Hur många ska ut och köra hoj i morgon då?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tråkigt ja, och ett koncept dom haft sedan 1954 då alla mackar var så. Finns/fanns ju en liknande mack "Edos" på Åland helt oförändrad genom årens lopp. Tankade där med gänget några månader innan gubben nös i säcken. Den är nu till minsta detalj flyttad till Geta motormuseum. Måste ses och upplevas. Bara se golvet utnött av tidens tand av gubbens stol och allt i en salig röra är fantastiskt.

Ja, Edos mack var ett måste när man var på Åland. Fanns alltid tid att pratat lite.

Ludgomacken var i samma stil och Åke påminde mycket om Sven, den av bröderna Edos som syntes mest och som du träffade.

Åkes varvrekord på 50-talet med en Triumph på en landsvägsbana i Norrtälje gäller än. Gällande, eftersom banan bebyggdes så ingen kunde vara snabbare.
En kvinnlig miljöinspektör ville ha bort smörjbryggan från macken. För det det var självklart att det var olja i marken men Åke gick bara med på att riva den om hon kunde hitta olja. Den fick vara kvar!
Nu är även Åke borta sen några år...

Men Turingemacken kommer att vara kvar även om de inte säljer bensin. Butiken kommer att flytta över vägen med resten av verksamheten. Sista tiden var det sedelmack med betjäning. Kändes lite konstigt att tanka själv när de var upptagna.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja, Edos mack var ett måste när man var på Åland. Fanns alltid tid att pratat lite.
Prata lite? Det tog evigheter för oss att gå igenom hela familjens historia och bildvisningen ? Men macken finns ju kvar trots allt och när vi var där förra året så fattades bara i stort sätt fylla tanken med soppa och "back in business" även om det nu inte blir riktigt som förr ? Och ja, vi snackade igår om hur han borde/ska pynta "nya" butiken/verkstaden i Turinge. Men blir ändå inte samma sak och han har inga gamla soppapumpar ställa som pynt men väl annat...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Shell på Industrigatan i Malmö hade också betjäning på pumparna till macken revs för kanske 10 år sedan. Trist!
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Skit då! Tankat där i princip alla gånger jag kört förbi under åren. Trist som faan!
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Någon som tar en premiärtur idag? +6 och ganska torrt!
Nej jag tog premiärturen för några veckor sedan men det var kallt. Känns som det måste bli 7-8 plusgrader innan jag åker ut och kör igen. 7 dygnsprognosen säger sol och 7-8 plusgrader, så kanske börjar det vända nu. Blir intressant att se hur påskvädret blir ? .
 

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Nej jag tog premiärturen för några veckor sedan men det var kallt. Känns som det måste bli 7-8 plusgrader innan jag åker ut och kör igen. 7 dygnsprognosen säger sol och 7-8 plusgrader, så kanske börjar det vända nu. Blir intressant att se hur påskvädret blir ? .
Ja verkligen! Jag tog en kort runda igår med underställ under lädret. Funkade bra med värmehandtag! Våren får gärna komma nu!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vill åka hoj nu, men fan det snöar ju varannan dag i Kongl. Hufvudstad :/

/R
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
I morse hade det snöat här i Stockholmstrakten, nu är det mulet och grått och 2 plusgrader. Lite blåsigt också. Blir inget hojåka idag heller. Inte utan att man är lite avundsjuk på Sydeuropéer och andra som har sommar redan nu, eller rent av året om.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Vill åka hoj nu, men fan det snöar ju varannan dag i Kongl. Hufvudstad :/

/R

I morse hade det snöat här i Stockholmstrakten, nu är det mulet och grått och 2 plusgrader. Lite blåsigt också. Blir inget hojåka idag heller. Inte utan att man är lite avundsjuk på Sydeuropéer och andra som har sommar redan nu, eller rent av året om.



Ammen, var 17 bor ni, egentligen? Snustorrt på vägarna i hufvudbonaden, juuuh! Liiite krispigt i luften, bara...


1615998249584.png
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Blir det några plusgrader i helgen kommer jag nog åka med sikte på Dalarna. Bakvägar upp från tokholm!

Det skaaaa i alla fall inte snöa då. Typ, kanske.. typ. :fakta
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Blir det några plusgrader i helgen kommer jag nog åka med sikte på Dalarna. Bakvägar upp från tokholm!

Det skaaaa i alla fall inte snöa då. Typ, kanske.. typ. :fakta

Låter nice. Hoppas du får bra väder. Och resan görs på en KTM 790 Adv ? rolig hoj ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ammen, var 17 bor ni, egentligen? Snustorrt på vägarna i hufvudbonaden, juuuh! Liiite krispigt i luften, bara...
Var i Norrtäljetrakten igår, och där var det definitivt snö. Inte mycket, men ett par cm i alla fall. Tillräckligt för att hojsuget ska hålla sig på mattan.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Har kört varje dag sedan i söndags, nu på kvällen så var det lite kallt om fingrarna.
-1 när jag började köra hemåt.
Det e lite kyligt, lite grusigt och kanske lite halt på sina ställen.
Just det, jag kör i sthlm :)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Säsongen börjar nu på tisdag för mig i Stockholm. 10 grader o sol. Bara att hoppas prognosen stämmer hyfsat?.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top