Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Verkar som polisen är på väg att rulla ut ett ganska stort teknikkliv när det gäller möjligheten att lagföra fortkörare. Kameror i polisbilarna som automatiskt läser av registreringsskylten för att kolla om skatten är betald osv har ju funnits en tid, likaså hastighetsövervakning med video ända sen trafipaxens dagar, men nu kommer även nästa steg i och med en radar som automatiskt registrerar hastighetsöverträdelser, även hos mötande fordon, och dokumenterar det hela på film.

Tekniken har ju blivit billigare och jag tolkar det som att alla 2200 nya polisbilar kommer att ha denna utrustning.

Så... nästa gång man möter en polisbil i lite för hög hastighet kan det hända att brottet redan är dokumenterat. Nu har vi ju inte ägaransvar i Sverige, men till skillnad från en fartkamera kan ju en polisbil vända om och stanna fordonet ifråga.

https://www.dagensps.se/motor/polisens-nya-volvo-mardrom-for-fortkorare/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I somras under mina 1200 mil krokvägar på hoj såg jag inte en endaste polisbil. Sommaren 2019 mötte jag en polisbil mellan Näs och Avesta. Sommaren 2018 såg jag en polisbil i Örsundsbro som parkerade när jag stod och käkade glass. Blir jag stoppad och bötfälld har jag gjort mig förtjänt av det, tusenfalt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I somras under mina 1200 mil krokvägar på hoj såg jag inte en endaste polisbil. Sommaren 2019 mötte jag en polisbil mellan Näs och Avesta. Sommaren 2018 såg jag en polisbil i Örsundsbro som parkerade när jag stod och käkade glass. Blir jag stoppad och bötfälld har jag gjort mig förtjänt av det, tusenfalt.
Jag bor invid en smal krokig hojväg där polisen tränar med sina nya kadetter var och varannan vecka...
Det är ju iofs trevligt att det rullar målade bilar här och håller tjuvar borta, men skall de börja mäta hastighet hela tiden lär det kännas mindre roligt.
Iofs skulle man kunna se det som en del i utbildningen att jaga en, men jag misstänker att de inte är lika intresserade av att bara se på det som en övningsgrej... :hihi
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det systemet har använts sedan många år i Finland. Frågan är om polisen i Sverige får bötfälla baserat på den radarn. Får hoppas på en 20 år lång utredning på om systemet är inkluderande och korrekt ur genus- och hbtq-perspektiv.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Lätt att tänka på målade bilar med bilden i artikeln, men tänker att det nog lär dyka upp omärkta bilar med den här tekniken också. Dom blir giftiga.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att köra fort är inte ett beteende?

Jo de är de, men syftade på allt annat som du kanske inte får fram me typ fartkamera på stålpe å i bil..

Tänker på när folk kör mot rött, blippar på mobilen, användning av blinkers osv..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hur har man kunnat smyga igenom en så genomgripande förändring av statens övervakning utan debatt eller skriverier i media? Det här ställer ju hela diskussionen om fartkameror i ett helt annat ljus, för att inte tala om övervakningskameror. Stämmer detta verkligen?
Det är en sak att tekniken finns, något helt annat hur och om den används. Tekniken finns ju att utrusta alla personbilar med GPS som skicka data direkt till Trafikverket om hur for vi kör, men det används inte. Än. Är det dags att protestera mot detta nya kontrollsystem?
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hur har man kunnat smyga igenom en så genomgripande förändring av statens övervakning utan debatt eller skriverier i media? Det här ställer ju hela diskussionen om fartkameror i ett helt annat ljus, för att inte tala om övervakningskameror. Stämmer detta verkligen?

Exakt. Det får mig att fundera på om de får använda systemet. Hittills har jag bara sett att systemet kommer finnas i de nya polisbilarna, inte ett ord om att det kommer användas.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur har man kunnat smyga igenom en så genomgripande förändring av statens övervakning utan debatt eller skriverier i media? Det här ställer ju hela diskussionen om fartkameror i ett helt annat ljus, för att inte tala om övervakningskameror. Stämmer detta verkligen?
Det är en sak att tekniken finns, något helt annat hur och om den används. Tekniken finns ju att utrusta alla personbilar med GPS som skicka data direkt till Trafikverket om hur for vi kör, men det används inte. Än. Är det dags att protestera mot detta nya kontrollsystem?
Vänta bara tills när de får samköra infon från bilarna med det FRA har samlat in om ditt surfande senaste 5 åren :crash
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det systemet har använts sedan många år i Finland. Frågan är om polisen i Sverige får bötfälla baserat på den radarn. Får hoppas på en 20 år lång utredning på om systemet är inkluderande och korrekt ur genus- och hbtq-perspektiv.
Hoppas du har rätt, men det är tveksamt. Om polisen vill övervaka "Svensson" i trafiken lär det inte vara några problem, annat är det när de vill visitera buset i vår problemområden. Då kränks lätt den personlig integriteten, och det tar åratal att få nåt till stånd.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vänta bara tills när de får samköra infon från bilarna med det FRA har samlat in om ditt surfande senaste 5 åren :crash
Då lär man få skaka galler några år...
Skjuta ihjäl folk med automatvapen i gängkrig är ok, de slipper undan. Men kör man för fort är man samhällets fiende nr. 1 och ska buras in.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har personligen inget emot fler polisbilar ute på vägarna, men jag är som flera andra av uppfattningen att de borde fokusera framför allt på beteenden. Där tror jag det mänskliga bemötandet mellan medborgare och polis är det viktiga, snarare än teknik som effektiviserar/automatiserar lagföringen i de sammanhangen. Där tror jag snarare att det kan vara en fördel att inte gå för långt med tekniken eftersom det innebär att man kraftigt begränsar individens frihet.

Jag vill snarare se poliser som ofta stannar trafikanter som beter sig illa för att ta ett snack med dem och förändra beteendet. Teknik och automatisering i de sammanhangen leder snarare till mer av ett övervakningssamhälle där det blir lättare att alltid ta den bekväma vägen och "jaga pinnar" än att göra det som ger effekt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Exakt. Det får mig att fundera på om de får använda systemet. Hittills har jag bara sett att systemet kommer finnas i de nya polisbilarna, inte ett ord om att det kommer användas.

Här har vi ett klart fall av s k "syftesglidning". Så snart tekniken finns på plats så kommer nya användningsområden och krav på att man utnyttjar resurserna. Man kommer hänvisa till hur bra det fungerat i Finland, och hur viktigt det är med trafiksäkerhet, Nollvisionen etc.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tekniken är väl så tillförlitlig och billig idag, så det känns konstigt att den inte införts tidigare.
Men kör man för fort, så kan man åka dit - vad är det som är så oerhört kränkande med det? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur har man kunnat smyga igenom en så genomgripande förändring av statens övervakning utan debatt eller skriverier i media? Det här ställer ju hela diskussionen om fartkameror i ett helt annat ljus, för att inte tala om övervakningskameror. Stämmer detta verkligen?
Det är en sak att tekniken finns, något helt annat hur och om den används. Tekniken finns ju att utrusta alla personbilar med GPS som skicka data direkt till Trafikverket om hur for vi kör, men det används inte. Än. Är det dags att protestera mot detta nya kontrollsystem?

För många år sedan hade vi en döds-skjutning här i Umeå (Perrongmordet)

När dom fick tag på gärningsmannen så skulle mordkvällen utredas, inte nog med att det fanns bilder från övervakningskameran på macken där han tankade, det fanns även bilder från en fartkamera han kört förbi, i laglig hastighet.
Jag tror till och med att dom hade bilder från båda gångerna han passerade den, åt båda hållen, trots att den bara mäter hastigheten och fotograferar ena riktningen....
(fotat utan blixt givetvis)

Nu har jag fått en fartkamera precis där jag bor (inte monterad än) och det ska bli intressant att se om radarn är på 24/7/365.
Antingen får jag försöka få tag på en gammal radarvarnare, eller så får jag fnula ihop något av en SDR mottagare och en egen antenn..
Men fotar den allt och alla som passerar lär jag vara med flera gånger om dagen....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tekniken är väl så tillförlitlig och billig idag, så det känns konstigt att den inte införts tidigare.
Men kör man för fort, så kan man åka dit - vad är det som är så oerhört kränkande med det? :va

Det handlar knappast om fortkörning primärt, snarare automatspan på "intressanta" bilar - tex iakttagna i samband med gängskjutningar osv...

Bara för att nyheten postats på ett hojforum betyder det ju inte att man kommer att lägga all sin energi på att försöka sätta dit hojåkare. Som dessutom saknar regskylt fram.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top