Tips på prisvärd integralhjälm

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
behöver köpa ny integralhjälm. Någon som har tips på bra hjälm? Får man något vettigt för 1000-2000kr? Eller är det prisklasser runt 5000 som gäller för en bra hjälm? Ska tillägga att användning är nästintill bara i stan. Ingen långkörning eller så. Mest till o från jobbet.
/J
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
behöver köpa ny integralhjälm. Någon som har tips på bra hjälm? Får man något vettigt för 1000-2000kr? Eller är det prisklasser runt 5000 som gäller för en bra hjälm? Ska tillägga att användning är nästintill bara i stan. Ingen långkörning eller så. Mest till o från jobbet.
/J
Jag skulle nog titta på nytt "begagnat". Finns en hel del ute till salu av olika anledningar och dessa säljs ofta till rena "vrakpriser" såsom MC-kläder. Har du stl L har jag också nya till vrakpris ?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hmm, du har en CBR900 och ska bara jobbpendla i stan?
Aldrig vrida på gasen lite och tycka att det är rätt kul att köra hoj?
Om ovanstående stämmer så köp en biltemahjälm.
Om det är som jag misstänker att du då och då kör på lite så köp någon av Shoei, AGV, Nolan eller HJC´s billigare modeller så får du något som fungerar bättre om än inte mycket säkrare.
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Hmm, du har en CBR900 och ska bara jobbpendla i stan?
Aldrig vrida på gasen lite och tycka att det är rätt kul att köra hoj?
Om ovanstående stämmer så köp en biltemahjälm.
Om det är som jag misstänker att du då och då kör på lite så köp någon av Shoei, AGV, Nolan eller HJC´s billigare modeller så får du något som fungerar bättre om än inte mycket säkrare.
Njae, ser att jag inte uppdaterat profilen :) Den är avställd på obestämd framtid, kör numera Triumph Thunderbird, så det blir lugnt tempo i city :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För helvete! Nu blir jag arg på riktigt. Hjälmen ska sitta bra på skallen och vara godkänd. Köp inte nåt på nätet som verkar bra utan besök en seriös handlare som kan hjälpa till att prova olika hjälmar. Är de just seriösa förstår de att du inte vill betala en massa utan kan visa hjälmar med lägre pris, men nöj dig inte förrän hjälmen sitter bra. Det är två saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra och bra stövlar för att skydda fotlederna. Fotleder går lätt sönder och är svåra att laga. Händer är inte alls lika viktiga.

Så ska man ha ryggskydd också. Det är tre saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar och ett ryggradsskydd som sitter still över ryggraden.

Det kan ju hända att smällar kommer framifrån också så ett skydd för bröstkorgen kan vara bra. Det är fyra saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar, ryggradsskydd och ett bröstskydd.

Eftersom nyckelben är bräckliga kanske man ska ha en ordentlig skyddsjacka...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag har köpt både skinnställ och textilställ begagnat. Har ekonomin varit extra svajig så har jag köpt beg stövlar och kroppsskydd (läs skyddsväst). Dock hade jag aldrig köpt en begagnad hjälm! Är det något du inte vill tumma med så är det väl krukan!
En förbannat billig investering i sammanhanget där du som köpare inte ska snåla.
:fakta
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
För helvete! Nu blir jag arg på riktigt. Hjälmen ska sitta bra på skallen och vara godkänd. Köp inte nåt på nätet som verkar bra utan besök en seriös handlare som kan hjälpa till att prova olika hjälmar. Är de just seriösa förstår de att du inte vill betala en massa utan kan visa hjälmar med lägre pris, men nöj dig inte förrän hjälmen sitter bra. Det är två saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra och bra stövlar för att skydda fotlederna. Fotleder går lätt sönder och är svåra att laga. Händer är inte alls lika viktiga.

Så ska man ha ryggskydd också. Det är tre saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar och ett ryggradsskydd som sitter still över ryggraden.

Det kan ju hända att smällar kommer framifrån också så ett skydd för bröstkorgen kan vara bra. Det är fyra saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar, ryggradsskydd och ett bröstskydd.

Eftersom nyckelben är bräckliga kanske man ska ha en ordentlig skyddsjacka...
Tycker att den här är lite kul...

Gadgets.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kan väl tipsa om min egen hjälm: HJC RPHA 11. Sök på ebay, billigast först. Det är alltså HJCs top of the line-hjälm och den går att få för runt 2600:- på ebay, i sverige ligger den på 4800:-.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
För helvete! Nu blir jag arg på riktigt. Hjälmen ska sitta bra på skallen och vara godkänd. Köp inte nåt på nätet som verkar bra utan besök en seriös handlare som kan hjälpa till att prova olika hjälmar. Är de just seriösa förstår de att du inte vill betala en massa utan kan visa hjälmar med lägre pris, men nöj dig inte förrän hjälmen sitter bra. Det är två saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra och bra stövlar för att skydda fotlederna. Fotleder går lätt sönder och är svåra att laga. Händer är inte alls lika viktiga.

Så ska man ha ryggskydd också. Det är tre saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar och ett ryggradsskydd som sitter still över ryggraden.

Det kan ju hända att smällar kommer framifrån också så ett skydd för bröstkorgen kan vara bra. Det är fyra saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar, ryggradsskydd och ett bröstskydd.

Eftersom nyckelben är bräckliga kanske man ska ha en ordentlig skyddsjacka...
...and nice red uniforms!

/R
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Rea! Kika på utgående modeller. Förmodligen är en billig hjälm från tex Biltema lika säker som en dyr, det som skiljer mest mellan dyrt och billigt är materialval, hur enkelt det är att ta ur inredning och tvätta, om visiret kommer med Pinlock eller ej, ventilation, täthet i visiret osv.

När jag övningskörde så vägrade jag körskolans äckliga hjälmar, så jag köpte en Biltema-hjälm. Minnen som finns kvar är riktigt dålig tätning på visiret, och att det läckte in både luft och vatten här och där.

Och en billig märkeshjälm på Wish eller Ebay är garanterat en dålig kopia, undvik!

Glömde! helmetcity.co.uk har ofta riktigt riktigt bra priser på kvalitetshjälmar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bike Trollhättan har levererat mina senaste två hjälmar, en utgående modell HJC RPHA90 och en där ingen annan gillade färgsättningen tror jag NXR.
I båda fallen blev det mycket prisvärda hjälmar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Rea! Kika på utgående modeller. Förmodligen är en billig hjälm från tex Biltema lika säker som en dyr, det som skiljer mest mellan dyrt och billigt är materialval, hur enkelt det är att ta ur inredning och tvätta, om visiret kommer med Pinlock eller ej, ventilation, täthet i visiret osv.

När jag övningskörde så vägrade jag körskolans äckliga hjälmar, så jag köpte en Biltema-hjälm. Minnen som finns kvar är riktigt dålig tätning på visiret, och att det läckte in både luft och vatten här och där.

Och en billig märkeshjälm på Wish eller Ebay är garanterat en dålig kopia, undvik!

Glömde! helmetcity.co.uk har ofta riktigt riktigt bra priser på kvalitetshjälmar.
Frågan är hur bra priserna är nu för tiden med tanke på att det tillkommer avgifter iom att de inte längre är med i EU. Jag vet att det blivit orimliga påslag på många andra varor som tidigare var billiga via UK.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan är hur bra priserna är nu för tiden med tanke på att det tillkommer avgifter iom att de inte längre är med i EU. Jag vet att det blivit orimliga påslag på många andra varor som tidigare var billiga via UK.
Det tillkommer numera åtminstone svensk moms. Vet inte hur det är med tull. Annars har en av fördelarna att handla från UK varit att de inte har moms på skyddsutrustning där, vilket gjort det billigare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
behöver köpa ny integralhjälm. Någon som har tips på bra hjälm? Får man något vettigt för 1000-2000kr? Eller är det prisklasser runt 5000 som gäller för en bra hjälm? Ska tillägga att användning är nästintill bara i stan. Ingen långkörning eller så. Mest till o från jobbet.
/J
Köpte precis en X-lite 661 som moppehjälm till dottern på Lelles (med fri frakt) för runt 1700kr. Det är kanske ingen toppmodell men det är en riktig hjälm och ingen termoplast-kruka. Annars så låter ju en RPHA-11 för 2600kr för bra för att inte kika närmare på.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tycker att om man inte riktigt klämt på en hjälm för 1500 vs en för 5000, så blir uppgiften att hitta och klämma på den för 1500 som ger mest för pengarna, risken för att bli besviken kan bli stor annars tycker jag. Dock beroende på förväntningarna.
Ska det näthandlas så kolla då någon rea på HJC eller x-lite, de är de märken jag haft de senaste 20 åren.

England har väl inte moms på skyddsutrustning som tex hjälm, vad jag förstått (?), därav billigare grundpris.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
England har väl inte moms på skyddsutrustning som tex hjälm, vad jag förstått (?), därav billigare grundpris.
Men vad innebär Brexit ? Hur gick det i förhandlingarna ?
Ska det numera läggas svensk moms på inköp från England ? Precis som vid inköp från Kina och USA ?
Nån som vet ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men vad innebär Brexit ? Hur gick det i förhandlingarna ?
Ska det numera läggas svensk moms på inköp från England ? Precis som vid inköp från Kina och USA ?
Nån som vet ?
Sökte runt lite om detta för ett tag sen och som jag förstått det räknas UK nu som ett land utanför EU, vilket innebär att svensk moms under alla omständigheter skall läggas på varan vid import (läggs normalt på av transportföretaget). Vad gäller tull gäller också principen att detta skall betalas, även om tarifferna varierar mellan olika varor och här kan de ev vara vissa typer av varor som har ingått i förhandlingarna och fått lägre tull eller blivit tullfria. Men momsen lär man inte slippa oavsett, plus administrationsavgift som posten tar ut.

slutsats: knappast värt att beställa hjälm från UK längre
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top