Tips på enduro, offroad-väskor

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på några smidiga väskor till KLR:en istället för att ha ryggsäck då man åker ut på äventyr och till ha med kaffe, smörgås dricka oxnmlite extra kläder. Vill ha nåt som bara är att montera direkt på hojen och hittade dessa https://m.motoin.de/Accessories/Lug...klk27JIK2QiUNk9iZUz-vpliqOSQ5j38aAsvkEALw_wcB

Har ni tips på väskor liknande dessa som är bra? Om väskorna även skulle gå att hänga på Thruxtonen skulle det inte göra nåt.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Jag köpte Enduristan Blizzard i höstas. Stabila snygga o prisvärda. Kolla in dom.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650

Kanonbra prylar till helt ok priser. Lätta att kommunicera med på engelska via mail. Svarar snabbt. Syr på beställning, så några veckors leveranstid.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Mosko eller enduristan slår jag ett slag för! 100% vattentäta och byggda för just offroad. Kriega har ett par bra alternativ också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla på Mosko Motos revolver 40.

Rejäla priser men mycket gedigna och håller värdet över tid och tål marksyningar. Magiskt bra kundtjänst!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Var köper man Mosko väskorna? Är det från Europasidan eller går dom att handla nån annanstans https://moskomoto.eu/collections/rackless-systems/products/reckless-40l-system-v3-0

Kostar ju en hel del men det är väl som med det mesta, kvalité kostar. Dessa bör ju också gå att snöra fast på Thruxton om man vill det.
Ja, du köper från deras europeiska sida. Mosko-väskorna är riktigt bra - se det som en investering.

Vill du komma undan lite billigare skulle jag likt @perjul rekommendera 21 Brothers från Polen. Mycket pang för pengen!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var köper man Mosko väskorna? Är det från Europasidan eller går dom att handla nån annanstans https://moskomoto.eu/collections/rackless-systems/products/reckless-40l-system-v3-0

Kostar ju en hel del men det är väl som med det mesta, kvalité kostar. Dessa bör ju också gå att snöra fast på Thruxton om man vill det.

Japp du köper på EU-sidan. Det finns olika varianter av väskor, själv kör jag Backcountry Pannier 35 liter och är extremt nöjd. Robusta, vattentäta på riktigt och massor av små finesser allt mycket väl utfört. Jag har inte sett mjuka väskor som är i närheten lika väl utförda.

Eftermarknaden och servicen är oöverträffad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite mer på Mosko väskan och den verkar ju jäkligt fin och väldigt flexibel även om det kanske inte riktigt var vad jag tänkte mig från början utan två lite enklare väskor istället för en ryggsäck.

Får nog ta mig en allvarlig fundering på denna väska.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla Ortlieb också. De är tunnare och enklare, men håller mycket god kvalitet. Du kan surfa runt och kika på Touratechs webshop, sedan köper du dem billigare i Tyskland... eller hos cykelhandlare. Helt annan stil förstås.

Det finns ju massor av annat också, med det gemensamt att de kanske inte är gjorda för många års hård användning...
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Eftersom jag använder hårda väskor har jag ingen egen erfarenhet men det finns ju billigare väskor om man inte är sugen på att lägga flera tusen kronor. Beror ju förstås på hur seriöst du tänkte använda dom. Xlmoto har ganska många mjuka sidoväskor t.ex dessa :)


-I min värld är allt annat bättre än en ryggsäck ...
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För mina körningar funkar väl en ryggsäck hyfsat bra, lite extra kläder, regnställ, lite dricka, några smörgåsar, lite enklare mat typ kör och korvbröd och en kaffetermos. Men det är väl främst att slippa ha hårda saker som en ståltermos på ryggen som gör att jag funderar väskor.

Lutar åt Mosko även om det inte riktigt var vad jag tänkte mig från början men dom ser ju ut jäkligt fina och kansle man kompletterar kanske med två bensinflaskor, verkar ju gå att få dit fyra flaskor om jag fattar Youtubevideon rätt. Vore ingen nackdel att få med några liter extra bensin då "C modellen" av KLR650 inte har så stor tank.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mina körningar funkar väl en ryggsäck hyfsat bra, lite extra kläder, regnställ, lite dricka, några smörgåsar, lite enklare mat typ kör och korvbröd och en kaffetermos. Men det är väl främst att slippa ha hårda saker som en ståltermos på ryggen som gör att jag funderar väskor.

Lutar åt Mosko även om det inte riktigt var vad jag tänkte mig från början men dom ser ju ut jäkligt fina och kansle man kompletterar kanske med två bensinflaskor, verkar ju gå att få dit fyra flaskor om jag fattar Youtubevideon rätt. Vore ingen nackdel att få med några liter extra bensin då "C modellen" av KLR650 inte har så stor tank.
Du kan ju komplettera väskorna i oändlighet med olika MOLLE-tillbehör... som tex bensinflaskor, fickor osv osv. Och bäversvansarna gör att man kan åka med soppåsen eller hämta ved utan att fundera.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
21 Brothers ser ut prisvärda men jag tror nog att det ändå lutar åt Mosko även om den är dyr. Mosko väskorna verkar ju vara lite mer flexibla vilket dom ju bör var med tanke på priset.

Är väl lika bra att handla Mosko väskor om det nu skulle råkas bli inflammation pga pandemin så pengarna tappar värdet;)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
21 Brothers ser ut prisvärda men jag tror nog att det ändå lutar åt Mosko även om den är dyr. Mosko väskorna verkar ju vara lite mer flexibla vilket dom ju bör var med tanke på priset.

Är väl lika bra att handla Mosko väskor om det nu skulle råkas bli inflammation pga pandemin så pengarna tappar värdet;)
Jäkligt nöjd med mina 21b. Men man ska köpa det man vill ha :).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäkla dumhuvud som man är köpte jag inga väskor utan bredbandslambda, accpump och gud vet vad till Hondan och Suzukin så nu när jag tänkte beställa Mosko väskan är det slutsåld. Borde ju ha begripit detta för det verkar ju högtryck på just såna här saker under pandemin.

Är lite sugen på 21 Brothers Royal Big Rally med rolling closure som ska vara på 25 l totalt och vattentäta. Mailade och frågade om man kunde få dom med extra fickor för 1,5 l flaskor under respektive väska, är väl värt att fråga. Hade varit fint att få med två flaskor antingen med dricka till hojen eller en till hojen och en till chauffören.

Nån som vet (perjul?) om dom brukar vara snabba på att svara på mail? Har gått några dagar nu utan svar. Nån som har koll på om dom kan fixa såna här special grejer eller om det är tvärstopp direkt?

Var säger ni om vita väskor, hade ju sett snyggt ut på KLR:en som har vit plast på sidorna, dock är jag lite tveksam hur länge dom är snygga, svart är väl tråkigt men praktiskt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jäkla dumhuvud som man är köpte jag inga väskor utan bredbandslambda, accpump och gud vet vad till Hondan och Suzukin så nu när jag tänkte beställa Mosko väskan är det slutsåld. Borde ju ha begripit detta för det verkar ju högtryck på just såna här saker under pandemin.

Är lite sugen på 21 Brothers Royal Big Rally med rolling closure som ska vara på 25 l totalt och vattentäta. Mailade och frågade om man kunde få dom med extra fickor för 1,5 l flaskor under respektive väska, är väl värt att fråga. Hade varit fint att få med två flaskor antingen med dricka till hojen eller en till hojen och en till chauffören.

Nån som vet (perjul?) om dom brukar vara snabba på att svara på mail? Har gått några dagar nu utan svar. Nån som har koll på om dom kan fixa såna här special grejer eller om det är tvärstopp direkt?

Var säger ni om vita väskor, hade ju sett snyggt ut på KLR:en som har vit plast på sidorna, dock är jag lite tveksam hur länge dom är snygga, svart är väl tråkigt men praktiskt.
Vitt på grus är iallafall bajsbrunt fort och sen missfärgat men du ser ut å kört flera varv runt klotet på ett par turer till stugan :) :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jäkla dumhuvud som man är köpte jag inga väskor utan bredbandslambda, accpump och gud vet vad till Hondan och Suzukin så nu när jag tänkte beställa Mosko väskan är det slutsåld. Borde ju ha begripit detta för det verkar ju högtryck på just såna här saker under pandemin.

Är lite sugen på 21 Brothers Royal Big Rally med rolling closure som ska vara på 25 l totalt och vattentäta. Mailade och frågade om man kunde få dom med extra fickor för 1,5 l flaskor under respektive väska, är väl värt att fråga. Hade varit fint att få med två flaskor antingen med dricka till hojen eller en till hojen och en till chauffören.

Nån som vet (perjul?) om dom brukar vara snabba på att svara på mail? Har gått några dagar nu utan svar. Nån som har koll på om dom kan fixa såna här special grejer eller om det är tvärstopp direkt?

Var säger ni om vita väskor, hade ju sett snyggt ut på KLR:en som har vit plast på sidorna, dock är jag lite tveksam hur länge dom är snygga, svart är väl tråkigt men praktiskt.
Dom brukade svara snabbt, typ samma dag. Dock lite längre svarstider denna säsong märkte vi när sonen mailade med dom. Man kanske kan gissa att affärerna går bra och att dom har ett större orderinflöde nu, som gör att det tar lite längre tid. Kanske...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har denna typen och är nöjd dom funkar i normal regn.


Men i vinter skall jag införskaffa ett par 0,7mm Alu plåtar o göra egna vattentäta Alu boxar, kommer att kosta typ 1000 spänn per sida o några timmar i garaget vilket är kvalitets tid?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top