Diskussionstråden om olyckor 2021

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I rapporttråden finns några olyckor trots att mars precis börjat.
Den i Dalsjöfors verkar ha hänt många gånger med tanke på antalet inlägg om den, men sen verkar det vara en del som inte är riktiga motorcyklister.
Upplands-Bro 4/3: rattfylleri under påverkan av narkotika, vårdslöshet i trafik, tillgrepp av fortskaffningsmedel och grov olovlig körning.
Sparreholm 6/3: Misstänkt rattfylleri

Det är åt helvete att man ska behöva grupperas ihop med knarkare och fyllerister.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Instämmer helt och fullt. Sen har jag aldrig förstått den tråden här med enbart olycksrapportering där en och samma person står för 90% av rapporterna. Därav jag la in samma för tredje gången i rad där tänkte att någon kanske skulle tänka till. Får mig att tänka på vår kära Ted på bilden...

R-5382238-1423748681-7756.jpeg.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, så fort någon gör något dumt med en hoj så är det en motorcyklist i media, ingen som kör på någon med bil pekas ju ut som bilist, då är det en bil som har kört på någon. Lika lite som att jag skulle kallas snickare om jag slog någon med en hammare, golfare om jag hade en golfklubba, rörmokare om jag hade ett järnrör, heminredare om jag slogs med en IKEA-katalog osv.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag har lite svårt att förstå ilskan och med den eran definition av en motorcyklist?

Det är ju inte per definition en mönsterförare som klassas som en motorcyklist. Det är väl ändå en (i de flesta fall) en människa som framför en motorcykel?
Nykter, felfri, hög som ett hus, innehavare av rekord på sträckan Halmstad-Varberg spelar liksom ingen roll.

Snickar/golfar-analogin faller väl ändå på eget grepp? Snickare är inte en skyddad titel, men brukar väl i allmänhet ges till dom med rätt utbildning/erfarenhet i träarbete. Golfare är lite tuffare, men dom lirar på en golfbana? Att använda typiska verktyg för yrket/hobbyn ger dig inte per automatik titeln, lika lite som felaktigt/farligt användande skulle göra det.
Bryt ner det till Golfklubbs-brukare och hammarbrukare istället. Nu har vi klasser istället,

Att framföra en motorcykel på väg gör dig till motorcyklist, obehörig eller ej. Lika mycket som att du kan köra en motorcykel, obehörig eller ej. Cyklar du är du cyklist...

Solklart?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
RookieM,
Ilska är fel uttryck, men när dessa puckon kallas motorcyklister ser alla möjliga människor det och tycker att vi som kollektiv ska straffas. Om tidningarna istället skrev att det var en påtänd idiot som kraschat sitt fordon hade det lagt skulden där den hör hemma. Jag ger inte mer pluspoäng till den som försöker slå rekord på landsvägen än till haschtomtar på två hjul. Även idioter förekommer i olika former.

Envisas droganvändare med att vurpa sönder motorcyklar så gör de det i egenskap av drogare.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Instämmer helt och fullt. Sen har jag aldrig förstått den tråden här med enbart olycksrapportering där en och samma person står för 90% av rapporterna. Därav jag la in samma för tredje gången i rad där tänkte att någon kanske skulle tänka till. Får mig att tänka på vår kära Ted på bilden...

View attachment 459185
Hej Peter
Antar att det är mig du syftar till?
Jag får en olycksstatistik mailad till mig varje morgon, detta efter en förfrågan från Sporthoj om någon hade lust/ork/tid att lägga ut olyckorna. Tog på mig detta, då jag ändå sitter framför skärmen varje morgon.
Om du önskar att olyckorna inte skall rapporteras/visas så kan du skicka en förfrågan till ansvariga på Sporthoj.

Mvh B
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är tacksam för att du lägger upp notiserna! Tyvärr gör betalväggar att man ibland bara får se ATT något hänt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har lite svårt att förstå ilskan och med den eran definition av en motorcyklist?

Det är ju inte per definition en mönsterförare som klassas som en motorcyklist. Det är väl ändå en (i de flesta fall) en människa som framför en motorcykel?
Nykter, felfri, hög som ett hus, innehavare av rekord på sträckan Halmstad-Varberg spelar liksom ingen roll.

Snickar/golfar-analogin faller väl ändå på eget grepp? Snickare är inte en skyddad titel, men brukar väl i allmänhet ges till dom med rätt utbildning/erfarenhet i träarbete. Golfare är lite tuffare, men dom lirar på en golfbana? Att använda typiska verktyg för yrket/hobbyn ger dig inte per automatik titeln, lika lite som felaktigt/farligt användande skulle göra det.
Bryt ner det till Golfklubbs-brukare och hammarbrukare istället. Nu har vi klasser istället,

Att framföra en motorcykel på väg gör dig till motorcyklist, obehörig eller ej. Lika mycket som att du kan köra en motorcykel, obehörig eller ej. Cyklar du är du cyklist...

Solklart?
Ja alltså det är lite skitnödigt kanske, men när det står "motorcyklist" om någon som inte hade körkort för motorcykel, då blir många av oss lite sura. En motorcyklist har körkort för motorcykel, det är liksom formulär 1A för att få kalla sig det - på gata.

Jag brukar dra analogin "om jag hoppar bakom spakarna på ett flygplan och flyger och kraschar, utan att ha flygcertifikat, vad ska jag kallas i tidiningen? Piloten?, det skulle inte ens Aftonbladet få för sig att titulera mig". Ja, det haltar, ja det är svårare att ta flygcert än A-kort, ja det är inte samma sak riktigt. Men någon som kör stulen hoj på fyllan utan körkort är INTE motorcyklist i min och många andra hojåkares ögon.

Varför bryr vi oss då? Jo just för att Aftonbladet et al får icke-hojintresserade att bunta ihop kriminella med oss vanliga dödliga genom att kalla oss alla för just motorcyklister. "Dödsvägen Bulten, Polisen rasar"... "Motorcykeldöden är här igen"... "Se upp i sommartrafiken för fartdårarna"... etc etc.

När jag sedan med kritisk lupp granskar historen bakom de där rubrikerna, så visar det sig som vanligt att de allra flesta av dem inte hade något på en motorcykel att göra - lika lite som jag har i en cockpit att göra.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej Peter
Antar att det är mig du syftar till?
Jag får en olycksstatistik mailad till mig varje morgon, detta efter en förfrågan från Sporthoj om någon hade lust/ork/tid att lägga ut olyckorna. Tog på mig detta, då jag ändå sitter framför skärmen varje morgon.
Om du önskar att olyckorna inte skall rapporteras/visas så kan du skicka en förfrågan till ansvariga på Sporthoj.

Mvh B
Jag ifrågasatte vitsen redan förra året till admin och det är fortfarande kvar. Deras forum så inte jag som bestämmer men har en åsikt. Ha det gött ?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Ja alltså det är lite skitnödigt kanske, men när det står "motorcyklist" om någon som inte hade körkort för motorcykel, då blir många av oss lite sura. En motorcyklist har körkort för motorcykel, det är liksom formulär 1A för att få kalla sig det - på gata.

Jag brukar dra analogin "om jag hoppar bakom spakarna på ett flygplan och flyger och kraschar, utan att ha flygcertifikat, vad ska jag kallas i tidiningen? Piloten?, det skulle inte ens Aftonbladet få för sig att titulera mig". Ja, det haltar, ja det är svårare att ta flygcert än A-kort, ja det är inte samma sak riktigt. Men någon som kör stulen hoj på fyllan utan körkort är INTE motorcyklist i min och många andra hojåkares ögon.

Varför bryr vi oss då? Jo just för att Aftonbladet et al får icke-hojintresserade att bunta ihop kriminella med oss vanliga dödliga genom att kalla oss alla för just motorcyklister. "Dödsvägen Bulten, Polisen rasar"... "Motorcykeldöden är här igen"... "Se upp i sommartrafiken för fartdårarna"... etc etc.

När jag sedan med kritisk lupp granskar historen bakom de där rubrikerna, så visar det sig som vanligt att de allra flesta av dem inte hade något på en motorcykel att göra - lika lite som jag har i en cockpit att göra.

Ska väl erkänna att jag främst ville provocera.. ?

Jag förstår vad det handlar om, men tycker att kollektivet eller snarare viljan att bilda ett kollektiv runt ordet motorcyklist är lite ängsligt.

Ni får hitta på ett nytt ord för den typen av motorcyklister som är behöriga!
En nyfiken fråga, om jag som haft behörigheten i 7 år och kört relativt felfritt då får jag kalla mig motorcyklist?
Om jag en dag är full och kör hoj, slutar jag då vara motorcyklist under den turen, men får tillbaka titeln när jag är nykter igen? ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har lite svårt att förstå ilskan och med den eran definition av en motorcyklist?

Det är ju inte per definition en mönsterförare som klassas som en motorcyklist. Det är väl ändå en (i de flesta fall) en människa som framför en motorcykel?
Nykter, felfri, hög som ett hus, innehavare av rekord på sträckan Halmstad-Varberg spelar liksom ingen roll.


Solklart?
I en annan tråd är det självklart att det är fordonet, inte den som sitter i sadeln, som är farligt.

Statistik visar hänvisas det ofta till när folk på SportHoj som inte kör SportHoj talar om hur farlig just denna typ av motorcykel är.
Så varför kan inte Statistik visa att det inte är den i sadeln utan fordonet, motorcykeln, som är farlig?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ifrågasatte vitsen redan förra året till admin och det är fortfarande kvar. Deras forum så inte jag som bestämmer men har en åsikt. Ha det gött ?
Man kan också ifrågasätta varför folk på SportHoj inte kör SportHoj men, ännu värre, inte tycker att andra ska köra SportHoj heller utan en mer "lämplig" motorcykeltyp. :7peta

Man kan ifrågasätta när folk på SportHoj hänvisar folk bort från SportHoj istället för att ge ett svar. :7peta

Man kan ifrågasätta varför folk på SportHoj envisas med att läsa trådar de inte är intresserade av? :va
Om jag råkar läsa en tråd som jag inte förstår vitsen med eller inte är intresserad så slutar jag läsa. Men jag tycker det är otrevligt att utesluta människor bara för att de råkar köra "fel" motorcykel så för min del får man köra annat än SportHoj och diskutera annat än SportHoj på SportHoj...

Jag tycker olyckstråden är bra. Bättre nu också när text även är kopierad och inte bara en länk. :tummenupp

Men vill man förstöra eller ta bort en tråd hänvisar jag gärna till Suckerbergs hemsida! :7peta

Men det är bara min åsikt... :krama
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Man kan också ifrågasätta varför folk på SportHoj inte kör SportHoj men, ännu värre, inte tycker att andra ska köra SportHoj heller utan en mer "lämplig" motorcykeltyp. :7peta

Man kan ifrågasätta när folk på SportHoj hänvisar folk bort från SportHoj istället för att ge ett svar. :7peta

Man kan ifrågasätta varför folk på SportHoj envisas med att läsa trådar de inte är intresserade av? :va
Om jag råkar läsa en tråd som jag inte förstår vitsen med eller inte är intresserad så slutar jag läsa. Men jag tycker det är otrevligt att utesluta människor bara för att de råkar köra "fel" motorcykel så för min del får man köra annat än SportHoj och diskutera annat än SportHoj på SportHoj...

Jag tycker olyckstråden är bra. Bättre nu också när text även är kopierad och inte bara en länk. :tummenupp

Men vill man förstöra eller ta bort en tråd hänvisar jag gärna till Suckerbergs hemsida! :7peta

Men det är bara min åsikt... :krama
Du har en åsikt ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har en åsikt ?
Japp, och i en diskussionstråd dessutom! :tungan

Eftersom jag kört SportHoj i många år, och kommer att fortsätta så länge jag kan, kommer det ibland upp diskussioner om olyckor. Om jag då redan läst det de diskuterar har jag bättre möjlighet att ge en mer nyanserad bild.
Nu kommer jag ihåg 80-talet där bl.a. en chefredaktör var öppet Mc-fientlig med riktigt vidriga förstasidor. Och där det enda positiva med motorcyklismen var att vi var organdonatorer. :fakta
Bättre har det inte blivit med klickvänliga rubriker. Kan jag då bidra med nyanser på den ofta ensidiga bilden av att Det är farligt att köra motorcykel. Bjucken skrev en liten skrift för massa år sedan som jag inte hittar mer än en liten sammanfattning av statistik.
Statistiken visar gillas av de som ännu inte har erfarenheten att man inte TjöRIgJÄlSeJDireCkT så fort man kommer i sadeln. Kan jag då använda statistik för att visa deras känslor är fel är inte fel...:tungan

Transportstyrelsen presenterar 8 januari statistik för olyckor i olika trafikslag under 2012. Då det gäller motorcyklar konstaterar man följande: "Bland trafikantgrupper är förändringarna relativt små, men det bör noteras att antalet omkomna motorcyklister fortsätter att minska. Vi är nu nere på de tal vi hade innan motorcykelboomen inträffade i mitten på 1990 talet, trots att vi idag har mer än dubbelt så många motorcyklar som vi hade då. Även antalet svårt skadade har minskat."

-Statistiken bekräftar det varje motorcyklist vet. Gör alla allting rätt; motorcyklister, andra trafikanter och väghållarna, är det inte farligt att köra MC, säger Jesper Christensen.

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Statistiken visar gillas av de som ännu inte har erfarenheten att man inte TjöRIgJÄlSeJDireCkT så fort man kommer i sadeln. Kan jag då använda statistik för att visa deras känslor är fel är inte fel...:tungan
Du lyckades precis med att övertyga mig om att swisha 495 spänn till SMC!

Nu saknas bara en emoji/smiley med SMC's logga! Swedie?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du lyckades precis med att övertyga mig om att swisha 495 spänn till SMC!

Nu saknas bara en emoji/smiley med SMC's logga! Swedie?
Tackar! Och SMC blir starkare med fler medlemmar. :tummenupp
Men SportHoj har nästan blivit det inofficiella forumet när deras eget nästan har dött. För många :smasha om du avvek från "den rätta åsikten" är min teori.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag får en olycksstatistik mailad till mig varje morgon, detta efter en förfrågan från Sporthoj om någon hade lust/ork/tid att lägga ut olyckorna. Tog på mig detta, då jag ändå sitter framför skärmen varje morgon.
Jag tycker att den tråden är bra och viktig. Det är inte för att jag är typen som ville frossa i andras olycka, utan för att det är nyttigt att få en bild av de olyckor som trots allt sker.

Man lär sig förhoppningsvis något av andras olycka/otur. Vad som kan gå fel; trafikanter som genar i kurvor, inte ser mc:n i vägkorsningar och en del annat som skulle kunna drabba var och en av oss. Sådant vi egentligen vet, men kan behöva påminnas om. En påminnelse om att köra på ett riskmedvetet sätt.

En samlad tråd på det här viset gör också det också enklare att särskilja olyckor från olyckor. I Aftonbladet kanske det står "Mc-förare i krasch" när det borde stått "Gängkriminell stal mc och kraschade efter polisjakt". I tråden här på SH får vi en bättre överblick än om vi endast vore hänvisade till de rubriker och nyhetsflashar vi råkar snubbla över i nyhetsflödet.

Så tycker jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker att den tråden är bra och viktig. Det är inte för att jag är typen som ville frossa i andras olycka, utan för att det är nyttigt att få en bild av de olyckor som trots allt sker.

Man lär sig förhoppningsvis något av andras olycka/otur. Vad som kan gå fel; trafikanter som genar i kurvor, inte ser mc:n i vägkorsningar och en del annat som skulle kunna drabba var och en av oss. Sådant vi egentligen vet, men kan behöva påminnas om. En påminnelse om att köra på ett riskmedvetet sätt.

En samlad tråd på det här viset gör också det också enklare att särskilja olyckor från olyckor. I Aftonbladet kanske det står "Mc-förare i krasch" när det borde stått "Gängkriminell stal mc och kraschade efter polisjakt". I tråden här på SH får vi en bättre överblick än om vi endast vore hänvisade till de rubriker och nyhetsflashar vi råkar snubbla över i nyhetsflödet.

Så tycker jag.
Jag konsultade i 5 år på en världsomspännande koncern i en bransch som tyvärr har en del arbetsplatsolyckor, ibland fatala sådana. Vid varje sånt tillfälle, fatal olycka, oavsett om det var en inhyrd eller fast anställd som hade drabbats, hade vi en safety standdown, där vi förutom en tyst minut gick igenom vad som hade hänt, vad man hade gjort för att undvika att det skulle ske igen och så gick vi igenom om vi hade liknande situationer/moment på vår site, och vad vi i så fall skulle kunna göra för att minimera riskerna.

Jag tror att det är bra för att både tänka till till på uppenbara saker, och dels för att få bort det händer inte mig-tänket som är lätt att få för varje mil inget händer, sannolikhetsinlärning.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
I rapporttråden finns några olyckor trots att mars precis börjat.
Den i Dalsjöfors verkar ha hänt många gånger med tanke på antalet inlägg om den, men sen verkar det vara en del som inte är riktiga motorcyklister.
Upplands-Bro 4/3: rattfylleri under påverkan av narkotika, vårdslöshet i trafik, tillgrepp av fortskaffningsmedel och grov olovlig körning.
Sparreholm 6/3: Misstänkt rattfylleri

Det är åt helvete att man ska behöva grupperas ihop med knarkare och fyllerister.

Vill bara klargöra angående mitt inlägg i olyckstråden. Om ni kollar på tiderna inläggen gjordes så skiljer det 2 minuter mellan inlägg nr2 och nr3. Mitt inlägg gjordes alltså 2 minuter efter att Babe2 gjorde sitt :mattias. Förmodligen satt jag och skapade mitt inlägg när Babe2 skickade in sitt. Därav att det blev lite många inlägg om samma olycka. Det jag ville uppmärksamma med mitt inlägg var att personen i fråga hade dött av sina skador vilket inte hade hunnit framkomma i inlägg nr1 men som framgick i inlägg nr2 som skapades 2 minuter före inlägg nr3 :ROFLMAO:, solklart va ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top