Med nöd och näppe, ja:
https://www.fplus.se/kraftverkschefen-da-slocknar-sverige-rakna-med-akuta-elkriser-framover/a/GaBk3q
Jag tror stenhårt på ransonering, fimpa Stockholm mellan 17:00 och 21:00 så klarar sig resten av Sverige, och då kanske tom MP förstår att det finns något utanför tullarna som dom också är beroende av. Vi är ju snart inne på "vadå, vi kan visst lägga ner kärnkraften, vi har ju el, då behövs inte den"
Jag tänker osökt på hon som svarade på frågan om hon var rädd för elbrist:
"Näääe, asså (tuggummismack) jag bor ju i leegenhet i staan, och där är vi ju inte så elberoende, vi har ju eluttag i veggen....."
Mina föräldrar, som bor på vischan, i ett hus som byggdes på den gamla goda tiden, DOM är inte så elberoende.
I julas blev det elavbrott lagom till jullunchen, dom gick ner i källaren och la på lite mer ved i pannan, som har ett rejält tilltaget stigrör för vattnet till elementen så att det självcirkulerar i alla element, hämtade upp ett gasolkök och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Jag gick ut i bilen och kollade att jag hade bensin i elverket på flaket så vi skulle kunna se Kalle Anka (det fanns dom som ville det)
Farsans elverk var inpackat i husbilen som stod inbackad på vinterförvaring, men det hade inte varit omöjligt att ta fram det heller...
Men dom som bor i "leegenhet i staan" dom tror att dom inte är elberoende...
Har dom en Apple telefon så klarar dom sig strax under 6 timmar mellan laddningarna....