra vettiga jämförelser med fem minuters mellanrum, eftersom banans grepp ändrar sig precis hela tiden.

De mer erfarna låter bli att utvärdera kritiska delar under sådana förhållanden och förstår dessutom vikten i att fokusera dels på däckvalet, dels på konservering av däck. De mindre erfarna förstår inte detta - i alla fall inte tillräckligt tidigt - och dessa fyller istället upp media med allehanda konstiga kommentarer om däckens funktion.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Rätt snyggt i sändningen när dom la in Dohas skyline alldeles bakom/invid banan.
Inte riktigt så jag kom ihåg omgivningarna...:hihi
Det var riktigt snyggt! Jag tänkte först att nu jävlar har de byggt snabbt som fan där nere tills jag insåg att det var dataeffekter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det gör den banan ännu mer värd att ha tävlingar på som jag ser det. Det är väl ingen mening att åka runt hela planeten och besöka "samma ställe"?
Ja jag säger inget om det, men efter race där brukar det komma massa spånanden om säsongen baserat på utgången och banan och förhållandena är så olika att det inte säger något alls om säsongen.
Det finns onekligen banor som ger tråkigare race än Qatar, så att ta bort banan vore ju synd. Och som du säger, ju mer variation desto roligare säsong.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tja 2018 och 2019 var det Dovizioso och Marquez som kom etta resp tvåa vilket de också slutade i tabellen i omvänd ordning förvisso, så att det här loppet brukar vara intetsägande för resten av säsongen vet jag inte.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Konsekvenser av dåligt uppförande för två Moto3-förare:

”The pair then came to blows at Turn 1, with punches and kicks thrown in both directions as frustrations got the better of them.

The pair were handed pitlane start penalties for the upcoming Portuguese Grand Prix, as well as a ten-second penalty for McPhee and five seconds for Alcoba. Plus, they were fined €1,000 each for their part in the scrap.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Konsekvenser av dåligt uppförande för två Moto3-förare:

”The pair then came to blows at Turn 1, with punches and kicks thrown in both directions as frustrations got the better of them.

The pair were handed pitlane start penalties for the upcoming Portuguese Grand Prix, as well as a ten-second penalty for McPhee and five seconds for Alcoba. Plus, they were fined €1,000 each for their part in the scrap.
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

It marked the fourth time since Alcoba made his Moto3 debut at the start of last season that there has been an incident between the pair, and not the first time that McPhee has been wiped out of a race by Alcoba.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

Han verkar ju vara lite av en Fenati in the making och även om Dorna inte ska ha favoriter så är det ju onekligen så annars hade ju han aldrig fått beträda ett gp-race igen(Fenati alltså).
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

Jag gissar att det är mer tjafs om "irresponsible driving" som ju är "subjektivt" än slagsmål som är väldigt konkret.
Så det är enklare (men fegare) att ge straff för slagsmål än körningen.
Tycker inte man ska slåss i sandfållan men jag gissar att hormon-nivån är något förhöjd om man tvingats av banan av en annan förare...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tycker det är uppfriskande med människor som handlar efter känslan som man infinner sig i för stunden.

Lite action är alltid trevligt hemma i TV-soffan!

Minns gamla goda tiden när Janne Flash Nilsson började tjafsa med en italienare på Karlskoga efter racet. :)

Kolla från 4:20
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag gissar att det är mer tjafs om "irresponsible driving" som ju är "subjektivt" än slagsmål som är väldigt konkret.
Så det är enklare (men fegare) att ge straff för slagsmål än körningen.
Tycker inte man ska slåss i sandfållan men jag gissar att hormon-nivån är något förhöjd om man tvingats av banan av en annan förare...
Subjektivt är fan inte ordet att använda. Inkonsekvent är mer passande.
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem). Artigas gjorde en liknande manöver en vecka innan - får bestraffning. Foggia svängde in i Tatay veckan innan då Tatay knep en lucka som Foggia inte räknade med - Tatay fick bestraffning.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem).
Men... Alcoba torpederar väl inte McPhee? Jag tycker det ser ut som han gör ALLT för att INTE torpedera ledaren? Och så råkar McPhee vara i vägen. Eller?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Subjektivt är fan inte ordet att använda. Inkonsekvent är mer passande.
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem). Artigas gjorde en liknande manöver en vecka innan - får bestraffning. Foggia svängde in i Tatay veckan innan då Tatay knep en lucka som Foggia inte räknade med - Tatay fick bestraffning.
Ja, RD har ju ifrågasätts tidigare i olika trådar.
Jag har för mig att de gick ut med att vara hårdare mot återfallsförbrytare för något år sedan.
Det hade också varit bra med en inspelad förklaring till varje incident.
Typ som man gör i SHL vid video- granskningar.
Jag är också lite förvånad över hur fort RD gick ut med att man inte skulle granska Miller-Mir incidenten?
Men så är jag en ganska tydlig soffamatör... ;)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Men... Alcoba torpederar väl inte McPhee? Jag tycker det ser ut som han gör ALLT för att INTE torpedera ledaren? Och så råkar McPhee vara i vägen. Eller?
Alcoba gör allt för att inte torpedera ledaren, förutom att bromsa i tid.

Torpedera var nog fel ord - bowla passar bättre. Den han nästan torpederar är ju Binder, och i och med det bowlar han ut McPhee.
Med det kan vi ju då prata om nästan-torpederingen av Binder. Alcoba bromsar omkull sig när Binder bromsar före honom och han måste reagera. Tar man då i beaktning att Binders paradnummer är att bromsa senare än alla andra Moto3-piloter men ändå på nåt sätt lyckas att pricka apex, så är det inte en överdriven slutsats att Alcoba körde väl över sin förmåga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top