Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det stämmer ju inte heller. "Borgerliga media" har ju krigsrubriker om både FHM-s förmenta vansinne och Trumps dito medan såväl SR som SVT faktiskt har tid med både fler nyheter och rätt balanserad bild av det man förmedlar också.

Det du säger känns mest som en upprapning/upprepning av de påståenden som "alternativa medier" (dvs brunskjortorna) för fram.

Det är ju Greider som påstår det. Men han har fel menar du?
Att han numera också är klassad som brunskjorta var mer än jag visste.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Greider brukar väl inte klanka på vänstersympatier i medierna...

Nej inte vad jag vet, snarare tvärt om.

Jag tänker såhär.

Du håller inte med när GuW skrev detta: "Näe, det är BEMÖTANDEN av vad dom borgerliga morgontidningarna har skrivit på morgonen PS rapar ur sig...".

Du menar ist på att: "Det du säger känns mest som en upprapning/upprepning av de påståenden som "alternativa medier" (dvs brunskjortorna) för fram.".

Jag menar att Greider i sin tweet implicerar mlm precis det som GuW skriver.
De sonderar läget för vad de skall sprida i sina kanaler fast med en annan vinkling, såklart.(Det är de fö inte ensamma om, det är ju lite så tex ledarsidorna fungerar tänker jag, som typ nutidsspelglingar med lite ideologiska glasögon)

Nått åt det hållet?

Edit.
Vilka borgerliga ledarsidor menar han ens?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, jag kanske missförstod helt enkelt.

Sorry GuW! :hej

Och tack Zoda för tålamodet med forumvänner under lågsäsong i ”risktrådar” :krama
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, det är inte mycket nyhetsrapportering alls numera - mest en massa diskussioner om nyheter.

I det avseendet var det bättre förr, när man fick nyheterna levererade av en stram man i övre medelåldern. Några gånger per dag, i korta fraser utan modeord.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det påstås att intelligensen är lägre i många länder men i Sverige är det inget fel på den.
Citat:
Styrkepositionen, som de dömda tillskrivs, förklarar enligt rätten varför ingen av männen hade sina mobiler påslagna under händelseförloppet. De har haft en allmän beredskap att vakta sitt område och bruka våld om så krävs, menar rätten.
slut citat.
Från
https://www.expressen.se/gt/trion-far-sina-domar-efter-dodsattacken/
och mer aktuell
https://www.expressen.se/gt/krim/mordarens-valdsutbrott-i-fangelset-skadade-flera/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
BRÅ ska börja registrera om brottslingar har svensk eller utländsk bakgrund.

Man börjar redan innan registreringen med bortförklaring och förklaringsmodeller om varför svenskar är underrepresnterade i statistiken som man alltså ännu inte har...

Man menar på allvar alltså att personer som blir knivrånade på stan inte anmäler om det är en svenne som rånar dom?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...h-ranoffer-har-svensk-eller-utlandsk-bakgrund
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BRÅ ska börja registrera om brottslingar har svensk eller utländsk bakgrund.

Man börjar redan innan registreringen med bortförklaring och förklaringsmodeller om varför svenskar är underrepresnterade i statistiken som man alltså ännu inte har...

Man menar på allvar alltså att personer som blir knivrånade på stan inte anmäler om det är en svenne som rånar dom?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...h-ranoffer-har-svensk-eller-utlandsk-bakgrund

Jag tror att de menar att det sannolikt är mindre chans för att Ahmed 13, från Alby gör en polisanmälan när han blir rånad på sin LG från 2012 än att Douglas 13, från Lidingö gör en polisanmälan när han blir rånad sin sprillans iPhone 12 Pro... Ungdomsrån i invandrardominerande förorter utförs troligen av lokala ungdomsgäng, dito ungdomsrån i andra områden utförs sannolikt av de som finns tillhanda, må det sedan vara svennar eller vilken grupp som helst.

Troligen handlar det i ungefär 100% av fallen om pojkar i åldern 11-17 och med det gemensamt att de inte har särskilt ordnade förhållanden hemma (hörde jag "socioekonomi"?) och misslyckas ordentligt i skolan. Det är ju alltid samma grupp i alla tider, och att låta sysslolösa unga män driva runt har i alla tider ansett som ett säkert recept på social katastrof.

Ett forskningsfält som kan ge en hel del uppslag att arbeta med om man har vetenskapliga belägg istället för antaganden.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att de menar att det sannolikt är mindre chans för att Ahmed 13, från Alby gör en polisanmälan när han blir rånad på sin LG från 2012 än att Douglas 13, från Lidingö gör en polisanmälan när han blir rånad sin sprillans iPhone 12 Pro... Ungdomsrån i invandrardominerande förorter utförs troligen av lokala ungdomsgäng, dito ungdomsrån i andra områden utförs sannolikt av de som finns tillhanda, må det sedan vara svennar eller vilken grupp som helst.

Fast, om inte Ahmed i Ahlby anmäler så ändras ju inte överrepresentationen av gärningsmän för det, då gärningsmannen troligen.... Äsh...

Det är bara statistikfel alltihopa... Allt är bra i landet Sverige... Det finns iget att se, knata vidare....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ganska gott om pojkar som växer upp under otrygga förhållanden i socioekonomiskt utsatta områden som inte utsätter andra för rån och våld. Det borde innebära att det inte enbart är ursprung eller socioekonomi som avgör vem som blir kriminell.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast, om inte Ahmed i Ahlby anmäler så ändras ju inte överrepresentationen av gärningsmän för det, då gärningsmannen troligen.... Äsh...

Det är bara statistikfel alltihopa... Allt är bra i landet Sverige... Det finns iget att se, knata vidare....

Överrepresentationen av gärningsmän är ett faktum. Men det är nog inte primärt det intressanta såvida inte man kan hitta vilken gen hos "utlänningar" det är som styr just ungdomsrån... vilket naturligtvis är nonsens.

Däremot så finns kanske en del av lösningen i att man kan få alla att anmäla brotten och synliggöra hur det FAKTISKT ser ut för att med rätt insatser minska problemet. Dvs se till att alla ungar fixar skolan = ingen knarkhandel = ingen återrekrytering = inga ungdomsrån.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ganska gott om pojkar som växer upp under otrygga förhållanden i socioekonomiskt utsatta områden som inte utsätter andra för rån och våld. Det borde innebära att det inte enbart är ursprung eller socioekonomi som avgör vem som blir kriminell.

Jag har under decennier jobbat med denna grupp, både i invandrartäta områden och i icke invandrartäta områden. Jag skulle säga att socioekonomi är en betydligt tyngre faktor än allt annat. Viktigast: Fixar du skolan är det lugnt. Gör du det inte är det i allmänhet kört. Oavsett vad du heter eller vilken färg du har på håret.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Se där, alla kartläggningar och undersökningar är onödiga.

Det är alltid dom socioekonomiska faktorerna som är orsaken.

Alla som inte har både en PS5 och senaste X-boxen, en CanadaGoose jacka och en iPhone 12 är ursäktade direkt.
Har man inte det MÅSTE man knivråna och misshandla folk tills man har det.

Synd bara att jag inte visste det när jag växte upp, eller mina barn när dom växte upp.
Vi sparade och drog in på annat och prioriterade så långt pengarna räckte istället....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt: Fixar du skolan är du grön.

Det är inte vad du har på banken.


Sedan tror jag att du helt enkelt väljer att inte vilja se poängen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top