Det systemet har använts sedan många år i Finland. Frågan är om polisen i Sverige får bötfälla baserat på den radarn. Får hoppas på en 20 år lång utredning på om systemet är inkluderande och korrekt ur genus- och hbtq-perspektiv.
I nuläget får dom inte det.
Mätning med laser eller radar kräver att man är stationär enligt nuvarande regelverk.
Enda sättet att mäta under körning är med traffipax eller kontantfartmätning medelst efterföljande. Dom får förvisso aktivera den vid mätning och sedan snabbt vända och komma ikapp för att avsluta mätningen. Men den har inte använts alls.
Däremot är det troligen så att om dom numera har verktygen för att mäta hastighet och ta en film som bevis så kommer det att bli ändringar i regelverket framöver.
I nuläget så är nog den stora skillnaden som blir att dom kan konstatera vid mötet att du kör för fort och därmed ta beslut att vända och göra en mätning enligt reglerna eller kontakta en annan bil som är längre bort i din färdväg som kan ta dig.
Om det finns fler bilar vill säga. För numera finns det inte speciellt många polisbilar ute i trafiken.
När jag hade färskt körkort på 90 talet så var det kontroller och polisbilar överallt. Jag blev stoppad i snitt 2 ggr om året för rutinkontroller av nykterhet, körkortskontroll och ev flygande besiktning även om jag hade en väl underhållen bil som det aldrig var några problem med så jag fick aldrig några böter.
Numera tror jag inte att jag ens ser en trafikpolis vartannat år.