Dyson dammsugare

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
har blivit lite sugen på sån dyson, men är skeptisk till om verkligen
är så bra som i reklamen
är det någon som har testat dessa dyson dammsugare o kan berätta om dom är bra eller anus ?

Köp en, så kan du få förklara för mig vad dom där 79 000 g-krafterna som dom gör reklam för egentligen är. Jag gissar att det mest imploderar vid såna krafter. Det är ju ca 1500g att skjuta pistol :rofl

Jag vet inte vilken reklam du sett men jag har haft en Dyson "big ball" golvmodell i några år nu.
På plussidan är att den suger extremt bra och efter att jag schimsat ut tätningslisten något verkar det tvättbara HEPA-filtret fungera mycket bra.
Det negativa är väl att det är jobbigt och smutsigt att tömma behållaren jämfört med att byta en påse. Dessutom sätter filtret igen oftare än på en dammsugare med bra påse.
Jag eldar med ved i vardagsrummet så det blir en hel del aska/fint damm som gör den genomskinliga behållaren ganska ful och svår att se in i. Dessutom förorenas tätningslisterna när man tömmer behållaren och en cyklonrenare av denna typ är helt beroende av en tät behållare för att fånga dammet så där får man torka av.

Jag tycker den är bra för att vara påslös men jag kommer nog gå tillbaka till påse vid nästa byte. Morsan har kört sin Miele i minst 10 år och den har imponerat stort på mig så det är nog den vägen jag kommer gå.

dom jag tittade på var v11. reklam på tv4
viste inte ens att dom hade vanlig dammsugare oxå
det låter ju lovande att din sugar så bra
tror jag ska beställa en, det ju 60 dagars ånger. det bara att skicka den retur om
man inte är nöjd.
vi har centraldammsugare så det hade varit fint att kunde dammsuga utan att
skulle asa fram 12 m slang varje gång

Råd och rön hade en test för ett tag sedan då kom Dyson på en hög placering, kommer inte ihåg exakt då det inte var intressant för min del men man läser ju tester ändå, tänk om det står något om funktionen i garaget.

Hittade i Readly en testsammanfattning. Jag antar att det är skaftdammsugare du ska ha. Dyson V8 Absolute fick bra resultat,
Bättrevar tydligen Bosch BSS81POW

Last edited:
Jag köpte en Bosch skaftsugare med bytbar batteripack (samma batteri som till verktygen), det är ju batteriet som går på lunch först och det är jobbigt att byta inbyggda batterier. Jäkligt nöjd med sug och handhavande, blir inte störd när frun använder redskapet.

Tänker lite så här... Något som inte är så säljande måste man göra mycke reklam för, å sånt som är bra säljer sig själv utan reklam..

Jag kommer definitivt köpa en Dyson...
...den dagen jag behöver något som liknar lasergevär för inspelning av en Science Fiction B-film med tydliga 80-talsvibbar.

Har lite svårt att ta på allvar något som är så löjligt överdesignat.

Jag personligen är lite skeptisk till Dysons dammsugare. Visst. Dom suger ganska bra. Men dom låter för djävligt också. Dom jag hört igång låter något så infernaliskt illa att jag skulle vägra att använda den hemma utan hörselkåpor. Elektrolux motsvarande modeller suger lika bra för mindre än halva priset och dom låter dessutom inte alls lika illa.

För egen del så skulle jag välja att köpa en electrolux framför dyson om jag ville ha en sladdlös. 7 dagar i veckan och 2 gånger på söndag.
Dom är överprisade och överdesignade för det dom gör vilket gör att dom inte alls är prisvärda även om dom suger skapligt bra.

Jag har inte sett reklamen och hur bra de är där men jag har en Dyson v11 sedan något år och kan inte tänka mig att gå tillbaka till den Miele jag hade tidigare. Trots priset skulle jag säga att den är prisvärd.

detta med sugkraft är inget tillverkarna är så sugna på att berätta.
det stört ömöjligt att sammanligna dom olika fabrikat
Än mindre intresserade av det blev dom efter EU's effektgräns på dammsugare infördes...

Jag har en gammal dammsugare som förvisso skjuter säkringen ibland, men den suger fan upp spiken ur golvskivorna också.

Moderna astmatiska dammsugare har inte en chans mot dom gamla effektmonstren.

Men det spelar ju ingen roll nu när miljöpartiet har bestämt att vi inte får dammsuga alls längre för att deras jävla vindmöllor underpresterar...

Last edited:
men ström finns väl nu när miljöpartiet har startat upp oljekraftverket i karlshamn :crash:3freak
Med nöd och näppe, ja: https://www.fplus.se/kraftverkschefen-da-slocknar-sverige-rakna-med-akuta-elkriser-framover/a/GaBk3q

Jag tror stenhårt på ransonering, fimpa Stockholm mellan 17:00 och 21:00 så klarar sig resten av Sverige, och då kanske tom MP förstår att det finns något utanför tullarna som dom också är beroende av. Vi är ju snart inne på "vadå, vi kan visst lägga ner kärnkraften, vi har ju el, då behövs inte den" :huvet

Med nöd och näppe, ja: https://www.fplus.se/kraftverkschefen-da-slocknar-sverige-rakna-med-akuta-elkriser-framover/a/GaBk3q

Jag tror stenhårt på ransonering, fimpa Stockholm mellan 17:00 och 21:00 så klarar sig resten av Sverige, och då kanske tom MP förstår att det finns något utanför tullarna som dom också är beroende av. Vi är ju snart inne på "vadå, vi kan visst lägga ner kärnkraften, vi har ju el, då behövs inte den" :huvet
Jag tänker osökt på hon som svarade på frågan om hon var rädd för elbrist:
"Näääe, asså (tuggummismack) jag bor ju i leegenhet i staan, och där är vi ju inte så elberoende, vi har ju eluttag i veggen....."

Mina föräldrar, som bor på vischan, i ett hus som byggdes på den gamla goda tiden, DOM är inte så elberoende.
I julas blev det elavbrott lagom till jullunchen, dom gick ner i källaren och la på lite mer ved i pannan, som har ett rejält tilltaget stigrör för vattnet till elementen så att det självcirkulerar i alla element, hämtade upp ett gasolkök och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Jag gick ut i bilen och kollade att jag hade bensin i elverket på flaket så vi skulle kunna se Kalle Anka (det fanns dom som ville det)
Farsans elverk var inpackat i husbilen som stod inbackad på vinterförvaring, men det hade inte varit omöjligt att ta fram det heller...

Men dom som bor i "leegenhet i staan" dom tror att dom inte är elberoende...
Har dom en Apple telefon så klarar dom sig strax under 6 timmar mellan laddningarna....

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard